Jag håller med
@Rymdhamster och
@guldfink om att det åtminstone är osnyggt, och kanske också etiskt fel, att liksom iskallt plagiera vad som delats i sammanhang där folk diskuterar pågående arbeten, i synnerhet om plagiatören ser till att ”hinna före” originalförfattaren med sin publicering, så att det för allmänheten verkar som om det är den som först hade en idé som har lånat.
Jag har aldrig sett sådant ske i rollspelsvärlden, men har å andra sidan ingen insyn i industrin, utan hänger bara här. Jag
har hört talas om romaner som kommit till så; att folk har gått på samma skrivskolor eller umgåtts med varandra, och att någon då har berättat om en romanidé som någon annan har plockat upp, skrivit, och sen publicerat före den som först uttryckte tanken. I något fall, kanske när det varit just ett av de där unika guldkornen, har ett sånt lån möjligen startat en karriär för lånaren. Det har gett upphov till en del fejder i kulturvärlden.
Snårigt.
Det finns en hoppfull och utopisk lösningen på just detta problem -- att man i kreativa sammanhang både måste kunna dela med sig av och diskutera sina idéer, men också hantera rädslan för att någon ska "kapa" en bra idé. Och det är inte att förbjuda varandra från att utforska samma teman eller låna av varandra, utan att istället försöka skapa en känsla av generositet och kollektivitet och nästan ett gemensamt universum, så att man refererar till varandra och erkänner varandra, explicit, så att den enes eventuella framgång också skiner på andra. Jag skulle till exempel tycka att det vore trist om någon gjorde som
@guldfink skriver, och kopierade hela Tistelriddare rakt av, men jag skulle nog gilla om till exempel Tistelriddares ugglor, som ju är väktare över värdsbrunnarna, och reser genom en sorts multiversum, dök upp i nån version av Terone av
@Dimfrost, eller i Kopparhavet, eller som digitala spöken i 2089 eller det där Agencyspelet som
@krank pillar med, om nedladdningar och medvetanden, eller i något annat av alla spel som också diskuterats här genom åren. Så länge det fanns i alla fall en blinkning till deras ursprungliga födelseplats; kanske en rad i en tacklista på slutet, eller ett internskämt -- nåt.
Jag har en nära vän som jag nästan alltid diskuterar min bokidéer med, och han skriver också, om än inte böcker utan dikter, kortfilmer och musik. Vi rör oss ofta i väldigt liknande stämningar och berättelser, och har dessutom precis samma popkulturella referenser, och vi löser risken för "överlappande" skapande genom att helt enkelt se på varandra som Raekwon och Ghostface, brukar vi säga, vilket för oinvigda är en rapduo, typ, som gjorde och gör egna album, men som också alltid dyker upp på varandras album, och "lever i varandras fiktiva världar". Kanske lite som beatförfattarna eller Lovecraft och hans hangarounds också gjorde. Jag fattar att det väl inte funkar att förhålla sig på det sättet till alla som passerar ett såpass brett forum som rollspel.nus spelmakarforum, men det är en tanke, i alla fall, som möjligen är mer relevant för
@krank s tråd om Rollspelsakademin, där diskussionen ju startade.