Gabrielle de Bourg
Gör nördiga grejer
- Joined
- 5 Feb 2018
- Messages
- 1,398
Bryter ut en diskussion om detta från Crowdfundingens dead end?
Kickstarters idag är som jag brukar säga "ett nödvändigt ont" för att få ett rollspel gjort i 9/10 fall. Utan Kickstarter/crowdfunding skulle tyvärr ganska få svenska spel se dagens ljus. På samma sätt finns det stor frustration när det gäller Kickstarters, där folk ibland känner att det bara blir glorifierad marknadsföring eller förbeställning. Så jag tänkte att det kan vara värt att starta en tråd där vi snarare fokuserar på vad som kan göra en bra Kickstarter. Som en av de vars leverne är ganska beroende av Kickstarter är det ju för mig intressant att höra vad man kan göra för att göra det bättre!
De sakerna jag tänker är:
Kickstarters idag är som jag brukar säga "ett nödvändigt ont" för att få ett rollspel gjort i 9/10 fall. Utan Kickstarter/crowdfunding skulle tyvärr ganska få svenska spel se dagens ljus. På samma sätt finns det stor frustration när det gäller Kickstarters, där folk ibland känner att det bara blir glorifierad marknadsföring eller förbeställning. Så jag tänkte att det kan vara värt att starta en tråd där vi snarare fokuserar på vad som kan göra en bra Kickstarter. Som en av de vars leverne är ganska beroende av Kickstarter är det ju för mig intressant att höra vad man kan göra för att göra det bättre!
De sakerna jag tänker är:
- Sätt en nivå som ni faktiskt behöver!: Tyvärr finns det skräckhistorier där Kickstarter lyckats men ändå inte kunnat leverera för att de inte tagit ut tillräckligt betalt, så trots alla pengar räcker inte allt till. Speciellt gäller detta frakt, där det bör kollas upp innan; se bara Chaosiums Call of Cthulhu 7th Edition som hade underbudgeterat på frakten och höll på att sänka hela företaget, där det tog år att skicka de fysiska böckerna.
- Ha en lagom lång leveranstid: Ingen gillar att vänta, så försök att hålla väntan så kort som det går. Men stressa inte ut produkter. Knepet är att ha så mycket klart som det går innan ni går ut. Text tar (oftast) mest tid att producera, så att ha majoriteten av råtexten skriven är nästan ett krav för att ni ska kunna leverera inom ett år. Det är dumt att tänka att Kickstartern betyder "ja men nu drar jag igång och gör det här!" Men på samma sätt så är det OK att ha en lite längre tid emellan om ni håller den, speciellt för mindre etablerade som kanske inte har samma kapital.
- Ge er själva tillräckligt med tid: Ingen gillar att vänta, men folk är argare på när saker och ting blir sena! Så försök att ha en rimlig tidsberäkning och räkna på en leveranstid där du har en marginal! Då kan du hantera minst ett större bakslag utan att faktiskt behöva försena materialet. Dessutom gillar ingen stressade produkter, så mer marginal minskar också den risken.
- Var transparenta: Våga berätta vad som sker! Folk blir sura på dålig planering, men vissa saker går inte att styra över. Vi har just nu pappersbrist i världen, så skapar det till exempel en försening kan du inte rå för det. Men berätta också kul grejer! En rolig sak med Kickstarter är ju att få följa med bakom kulisserna. Ha gärna lite roliga produktuppdateringar. Jag tror också att berätta ungefär vad pengarna går till inte alls behöver vara en dum idé, i alla fall i lagom grad.
- Ha lagom med stretch goals: Du kan ha planerat hur bra som helst, men nu ska du helt plötsligt producera fyra extra äventyr, 10 miniäventyr och backares namn ska in på karaktärer. Det kan sinka produktionen rejält. Jag hänvisar till min egna tråd om bra stretch goals för inspiration.
- Bjud på saker under tiden: Det här är enligt mig den roligaste och kanske viktigaste av allt, något jag ibland tycker vi ser för lite. En av de stora anledningarna till att jag backade många projekt var att jag kunde få något av det nu på en gång! Istället för att behöva vänta ett halvår-år på att få spela den här coola grejen kan jag få en alfa på några enkla snabbstartregler och spela det nu ikväll! Och jag måste inte vänta på att böckerna kommer i butik för att få se något, för de skickar ut en alfa och beta på böckerna som jag kan läsa, så jag kan börja kika redan innan allt kommer. Jag struntar i att de inte är layoutade eller att vissa sektioner inte är klara, för att jag backade detta gjorde att jag fick möjlighet att spela spelet under tiden. Det gör också att när det färdiga spelet kommer fortsätter jag att ha hypen uppe, för jag har ju hunnit spela det en del redan innan!