(Har jag startat en tråd om det här tidigare? Isf har jag glömt bort det. Ni får väl länka till den.)
Ok, så sedan några år finns inte Rotsystems grundbok i tryck. Den låg på Ligans/Spindelkungens Publitkonto och Publit ville helst inte hålla på och flytta den, så den blev kvar där.
Det här är ju lite trist, för jag gillar Rotsystem och vill fortsätta ge ut grejer till spelet. Trots att andra böcker säljer bättre, trots att andra spel är mer populära. Jag släppte ju en kampanjbok ganska nyligen, till exempel. Jag vill göra fler kampanjböcker.
Så. Jag skulle vilja att grundboken inte bara fanns som PDF. Så vad göra?
1) MINIMALT JOBB: Ta den gamla PDF:en, plocka bort Spindelkungen-loggan, byt ISBN, ladda upp till Publit, klart.
Fördel: Kräver i princip inget jobb.
Nackdel: Det finns ett gäng grejer i boken jag inte är nöjd med och skulle vilja justera. Det känns också som att en sån här omlansering är liksom rätt tillfälle att göra en lite mer rejäl "second edition".
2) MINIMALA ÄNDRINGAR: Ta den gamla PDF:en, fixa de värsta/dummaste grejerna, patcha regelsystemet, stoppa in tidslinjen som saknades, uppdatera layoutmallarna till samma som används i kampanjboken.
Fördel: Tillfredsställer det värsta kliandet i ändringstarmen.
Nackdel: Fortfarande ingen riktig "second edition", känns lite dassigt att be folk köpa nästan samma bok igen. Inte ens nya bilder, liksom. Men folk som äger gamla grundboken kanske vill ha de nya reglerna i tryck.
3) ALL THE THINGS: Göra en ordentlig "ny utgåva", gå igenom alla gamla texter och skriv om dem, lägg till nytt och ta bort gammalt bös. Revidera regelsysteme. Köp in nya illustrationer. Gör nya egna illustrationer och uppdatera de gamla. Gör om strukturen i boken så saker kommer i en bättre ordning.
Fördel: Det blir en rejäl Second Edition, med extra allt. Folk som redan äger gamla grundboken kanske känner att det är värt att köpa den nya. Jag känner mig mer nöjd.
Nackdel: Det kommer att ta lång tid, framför allt genom att jag jobbar med flera andra projekt samtidigt. Både Kutulugrejer och Hemliga Projektet. Det kommer också, till skillnad från de två andra, att kräva mer pengar.
4) ÄTA KAKAN: Göra flera av ovanstående. Bärja med ettan bara för att få nå't out of the gate ("version 1.7 av grundboken"). Sedan jobba på tvåan och släppa den när det passar ("version 1.8 av grundboken"). Sedan, some day down the line, bli klar med trean och släppa den ("version 2.0 av grundboken").
Fördel: Äta kakan och ha den kvar. Slippa göra ett egentligt val. En version av grundboken blir tillgänglig NU, och samtidigt ger jag inte upp möjligheten att göra en rejäl revidering.
Nackdel: Alla nackdelar från trean, plus att det dels blir lika mycket jobb som alla tre. Plus att det känns som att det kan bli lite tjatigt och som att potentiella kunder tänker lite som jag gör kring såna där portabla emuleringskonsoller: "Äh, varför ska jag lägga pengar nu, det kommer ju snart en ny version?".
5) DO NOTHING: Låta hela projektet ligga. Låta PDF:en och begagnade ex vara det enda som finns.
Fördel: Minst mängd arbete.
Nackdel: Otillfredsställande då spelet knappat lär kunna växa ens teoretiskt. Nu är det ju ingen kioskvältare direkt, men något slags hopp vill man ju gärna ha.
Så… Vad tycker ni, kära WRNU-bullen? Missar jag något alternativ, eller någon för/nackdel?
Vilket alternativ tycker ni vore bäst? Skulle ni vara intresserade av att köpa någon av 1-3, isf vilken? Eller vilka?
