StradhLestat
Hero
Låter som du just beskrev en vanlig huskattKanske ett oknytt som tigger mat vid äventyrarnas lägereld, och som gör livet riktigt surt för dem om det inte får något gott.
Låter som du just beskrev en vanlig huskattKanske ett oknytt som tigger mat vid äventyrarnas lägereld, och som gör livet riktigt surt för dem om det inte får något gott.
Jag fick plötsligt en bild av hur en slug svartalf utnyttjar historierna om tiggarknyttet till en scam där hen klär ut sig såsom hen fått för sig att knyttet ser ut och tigger mat och slantar vid lägerplatserna hos de förbiresande som hört berättelserna. Det kan t o m vara så att det är svartalfen som sprider ryktena. Det kan uppstå intressanta situationer om knyttet även finns på riktigt.Kanske ett oknytt som tigger mat vid äventyrarnas lägereld, och som gör livet riktigt surt för dem om det inte får något gott.
Låter som Stephen Kings Needful Things.Man kan bygga på ett av grundmotiven för spelet: demoner.
En hämnddemon som väcker hämndbegär hos folk och gör människor oresonliga. Det kan leda till allt från två grannar som välter ut varandras sopor till släkter som under generationer hänger sig åt blodshämnd.
Demonen får kraft varje gång någon utkräver hämnd. Ju småsintare och grymmare desto smakligare. Man kan tänka sig att demonen sedan kan manifestera sig fysiskt under en viss tidsperiod om tillräckligt många hämndgärningar har utförts. I fysisk form är demonen friare att röra sig bland människor och kan provocera fler hämndsituationer.
Demonen kan manifestera sig i kroppslig gestalt och har då förmågan att väcka hämndbegär hos dem han möter, ungefär som den lille mannen som skickas ut av Caesar att sprida tvedräkt bland gallerna, fast i detta fall är det ett begär att få revansch som blir oemotståndligt.
I mänsklig gestalt är demonen inte särskilt anmärkningsvärd eller kraftfull, förutom sin förmåga att känna till vad det är som gör att de han möter känner sig missunnade, förbisedda, kränkta, undervärderade och missgynnade.
Det är också i sin fysiska form som demonen lättast kan bekämpas och fördrivas. Kanske genom att man förlåter honom?
Kan citera lite från en favoritförfattare, Aiskylos.Erinyerna är great hämndmonster! Fruktansvärda anti-gudinnor som dyker upp när någon behöver bli hämnad på.
Erinyer – Wikipedia
sv.wikipedia.org
OK? Känner inte till denna. Får kollaLåter som Stephen Kings Needful Things.
T6 | ATTACK |
1 | Svavelosande frustning! Vredern frustar och släpper från sig ett svavelosande moln av gas som fördunklar motståndarnas sinne! Alla rollpersoner i närstrid med monstret måste slå mot PSY (räknas inte som en handling). Vid misslyckande blir de förblindade och måste agera som i totalt mörker under T6 rundor. |
2 | Hugg! Besten hugger med sina betar mot en en rollperson som tar 2T6 i huggskada och slås omkull. |
3 | Glappande käftar! Vidundret biter en rollperson med sina huggtänder. Attacken gör 2T8 i huggskada. |
4 | Dödlig blick! Vredern spänner en hatfylld och rödglödgad blick i en av rollpersonerna. Offret blir Rädd, utsätts för en skräckattack och måste slå sitt PSY-slag med nackdel. |
5 | Åskknall! Besten stampar i marken med sina framhovar och frammanar en skarp åskknall. Alla varelser inom 4 meter slungas 2T6 meter bort från vredern och tar lika mycket i skada. |
6 | Stångning! Vredern fäller sin skalle och rusar grymtande mot en rollperson för att stånga den till dös. Offret tar 2T6 i krosskada från stångningen och T6 i huggskada från betarna, och faller omkull. |
Jag tänkte att naturen sakta skulle återställas, men det är ju coolt om det blir en förbannelse över platsen.Superbra! Princess Mononoke-inspirerat på helt rätt sätt! En sak jag funderar på är vad som händer om man mot alla odds lyckas döda vredern? Den var ju naturens sista försvar. Slutar natur och grönska finnas på platsen? Drabbas platsen av återkommande olyckor? Drar den som utdelar det dödande hugget på sig naturens vrede?
