Theo
Hero
- Joined
- 20 Nov 2017
- Messages
- 1,098
I den pågående omarbetningen av mitt BRP-hemmabygge har jag bitit i det sura äpplet och återinfört klassiska grundegenskaper på 3T6-skala. Liksom i t ex Mythras är varje färdighet knuten till två grundegenskaper (eller till en egenskap två gånger om) och har en baschans som = summan av egenskaperna i procent. Så långt inga konstigheter.
Men jag vill också införa, inte en absolut övre gräns, men en övre skarv efter vilken färdigheten blir svårare och/eller dyrare att höja. Nuvarande arbetshypotes är att den här skarven blir lika med baschansen x 3. Om du har PSY 12 och således baschans 24% i färdigheten Viljestyrka, hamnar den övre skarven på 72%. Att höja Viljestyrka högre än så går, men det blir svårare och går långsammare. (Jag har inte knackat ut de exakta mekanikerna för det än.)
Mitt bryderi är: vad ska jag kalla den här övre skarven? "Glastak" känns lite fånigt. "Tröskel" känns mer som något i början av höjningen än punkten där den slutar eller åtminstone mattas av.
Men jag vill också införa, inte en absolut övre gräns, men en övre skarv efter vilken färdigheten blir svårare och/eller dyrare att höja. Nuvarande arbetshypotes är att den här skarven blir lika med baschansen x 3. Om du har PSY 12 och således baschans 24% i färdigheten Viljestyrka, hamnar den övre skarven på 72%. Att höja Viljestyrka högre än så går, men det blir svårare och går långsammare. (Jag har inte knackat ut de exakta mekanikerna för det än.)
Mitt bryderi är: vad ska jag kalla den här övre skarven? "Glastak" känns lite fånigt. "Tröskel" känns mer som något i början av höjningen än punkten där den slutar eller åtminstone mattas av.