Funderade på det här lite, och sparkar säkert in en del öppna dörrar, men jag har funderat på om rollspel kan lära sig av andra sorters spel.
Som exempel: regelförklaringsvideor: Det finns en del kanaler som ägnar sig åt det här. Alldeles för ofta är regelböcker för brädspel (och figurspel) tjocka och presenterar på ett sätt som ger bristande inblick. I vissa fall är det för att spelen är dåligt skrivna, men oftast är spelen helt enkelt skrivna på väldigt uttömmande sätt som kanske blir lite "lost in the weeds" med specifika regler eller undantag. Rollspel är inte helt förskonade från det här. Det här skiljer sig från Actual Play som borde ses mer som promotion-videor för rollspel - de är i vilket fall byggda som underhållning snarare än regelförklaring.
Har någon annan gått i liknande tankar?
Som exempel: regelförklaringsvideor: Det finns en del kanaler som ägnar sig åt det här. Alldeles för ofta är regelböcker för brädspel (och figurspel) tjocka och presenterar på ett sätt som ger bristande inblick. I vissa fall är det för att spelen är dåligt skrivna, men oftast är spelen helt enkelt skrivna på väldigt uttömmande sätt som kanske blir lite "lost in the weeds" med specifika regler eller undantag. Rollspel är inte helt förskonade från det här. Det här skiljer sig från Actual Play som borde ses mer som promotion-videor för rollspel - de är i vilket fall byggda som underhållning snarare än regelförklaring.
Har någon annan gått i liknande tankar?