Dystopia - Vildhjarta i Mutant

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,906
Nytt kapitel: Föremål
När rollpersonerna befinner sig på olika platser i Dystopia finns en chans att de kan hitta föremål som antingen kan vara till nytta för överlevnaden i komplexet eller kan säljas när (om) rollpersonerna kommer därifrån. När texten beskriver att det finns ett eller flera föremål på en plats slår spelledaren på tabellen nedan för att se vilket eller vilka föremål det blir. Vissa av föremålen är från den gamla tiden. Spelledaren får avgöra om rollpersonerna förstår vad föremålen är eller om de behöver slå på fyndtabellen.
  1. En ficklampa med batterier som räcker i fyra timmar
  2. Tre dagsransoner mat
  3. Ett falskt nyckelkort
  4. Ett 10 meter långt rep med änterhake
  5. Två ficklampor utan batterier
  6. Tio dagsransoner mat
  7. Två walkie talkies med 1 km räckvidd
  8. En stor ryggsäck
  9. En hjälm med plats för att montera dit ficklampa
  10. Tre doser Regen
  11. En första hjälpen-låda med utrustning nog att tre gånger stoppa blödningar samt läka 3 KP.
  12. En kompass
  13. En änterhake utan rep
  14. Två doser läkedroger som läker 1T6 KP styck
  15. Fyra par rejäla vandringsskor
  16. Två batterier till ficklampor
  17. En nattkikare
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,906
Jag har spånat mycket på det farliga dataviruset B_g@ddA och tänkte om jag kunde ta emot lite tips och idéer från er kring hur det skulle funka.

B_g@ddA är alltså ett virus som korrumperat hela datasystemet i Dystopia. Det kan påverka allt som styrs av elektricitet vilket innefattar nästan allt i komplexet.

Tänker även att en fraktion ska dyrka viruset som en gud för försöka bringa offer till det för att blidka dess vrede.

Men det jag behöver hjälp med är vad det egentligen kan göra? Jag tänker mig en slumptabell där man får slå. Exempel på saker som kan hända är att alla lampor på en radie av 1 kvm2 släcks, att 1T4 säkerhetssrobotar aktiveras trots att ingen dödats, att ficklamporna slutar fungera, att alla dörrar låser sig. Men vad mer?

Och vad gör att viruset aktiveras såhär ibland? Ska det bara vara slump eller ska det bero på något särskilt?
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,906
Ny plats: Restaurang Knallen
I ett av Dystopias nöjeskvarter ligger den överdådiga Restaurang Knallen. En gång i tiden frotterade komplexets elit från den gamla tiden och förtärde kanske världens godaste maträtter. Efter att allt i komplexet raserats och människorna från den gamla tiden dött förföll restaurangen och hamnade i glömska. Kvar fanns bara B-Aptetit, robotkocken som tillagade alla rätter.

För tio år sedan teleporterades en grupp banditer in i Dystopia. Efter några dagars vandrande hamnade de på denna restaurang. B-Apetit hälsade dem välkomna, överlycklig över att äntligen ha gäster igen efter så lång tid. Den undrade om banditerna hade något han kunde tillaga åt dem och banditerna råkade ha med sig en halvt ihjälslagen bonde som också av misstag teleporterats in i Dystopia, träffat på gänget och tagits som fånge. Boden blev den godaste måltid banditerna ätit i hela sina liv och B-Apetit lovade att tillaga mer mat åt dem om de bara kom med råvarorna. Sedan dess har restaurangens ugnar gått varma där de tillagat människor, mutanter och ibland vilda djur.

Om rollpersonerna besöker denna restaurang blir banditerna överlyckliga. Äntligen lite nytt färskt kött på tallriken! De ser ingen anledning att inte anfalla och det ska mycket till att övertala dem att låta bli. De känner inte till robotarnas säkerhetssystem så de bryr sig inte om hur många de dödar.

