entomophobiac
Low Prep High Play
Ville inte svara med att deraila ursprungstråden, så startar en ny istället.
Som jag ser det är ett polisdrama intressant, inte för att poliserna griper skurken, utan på grund av de val de måste göra längs vägen. Gråzoner, sociala konflikter, interna relationer, etc., är det som gör berättelser spännande för mig. Inte att "vinna".
Tvärtom tycker jag personligen att "hitta lösningen" skapar ett fokus på skrivna scenarier och färdigpreppad "plot" som helt enkelt inte är hur jag vill spelleda saker. Jag spelar gärna när andra spelleder den typen av äventyr, men det är inte riktigt här jag tycker rollspelens riktiga styrka finns. För mig är rollspels styrka att vi kan slå oss ned runt ett bord och upptäcka/uppleva saker genom den premiss, de roller, och de mekanismer som spelet tillför.
Så jag antar, och @krank vet jag kan svara "motsatsen till vad du tycker", men jag undrar lite - vad ser ni som styrkan med rollspel som specifikt underhållningsmedia? Vad gör rollspel som andra spel, eller rentav annan underhållning, helt enkelt inte kan göra?
Jag kliver in här för att jag är en dålig människa, men mitt svar är: jag agerar som min rollperson, och om det innebär att jag också snubblar på "lösningen" så är det incidentalt. Mulder och Scully är intressanta (för mig) för att de har helt olika perspektiv, liksom. Att vi som tittare ofta får en cheeky hint om att Mulder hade trots allt rätt är ju bara en tematisk wink wink nudge nudge till en serie som gick under parollen "The truth is out there". Om vi rollspelade Mulder och Scully så hade det nog varit mycket mer intressant (för mig) om den hinten till tittaren aldrig faktiskt syntes i bild utan att våra två olika bilder av verkligheten även färgade våra slutsatser.Så! Därför skulle gärna höra tips om hur ni agerar när era karaktärer skall klura ut lösningen på ett äventyr.
Som jag ser det är ett polisdrama intressant, inte för att poliserna griper skurken, utan på grund av de val de måste göra längs vägen. Gråzoner, sociala konflikter, interna relationer, etc., är det som gör berättelser spännande för mig. Inte att "vinna".
Tvärtom tycker jag personligen att "hitta lösningen" skapar ett fokus på skrivna scenarier och färdigpreppad "plot" som helt enkelt inte är hur jag vill spelleda saker. Jag spelar gärna när andra spelleder den typen av äventyr, men det är inte riktigt här jag tycker rollspelens riktiga styrka finns. För mig är rollspels styrka att vi kan slå oss ned runt ett bord och upptäcka/uppleva saker genom den premiss, de roller, och de mekanismer som spelet tillför.
Så jag antar, och @krank vet jag kan svara "motsatsen till vad du tycker", men jag undrar lite - vad ser ni som styrkan med rollspel som specifikt underhållningsmedia? Vad gör rollspel som andra spel, eller rentav annan underhållning, helt enkelt inte kan göra?