adrian_of_arcane_lore
Swordsman
- Joined
- 20 Oct 2023
- Messages
- 492
Ben Milton aka Questing Beast pratar om artikeln six cultures of play som publicerades på The Retired Adventurer våren 2021.
Jag tycker det var en ganska intressant rollspelsfilosofisk/teoretisk genomgång som inte nödvändigtvis utgår från GNS/Big Model och kreativa agendor, utan pratar om "kulturer" på ett sätt som skapar ett sammanhang mellan spelen som spelas, spelarna som spelar dessa spel, och de vidare miljöerna dessa existerar i. Spelkulturer blir på så vis ett något annat begrepp än saker som speltyp eller spelstil.
Också intressant hur samma eller liknande begrepp används olika inom olika delar av hobbyn, med olika kultur.
De 6 spelkulturer som beskrivs är:
Klassisk
Fokus på utmaningar och problemlösning, men med ambition att göra utmaningar balanserade. Narrativ sekundärt.
Spelexempel: tidiga DnD och ADnD.
Trad
Fokus på narrativ som är förberett av SL. Spelarnas uppgift är att ta sig igenom SLs preppade story och övervinna utmaningar på vägen.
Spelexempel: Call of Cthulhu, Vampire: The Masquerade
Nordic Larp
Fokus på emotionell inlevelse och närvarokänsla, med målsättningen att skapa en upplevelse av sk "bleed".
Spelexempel: Lajv eller lajvliknande rollspel.
Story games
Fokus på narrativ som skapas gemensamt och kollaborativt inom gruppen. Spelare och SLs uppgift är att skapa ett emotionellt tillfredsställande händelseförlopp.
Spelexempel: Apocalypse World
OSR
Fokus på utmaning och problemlösning likt klassisk, men med förtydligat fokus på diegetisk problemhantering, lägre prepp och regellätthet. Ingen ambition med balanserade utmaningar. Narrativ sekundärt.
Spelexempel: Dungeon Crawl Classics, Old School Essentials
Neotrad/Original Character
Som trad, där SLs förberedda narrativ står i centrum och där spelarnas uppgift är att ta sig igenom det. Men skiljer sig från trad genom att SLs förberedda narrativ tydligt skall göra spelarnas karaktärer till de centrala och bygga handling kring dem. Målet är att skapa ett narrativ där spelarnas karaktärer får utvecklas genom en "arc" och vara hjältarna som spelvärldens kretsar kring och som lyfter upp spelarnas karaktärer till narrativets huvudpersoner.
Spelexempel: Dungeons & Dragons 3-4-5e, Pathfinder
Vilka fler spelkulturer skulle ni säga finns inom rollspelshobbyn, och hur interagerar och överlappar de olika kulturerna i er upplevelse?
Själv skulle jag inte beskriva mitt eget spelande som tydligt tillhörande någon av dessa egentligen, men om jag skulle utgå från de färdiga beskrivningarna så skulle jag säga att det är en kombination av OSR + Trad, med lite Story games-tendenser kryddat ovanpå.
Kolla gärna videon/läs artikeln. Min sammanfattning av kulturerna är extremt kort och inkomplett, så utgå inte från dem i diskussionen.