  1. Garderob. Kommer man in från den skitiga mörka gatan förvånas man förmodligen av kontrasten att denna byggnad är otroligt välstädad. I denna lyxiga entré hänger gästerna av sig sina ytterrockar innan de går in i matsalen. Banditerna har gjort just detta, så på de fint snidade klädhängare hänger skinnjackor med nitar. Två av gängmedlemmarna vaktar ingången. De anfaller om de ser rollpersonerna.
  2. Matsal. Borden är dukade och bakom bardisken serveras drinkar. Inomhusbalkongen till höger fungerar som gängets sovplats. Liksom garderoben är matsalen välstädad. Väggarna är dock dekorerade med huvudena från offren som ätits upp. Största delen av gänget (9 stycken medlemmar) befinner sig i denna överdådiga matsal och sysselsätter sig med att äta, dricka och bryta arm. När de får syn på rollpersonerna anfaller de. Om mer än hälften av medlemmarna dör försöker de fly. Förutom banditerna finns även Leo Stål, en muterad räv. Leo blev tillfångatagen av banditerna för ett år sedan, men lyckades övertala dem att han smakade så illa att de skulle bli sjuka av att äta honom. Han fick därför bli deras servitör och har under detta år under fler dödshot än han kan räkna serverat fler tillagade människor än han kan räkna. Leo är en skrupelfri småtjuv, men tacksam om rollpersonerna befriar honom. För att låta udda vara jämt avslöjar han för rollpersonerna att han innan han blev tillfångatagen samtalade med en flock muterade fladdermöss som verkade veta vart en gömd teleporter fanns. Fladdermössen håller till i ett övergivet bostadskvarter.
  3. Kök. Ett minutuöst välstadat kök fullt från golv till tak med diverse köksredskap. Vid en av alla köksöar står B-Apetit. När rollpersonerna kommer in i köket blir han alldeles överlycklig över att nya färska ingredienser vandrar in i hans kök. Han ser helst till att banditer sköter dödandet, men om de redan är oskadliggjorda tar han en köttyxa som ligger nära till hands och går loss på rollpersonerna. B-Apetit har en stig som leder till Tågstationen.
  4. Skafferi. Mindre städat än övriga restaurangen, lika mycket bråte som ätbara saker. Här finns konserver, kryddor men främst picklade mänskliga organ i olika glasburkar. Ett Föremål finns här.
  5. Kylrum. Det första man förmodligen lägger märke till när man går in i detta rum är, förutom kylan, de fyra flådda mänskliga varelserna som hänger i några av rummets många köttkrokar. I en köttkrok hörn finns även en trasig deaktiverad robot. Detta robotkadaver var C-Apetit; B-Apetits kollega. C-Apetits stora sorg över att aldrig få mottaga gäster tog för fjorton år sedan överhanden och han avslutade sitt program. Han är ganska rostig, utom hans ena arm som tycks vara av utmärkt kvalitet. Armen kan med lätthet monteras på T5-Le.
  6. Bakdörr. Denna dörr leder till gränderna bakom restaurangen samt till en kloaklucka som i sin tur leder ner till Östra kloakerna.B4B5E7A0-E152-46BB-861A-969E9A2811EF.jpeghttps://docs.google.com/document/d/1q7VrZRZZUYTRpWO6EZkgS9OoaxsKk3A261LnNMQIAd8/edit
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
772
Nu tänkte jag komma med en ide, här.
Kan inte hela anledningen till attt enklaven ballade ur och gick sönder att någon stor och jävligt elak robot anföll. Man lyckades medföra roboten men olja och hydraulvätska fylld med maskinkröfta läkte ut och korrumperade säkerhetssystem och teleportrarna.

Då får man in storyn om att skogen blivit ond av drakblod, och man kan robotkadavret istället för drakgrottan samt någon slags robotdödarsoldatskryfrys istället för drakriddarnad krypta
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,906
Nu tänkte jag komma med en ide, här.
Kan inte hela anledningen till attt enklaven ballade ur och gick sönder att någon stor och jävligt elak robot anföll. Man lyckades medföra roboten men olja och hydraulvätska fylld med maskinkröfta läkte ut och korrumperade säkerhetssystem och teleportrarna.

