Det finns lite en risk här att tänka att i och med att till exempel Eon är dockskåpsvärld och kulturspel och ganska stort så är allt kulturspel dockskåpsvärld. Jag är till exempel väldigt intresserad av kulturspel och två av mina pågående projekt är definitivt i genren, men jag är fullständigt ointresserad av docksåpsvärldar. Jag är framförallt intresserad av kulturer som finns eller har funnits i vår egen värld, och har mycket svårare att bry mig om realistiska fiktiva världar och världsbygge. Det ger mig verkligen ingenting. Men att spela i 1800-talets Kanton, det är verkligen en kick, och jag vill gärna få kulturen rätt och spela i den.
Gillar man att sätta sig i huvudet på någon som har en annan kultur och man har höga krav på trovärdighet i spelmiljön, gillar världsbygge och dockskåpsvärldar och så vidare, så är det lätt att tänka att det är det här som är "culture gaming", och det kanske det är, men då är det ju det för att det är en del av vad termen betyder för att vi definierar den så, inte för att alla som intresserar sig för att gestalta annorlunda kulturer i spel har de preferenserna eller att de följer naturligt av ett sådant intresse.
Det går ju utmärkt att samberätta fram en annan kultur, att utgå från ett koncept som
@Quadrantes "att ljuga är en dödssynd" ovan, att spela på en massa olika sätt och fortfarande ha fokus på att sätta sig in i andra tankesätt och annorlunda kulturer. Så jag tror att man ska vara försiktig med orsakssambanden här. Att bygga upp en fiktiv värld med trovärdiga orsakssamband och konstruera en fiktiv kultur för att sedan spela rollspel i den är absolut en rimlig och vedertagen spelstil, och kanske är det vad "culture gaming" betyder, men jag som är helt ointresserad av ovanstående kan fortfarande vara väldigt intresserad av att använda rollspel för att få insikt i en kultur som är annorlunda från min egen.