Ah toppen, något att lägga till! Jag ska ju skriva några äventyrsförslag också, så det där passar bra in där!Nu är jag inte jätteinsatt i nya DoD/Dragonbanes spelmekanik, men det låter ju som att likdelarna av en Vredern borde vara mäktiga magiska/alkemiska ingredienser? Kan dess blod användas för att utföra exorcismer eller mota bort annat naturvidrigt? Kan dess ben användas för att göra vapen som skär sönder utomvärldsliga ting?
Det känns ju som att den skulle kunna användas som en (svår och dödlig) delutmaning i ett större uppdrag för att stoppa något stort existensvidrigt hot där man behöver någon av dess kroppsdelar.
Det kanske beror på hur man besegrar den?Jag tänkte att naturen sakta skulle återställas, men det är ju coolt om det blir en förbannelse över platsen.
hmmm, t.ex. om man dräper den med våld har man ju inte löst nått egentligen? Men om man tar bort orsaken till dess existens så är det glada dagar?Det kanske beror på hur man besegrar den?
Kör mitt coola internet namn för mig tack
Stämningsfullt upplägg med beskrivningen inifrån världen. Kanske kan man hoppas på mer, i någon form? Ett litet bestiarie skrivet av någon som studerar hur just hämndens mörka kraft bryter fram i naturen och övernaturen, och förvränger både sinnen och kroppar.Okej allihopa. Ge mig feedback på ... Vredern! Taggar @Mogger eftersom det var hans idé jag tog tag i!
Vreder i Drakar och Demoner
Utdrag ur ”Monster och vidunder i Dimmornas dal”, nedtecknad av Måns Skanke (okänt datum)
TEXT
Magnus Seter
IDÉ
Måns Broman
BOLLPLANK
Alla ni som vill ha med era namn ... give them to me!
ILLUSTRATION
Anton Vitus (förhoppningsvis)
GRAFISK FORM
Niklas Brandt, Christian Granath, Dan Algstrand
LAYOUT
Dan Algstrand
Jag ligger ofta vaken om nätterna, grubblandes över de skrämmande spår jag finner i floran och faunan i Dimmornas dal. För ett otränat öga ter sig skogen, stenarna, vattnet, blommorna … djuren, som fullständigt mundana. Men jag har skådat de demoniska energier som pulserar likt alverljuset över de istäckta bittra vidderna i norr och ser de korrumperande kaoskrafternas åverkan. Och dessa krafter kan frammana de mest vildsinta monster, som vävda av våra värsta mardrömmar. Ett av de farligaste och kanske mest enigmatiska vidundren är det som kallas vredern, och jag har skådat in i dess flammande själ. Jag vet ännu ej hur jag undkom dess glappande käftar.
Natten var stjärnklar och en fulldrucken måne lyste över det nattläger jag slagit nära det sagoomspunna silvertornet Trolletinn. Jag vaknade av ett ljudligt grymtande och bökande, och när jag skakat sömnen ur kroppen följde jag ljudet bort från toppen där Trolletinn tronar. Jag kände en doft av svavel och träck på nattvindarna och det tog inte lång tid innan jag på avstånd skådade en best som lyste som av en inre flamma, ett enormt vildsvin som med stor ilska rev upp marken och knäckte träden i den dunge den härjade. Så sniffade den med sitt enorma tryne och riktade sin rödglödade blick rakt mot klipporna jag gömde mig bakom. Jag förstår inte hur den fick upp mitt spår, men när den plöstligt satte fart mot min utsatta position stannade jag inte för att fundera över det utan lade benen på ryggen. Jag hörde hur vidundrets hovar skakade marken och hörde grenar knäckas där den trängde genom skogen. Jag sprang mot Trolletinn, kanske hoppades jag att tornet skulle ge mig skydd. Så föll jag till marken, hjärtat sprängdes i mitt bröst och jag kunde bara invänta mitt våldsamma öde.