Då får man in storyn om att skogen blivit ond av drakblod, och man kan robotkadavret istället för drakgrottan samt någon slags robotdödarsoldatskryfrys istället för drakriddarnad krypta
En jättebra idé! Min tanke är att komplexet ska ha fallit samman på grund av att grundaren är snål och har sparat in på allt, lite som i Douglas Addams Starship Titanic. Tycker det finns något väldigt kul i att en stenrik snubbe bygger vad han anser vara världens sista hopp men är så girig att han slarvar med bygget 😄 Men om vi har den anfallande roboten så skulle det ju kunna vara så att skaparen struntade i att bygga ett yttre försvarssystem till förmån för en lyxig privat simhall så det går ju att få med ändå 😊👍
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,780
Location
Maastricht
Självklart glömde jag bort att man inte kan redigera ett inlägg hur länge som helst så att ha allt samlat i originalinlägget var ju inte jättestarkt av mig…
Det måste vara något nytt, för redigeringen försvann efter en dag eller så förut.

F.ö skoj att följa projektet!
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,906
Det måste vara något nytt, för redigeringen försvann efter en dag eller så förut.

F.ö skoj att följa projektet!
Det var det jag menade, att jag glömde att möjligheten att redigera försvann efter typ en dag. Men det löste ju sig 🙂

Tack så jättemycket!! Näst på tur är ett kapitel om falangerna 😊
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,780
Location
Maastricht
Det var det jag menade, att jag glömde att möjligheten att redigera försvann efter typ en dag. Men det löste ju sig 🙂

Tack så jättemycket!! Näst på tur är ett kapitel om falangerna 😊
Läste lite för snabbt, ursäkta!

Ser fram emot att läsa mer.
Har du tänkt göra en fin PDF av det eller har du en annan tanke med projektet?
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,906
Ber om ursäkt för att jag inte skrivit på ett tag! Lillgrabben är sjuk så det har varit en kaosartad vecka. Nu har jag i alla fall tagit mig lite tid och skrivit om en av Dystopias falanger:

Falanger
Det finns ett antal falanger i Dystopia bestående av större grupper. Många av dessa grupper skträvar efter kontroll över komplexet. Då de flesta falanger känner till faran i att använda för mycket våld i Dystopia är det dock svårt för en enskild falang att helt ta makten. En outtalad bräcklig vapenvila råder mellan falangerna.

Laglydarna
Denna falang består av en grupp robotar som på olika sätt uppfyllt olika uppgifter i komplexet när det fortfarande gick under namnet Utopia. Robotarna bevittnade förra gången säkerhetssystemet aktiverades och merparten av invånarna i Utopia utrotades. Djupt märkta efter denna katastrof lovade de att se till att något sådant aldrig skulle hända igen. De patrullerar därför Dystopias korridorer och salar i syfte att upprätthålla komplexets lagar och se till att säkerhetsrobotarna inte aktiveras. När de inte patrullerar Dystopia befinner de sig i sitt tillhåll, en gammal skola.

De lagar som Laglydarna försöker upprätthålla är desamma som innan Utopia föll och kan därför vara lite svåra att följa, framförallt för nyanlända. Detta är dock något som Laglydarna inte begriper. Exempel på lagar som Laglydarna ser om de efterföljs och de straff som utdelas om de bryts:

Oförmåga att uppvisa korrekt ID-handling: Ett dygn i fängelse
Förargelseväckande beteende: Tre dygn i fängelse
Bärande av skjutvapen: En vecka i fängelse
Intagande av illegala substanser: Tio dagar i fängelse
Misshandel: Tre veckor i fängelse
Mordförsök: Sex månader i fängelse
Dråp: Tre års fängelse
Mord: Livstids fängelse

Då Laglydarna inte vill väcka säkerhetsrobotarna använder de aldrig dödligt våld för att oskadliggöra brottslingarna. De använder främst bedövningsvapen, men även handfängsel och ibland fångstnät. De är enbart intresserade av att infånga och bestraffa icke muterade människor, muterade människor och PSI-mutanter.

 
Top