Så är det ju, AW har ju prepp, och det gör ju att det är prepptyngre än alla spel som kör utan prepp.
Men jag tänker att 15 min som "det var sjukt mycket arbete" låter som att det var mer av en ansträngning än det behövde vara.
När jag skulle preppa AW första gången så var jag van vid att i åtminstone några timmar eller dagar skulle man planera. Så jag gjorde by the book (tänkte jag). Körde first session improviserat, det gick bra, satt några timmar och fyllde i fronter, hot, skapade klockor och allt vad det var.
Andra spelmötet blev totalt fiasko. Det blev någon slags overload av alla principer, agendor och en känsla av att det måste göras rätt, tillsammans med all prepp som skulle hållas reda på och förvaltas korrekt. Jag blev avskräckt, men insåg sedan när jag kollade på andra PbtA spel att jag nog hade tolkat preppandet lite utifrån min tidigare vana och gjort alldeles för mycket.
Det fungerade betydligt bättre när jag bara skrev ner lite ord och meningar med tankar från spelmötena. Att fronter, klockor etc. mest är ett sätt att organisera tankarna man redan har, istället för en uppmaning om att sätta sig ner och skapa en massa content. Jag använder dem mer som ett sätt att föreslå och komma ihåg saker över tid, än att det är något som ska diktera över spelmötet.