Jag har försökt bygga ett point buy-system för grundegenskaper som:
Du har 80 poäng att köpa sex grundegenskapsvärden för.
Försök bygga den trasigaste rad med värden som du bara kan.
”Trasig” kan betyda min-maxning; att försöka få så höga sammanlagda grundegenskapsvärden som möjligt; eller något annat.
Uppdatering: Tack vare Cogitares insiktsfulla kommentar har jag uppdaterat tabellen även med bonus och malus för de olika värdena.
Bonusarna/malusarna är ganska små och relaterar främst till färdighetsvärden.
Dock innehåller systemet även slag direkt mot grundegenskaperna (T20 lika med eller under för att lyckas), så 18 är bättre än 16 på det viset, även om de ger samma bonus.
(Sedan finns det även härledda värden som beror på vilken grundegenskap du sätter vilket värde i: Bärförmåga, skadebonus, kroppspoäng, etc. Vi kan ignorera dem för denna övning.)
- Motsvarar medelvärdet av slå 4T6, addera de tre högsta, sex gånger.
- Är baserat på de faktiska sannolikheterna att få olika värden.
- Ska vara svårt att missbruka.
Värde | Bonus/Malus | Poängkostnad |
18 | +2 | 30 |
17 | +2 | 26 |
16 | +2 | 22 |
15 | +1 | 18 |
14 | +1 | 15 |
13 | +1 | 14 |
12 | ±0 | 13 |
11 | ±0 | 11 |
10 | ±0 | 9 |
9 | ±0 | 6 |
8 | −1 | 2 |
7 | −1 | 0 |
Du har 80 poäng att köpa sex grundegenskapsvärden för.
Försök bygga den trasigaste rad med värden som du bara kan.
”Trasig” kan betyda min-maxning; att försöka få så höga sammanlagda grundegenskapsvärden som möjligt; eller något annat.
Uppdatering: Tack vare Cogitares insiktsfulla kommentar har jag uppdaterat tabellen även med bonus och malus för de olika värdena.
Bonusarna/malusarna är ganska små och relaterar främst till färdighetsvärden.
Dock innehåller systemet även slag direkt mot grundegenskaperna (T20 lika med eller under för att lyckas), så 18 är bättre än 16 på det viset, även om de ger samma bonus.
(Sedan finns det även härledda värden som beror på vilken grundegenskap du sätter vilket värde i: Bärförmåga, skadebonus, kroppspoäng, etc. Vi kan ignorera dem för denna övning.)
Last edited: