Hur vet man som spelare vad tanken att man skall göra är? Behöver man sätta sig ned och skriva någon slags lista på mål, och hur vet man i så fall att de kommer vara rimliga? Hur ser man till att inte alla personer i gruppen kommer med var sitt, inkompatibla, mål?
Innan man kör igång är det bra om man snackar ihop sig om vad man har för förväntningar kring sandlådekampanjen.
Annars skulle jag vilja säga att "vad man ska göra" är att interagera med sandlådan. Att man som spelare ser till att rollpersonerna vill eller åtminstone tycker något kring det som de stöter på i sandlådan och agerar utifrån det.
Det blir inte så kul om rollpersonerna mest går runt som i ett zoo och tittar på grejerna, men inte vågar agera eller ens tycka något om det de ser. Det blir tungt för spelledaren att hela tiden hitta på saker om spelarna bara far runt och utforskar hexkartan men låter rollpersonerna fly direkt så fort de ser trubbel och överlag mest bara tittar på. "Orcherna verkar förbereda ett bakhåll, vi går runt", "Trollkungen håller på att anfalla landet med odöda, vi flyttar västerut", "Rövarna anfaller ett dagis, vi vill inte lägga oss i".
Man behöver inte agera på något speciellt eller förväntat sätt bara man gör något. "Orcherna verkar förbereda ett bakhåll, vi allierar oss med dem och lurar prinsessans entourage in i bakhållet, vi tar medaljongen, orcherna får allt annat". "Trollkungen håller på att anfalla landet med odöda, vi snackar med templet som vi hjälpte och drar igång en franchise som säljer heligt vatten i alla större städer." "Rövarna anfaller ett dagis, dags att välja sida, hur röstar vi?"
Ibland uppfattar jag lite av en motsättning kring spelledarens och spelarnas roller i samband med sandlådor. Där spelarna vill ha en situation serverad, anpassad till backstoryn och rollpersonens karaktär. Där man förväntar sig att bakgrunden automatiskt ska leta upp rollpersonerna oavsett vad de gör och vart de beger sig.
Och på samma sätt kan det finnas ett problem när spelledaren säger "gör vad ni vill" men sedan blir sur om spelarna inte gör som hen har tänkt sig. Att spelledaren egentligen har en story planerad, men har hört att sandlådor är det nya heta.
Det är sånt man bör ha snackat igenom innan.