BiobunkerVII
Kaoskardinal
- Joined
- 19 Sep 2013
- Messages
- 1,950
I tråden om Spelbara nattfolk https://www.rollspel.nu/threads/spelbara-nattfolk-tankar-och-förslag.81275/ och min tråd om Reptilfolk har det kommit en hel del spännande idéer om spelbara släkten till DoD23, det som förenklar livet är ju att alla släkten slår fram GE på samma sätt så det enda som behövs är ju släktesförmåga, och potentiellt svagheter såsom nattfolkens dilemma med solljus.
Till att börja med är jag fullt medveten om att Ligan hintat att de kommer släppa fler spelbara släkten inom en snar framtid.
Men det är ju lite skoj att hitta på saker och sen jämföra med Ligans släpp.
Det här tycker jag är en viktig poäng!
Så för att få lite fart börjar jag med ett par förslag:
Kattfolk - Nio liv 3VP, du får slå dödsslag med fördel.
Orch (?) - Krigarens själ/Dråpare (namnet är inte så noga) När du dödar/får ner en fiende på 0KP får du läka ett tillstånd för 3VP
Reptilfolk - Kallblodig 3VP, du slår skräckslag med fördel. Hårdhudad, Naturligt skydd 2 (Kanske blir OP med båda?)
Råttfolk - Uppmärksam 3VP - du får slå Finna dolda ting med fördel.
Till att börja med är jag fullt medveten om att Ligan hintat att de kommer släppa fler spelbara släkten inom en snar framtid.
Men det är ju lite skoj att hitta på saker och sen jämföra med Ligans släpp.
Det här tycker jag är en viktig poäng!
En reflektion här är ju att mångas förslag är ganska olika jämfört med de släkten som finns i regelboken.
Att Ligans val att bara ha en (ankorna får två) fördelar och inga nackdelar (ankorna får en iofs, men den är ju mer social) gör att släktena känns ganska lika varandra, och att vi som försöker hitta på något nytt därför hamnar i (eventuellt?) feltänket att de måste få mer saker än så för att ”kännas
Att tänka att man ska kompensera för nattfolkens nackdel med solen kanske alltså är dumt. En enkel fördel, eller en enkel fördel ihop med en situationsbaserad passiv fördel borde räcka, varje grupp med svartfolk som rollpersoner kommer nog snart göra solen till ett (nära på) icke-problem ändå. Vilket släkte man spelar ska helt enkelt inte spela så stor roll.
Så för att få lite fart börjar jag med ett par förslag:
Kattfolk - Nio liv 3VP, du får slå dödsslag med fördel.
Orch (?) - Krigarens själ/Dråpare (namnet är inte så noga) När du dödar/får ner en fiende på 0KP får du läka ett tillstånd för 3VP
Reptilfolk - Kallblodig 3VP, du slår skräckslag med fördel. Hårdhudad, Naturligt skydd 2 (Kanske blir OP med båda?)
Råttfolk - Uppmärksam 3VP - du får slå Finna dolda ting med fördel.