Ok, så sedan några år finns inte Rotsystems grundbok i tryck. Den låg på Ligans/Spindelkungens Publitkonto och Publit ville helst inte hålla på och flytta den, så den blev kvar där.
Det här är ju lite trist, för jag gillar Rotsystem och vill fortsätta ge ut grejer till spelet. Trots att andra böcker säljer bättre, trots att andra spel är mer populära. Jag släppte ju en kampanjbok ganska nyligen, till exempel. Jag vill göra fler kampanjböcker.
Så. Jag skulle vilja att grundboken inte bara fanns som PDF. Så vad göra?
1) MINIMALT JOBB: Ta den gamla PDF:en, plocka bort Spindelkungen-loggan, byt ISBN, ladda upp till Publit, klart.
Fördel: Kräver i princip inget jobb.
Nackdel: Det finns ett gäng grejer i boken jag inte är nöjd med och skulle vilja justera. Det känns också som att en sån här omlansering är liksom rätt tillfälle att göra en lite mer rejäl "second edition".
2) MINIMALA ÄNDRINGAR: Ta den gamla PDF:en, fixa de värsta/dummaste grejerna, patcha regelsystemet, stoppa in tidslinjen som saknades, uppdatera layoutmallarna till samma som används i kampanjboken.
Fördel: Tillfredsställer det värsta kliandet i ändringstarmen.
Nackdel: Fortfarande ingen riktig "second edition", känns lite dassigt att be folk köpa nästan samma bok igen. Inte ens nya bilder, liksom. Men folk som äger gamla grundboken kanske vill ha de nya reglerna i tryck.
3) ALL THE THINGS: Göra en ordentlig "ny utgåva", gå igenom alla gamla texter och skriv om dem, lägg till nytt och ta bort gammalt bös. Revidera regelsysteme. Köp in nya illustrationer. Gör nya egna illustrationer och uppdatera de gamla. Gör om strukturen i boken så saker kommer i en bättre ordning.
Fördel: Det blir en rejäl Second Edition, med extra allt. Folk som redan äger gamla grundboken kanske känner att det är värt att köpa den nya. Jag känner mig mer nöjd.
Nackdel: Det kommer att ta lång tid, framför allt genom att jag jobbar med flera andra projekt samtidigt. Både Kutulugrejer och Hemliga Projektet. Det kommer också, till skillnad från de två andra, att kräva mer pengar.
4) ÄTA KAKAN: Göra flera av ovanstående. Bärja med ettan bara för att få nå't out of the gate ("version 1.7 av grundboken"). Sedan jobba på tvåan och släppa den när det passar ("version 1.8 av grundboken"). Sedan, some day down the line, bli klar med trean och släppa den ("version 2.0 av grundboken").
Fördel: Äta kakan och ha den kvar. Slippa göra ett egentligt val. En version av grundboken blir tillgänglig NU, och samtidigt ger jag inte upp möjligheten att göra en rejäl revidering.
Nackdel: Alla nackdelar från trean, plus att det dels blir lika mycket jobb som alla tre. Plus att det känns som att det kan bli lite tjatigt och som att potentiella kunder tänker lite som jag gör kring såna där portabla emuleringskonsoller: "Äh, varför ska jag lägga pengar nu, det kommer ju snart en ny version?".
5) DO NOTHING: Låta hela projektet ligga. Låta PDF:en och begagnade ex vara det enda som finns.
Fördel: Minst mängd arbete.
Nackdel: Otillfredsställande då spelet knappat lär kunna växa ens teoretiskt. Nu är det ju ingen kioskvältare direkt, men något slags hopp vill man ju gärna ha.
Så… Vad tycker ni, kära WRNU-bullen? Missar jag något alternativ, eller någon för/nackdel?
Vilket alternativ tycker ni vore bäst? Skulle ni vara intresserade av att köpa någon av 1-3, isf vilken? Eller vilka?