Men monstret stannade ett tiotal meter från mig. Månens ljus föll över tornet och det skimrade som stjärnorna på himlen, och ljuset tog mig i sin famn. Besten sniffade besviket men ville inte träda in i silverljuset, kanske det brände dennes hatfyllda själ så illa att tornet var säker mark. Så bökade det glödande svinet besviket i marken innan det retirerade in i den mörka skogen.
Det jag skådat var en vreder, ett monster som besatts av demoniska energier på en plats där moderjorden skövlats och vanhelgats å det grövsta. Namnet är en ordlek på den enorma vrede besten riktar mot de krafter som skapat den och alla som ställer sig i dess väg. Hela dess existens kretsar kring att hämnas de som givit den form och de som så nesligt förbrutit sig mot jordens själ. Den driver omkring området där den skapats och anfaller de som de uppfattar som skyldiga till dess eländiga ickeliv.
De vreder jag hört talas om i mina undersökningar har varit stora, våldsamma djur. En älg, en björn, och det vildsvin jag själv träffat på. Det ter sig för mig som att vredern oavsett form besitter samma krafter, kanske med vissa variationer. En demonisk älg attackerar med sina vassa horn, en björn svingar svarta klor och krossar sina fiender i en brinnande björnkram. Och vildsvinet stångar och biter och sliter.
Vreder är väldigt ovanliga och är ofta knutna till en katastrof i omgivningen, ett profant brott mot naturens ordning. Besten kan besegras med kraft och starka svärdsarmar, men jag har hört att det även ska gå att besegra monstret genom att hjälpa den att uppnå sin efterlängtade hämnd. Om ordningen på den plats den härjar på återställs lämnar de demoniska energierna bestens kropp och den faller död till marken.
Handlingskraft: 2
Storlek: Stor
Förflyttning: 16
Skydd: 2
KP: 46
Stinkande: Vredern stinker av hat, och alla som använder färdigheter för att lokalisera det har fördel på sina slag.
Demonisk aura: Vidundret utstrålar en demonisk aura som yttrar sig som ett rött sken kring bestens kropp. Den kan aldrig gömma sig i mörker, men auran ger också alla motståndare en nackdel på alla närstridsattacker mot monstret.
MONSTERATTACKER
T6 ATTACK 1 Svavelosande frustning! Vredern frustar och släpper från sig ett svavelosande moln av gas som fördunklar motståndarnas sinne! Alla rollpersoner i närstrid med monstret måste slå mot PSY (räknas inte som en handling). Vid misslyckande blir de förblindade och måste agera som i totalt mörker under T6 rundor. 2 Hugg! Besten hugger med sina betar mot en en rollperson som tar 2T6 i huggskada och slås omkull. 3 Glappande käftar! Vidundret biter en rollperson med sina huggtänder. Attacken gör
2T8 i huggskada.4 Dödlig blick! Vredern spänner en hatfylld och rödglödgad blick i en av rollpersonerna. Offret blir Rädd, utsätts för en skräckattack och måste slå sitt PSY-slag med nackdel. 5 Åskknall! Besten stampar i marken med sina framhovar och frammanar en skarp åskknall. Alla varelser inom 4 meter slungas 2T6 meter bort från vredern och tar lika mycket i skada. 6 Stångning! Vredern fäller sin skalle och rusar grymtande mot en rollperson för att stånga den till dös. Offret tar 2T6 i krosskada från stångningen och T6 i huggskada från betarna, och faller omkull.
Tips till spelledaren
Vredern används bäst som en ensam utmaning, ett stort monster som till synes verkar omöjligt att nedgöra.