Rickard
Urverk speldesign
Jag tror att det går att bevisa att drakar fördubblas i storlek för varje sekel från 1200-talet till 1900-talet. och nu dubblas de väl var femte år.
Jag tror att det går att bevisa att drakar fördubblas i storlek för varje sekel från 1200-talet till 1900-talet. och nu dubblas de väl var femte år.
DET ser vi framemot!I förlängningen är min tanke att göra en minisetting till DoD av introduktionen till Demonkungens dal.
Jag gillar tanken att drakar och odjur du möter är mindre. De stora drakarna möter du inte, främst för att de är så stora att de är en del av världen och dess uppbyggnad. Bergskedjan du ser? Det är ryggraden av en ur-drake, vill du verkligen att den ska vakna? Nej, drakar du möter är de små varelserna som trots sin ringa storlek ställer till med ordentlig oreda, jagar ditt boskap och har ihjäl oförsiktiga byfånar som beger sig in i deras territorium.Monstren var onekligen mindre förr (Lancelot besegrar två drakar, den hjälten!):
View attachment 15143
Men ja, det passar absolut för S&S. Man hade nog mer av en förståelse hur exceptionellt mycket farligare allt blir med storleken än vi har idag.
Jag är ju riddare.Worm-men of the Hidden Temple of WRNU
The latest adventure of deBracy the Barbarian
Jag har sett ett foto, som visar att du är Bard.Jag är ju riddare.
Multiclass...Jag har sett ett foto, som visar att du är Bard.
Vem älskar inte stickad ringbrynja?Nu är du barbar! Förstått?!
View attachment 15154
(Brasklapp: Jag avskyr våld. Men jag älskar Douglas Camfields Ivanhoe från 1982)
Varsågod: Storleken på drakar | rollspel.nuVi behöver en grundlig, vetenskaplig genomlysning av drak-storleks-inflationen i västerländsk fantastik:
View attachment 15146
Jag tror att det går att bevisa att drakar fördubblas i storlek för varje sekel från 1200-talet till 1900-talet. och nu dubblas de väl var femte år.
S&S (i alla fall i Conan-formen) handlar också om dina egna muskler och det helt mundana svärd du just greppat från en slavhandlare och så vidare, och då känns det inte riktigt trovärdigt att man kan besegra jättestora monster heller. För sådant krävs det magi eller liknande, eller om den inte är överdrivet stor någon sorts attack ur lönndom som med Siegfried. Man kan liksom inte mundant svärdsfäkta ihjäl en drake som är tiotals meter lång i ren strid på viset man kan i D&D.Ibland känns saker i fantasy för överdimensionerat vilket gör att stora varelser tappar sin glans. Vad spelar det för roll om en varelse är stor om alla varelser är överdimensionerade.
Sant, genren formar ju spelet helt klart. Bra observerat.S&S (i alla fall i Conan-formen) handlar också om dina egna muskler och det helt mundana svärd du just greppat från en slavhandlare och så vidare, och då känns det inte riktigt trovärdigt att man kan besegra jättestora monster heller. För sådant krävs det magi eller liknande, eller om den inte är överdrivet stor någon sorts attack ur lönndom som med Siegfried. Man kan liksom inte mundant svärdsfäkta ihjäl en drake som är tiotals meter lång i ren strid på viset man kan i D&D.
Nja, även om flera av monsterna Conan slåss emot är unika skapelser eller bland de sista av sitt slag så är det inte heller ovanligt att de kommer i grupper (då speciellt de humanoida är ofta flera).Att de är rätt unika. Inga dussinmonster som återkommer som klassiska dussinfiender.
Conan besegrar sådant genom att knuffa ner klippblock/statyer på dem eller lura dem att förstöra sin omgivning så att tak/vägar/liknande faller ner på dem, eller lurar dem i en fälla av något slag.S&S (i alla fall i Conan-formen) handlar också om dina egna muskler och det helt mundana svärd du just greppat från en slavhandlare och så vidare, och då känns det inte riktigt trovärdigt att man kan besegra jättestora monster heller. För sådant krävs det magi eller liknande, eller om den inte är överdrivet stor någon sorts attack ur lönndom som med Siegfried. Man kan liksom inte mundant svärdsfäkta ihjäl en drake som är tiotals meter lång i ren strid på viset man kan i D&D.
Ormfolk är riktigt äckligt häftiga! Det finns något riktigt rysligt onaturligt med dem. En ganska intressant sak är att jag aldrig läst en enda berättelse eller rollspelsprodukt med goda ormfolk. Jag har läst om goda orcher, goda drakar, till och med goda demoner tror jag. Men jag har ta mig tusan aldrig stött på goda ormfolk!Det här har säkert redan nämnts någonstans i tråden, men jag tänker på ormfolk. Ormvarelser om man så vill, de skulle absolut passa in som en fiende/motståndare i ett conan äventyr. Gärna som överpräster omgivna av en kult som dyrkar någon obskyr ormgud. Tog några exempel bilder från en sökning för att vara lite mer precis i vilken form ormfolk jag tänkte på. Yuan-tis från DnD är ju ett exempel som går att inspireras från sett till hierarki och struktur. Finns säkert många bättre exempel som gjort folkslaget bättre.
View attachment 15150View attachment 15151View attachment 15152
Skaparna av datorspelet Conan Exiles listade vid spelets femårsjubileum (tror jag det var) vilka fiender som dödat flest spelare och vise versa. Krokodilerna vann överlägset som den fiende med flest kills.Saltvattenkrokodiler
...och på tal om den så är det enkelt att kolla upp vilka fiender som finns i Conan: Exile, även om jag har missat numret där Conan slåss mot älgar.Skaparna av datorspelet Conan Exiles listade vid spelets femårsjubileum (tror jag det var) vilka fiender som dödat flest spelare och vise versa. Krokodilerna vann överlägset som den fiende med flest kills.
Kan mycket väl vara. Wikipedia:Howard hade väl bara med ormfolk i en Kull-berättelse (den första), och inte i Conan.
PS/OT Undrar om det är därifrån nutidens tokerier kan härledas?
Howard såg väl Conan och Kull som att de bara levde i olika tidsåldrar av jorden? Jag kan inte komma ihåg om han faktiskt satt det i pränt, men till exempel pikternas berättelse sträcker sig från Valusia och Atlantis till den hyboriska åldern.Howard hade väl bara med ormfolk i en Kull-berättelse (den första), och inte i Conan.
PS/OT Undrar om det är därifrån nutidens tokerier kan härledas?