entomophobiac
Low Prep High Play
Meka med mechs!
Som del i research för egna projekt vill jag testa att bygga lite mechs/meka i olika regelsystem och se vad de erbjuder. Min takeaway från ett liknande projekt med rymdskepp för några år sedan var att system tenderar att vara extremt lika varandra, men ibland kan ha intressanta saker som sticker ut. Föreställer mig att det blir likadant nu.
Börjar med dessa fyra:
Mekton II (R Talsorian, 1987)
Enligt utsago den "bästa" versionen av Mekton-spelen, sett ur perspektivet crunch vs spelbarhet. Kan inte själv uttala mig om det, eftersom det är den enda version jag läst, men det är också första R Talsorian-spelet som använder sig av lifepaths och överlag bara ett riktigt coolt rollspel. Återkommer till varför senare.
Mecha! (Seventh Street Games, 1991)
Mer figurspel än rollspel, men med rollspeliga kampanjregler och pilotfokus. Hittade det i samband med jakt på mechrollspel och blev nyfiken på om det sticker ut på något sätt.
Jovian Chronicles (DreamPod 9, 1997-1998)
Förvånansvärt hård science fiction som utspelar sig i vårt egna solsystem. Använder Silhouette-systemet, som jag inte har någon koll på alls, men är det utan tvekan crunchigaste av spelen jag lyft fram. Kan närmast liknas vid The Expanse, men med mechs. Har ett svinhäftigt "design-first"-system för att skapa fordon, inklusive mechs.
Lancer (Massif Press, 2019)
Det nyaste av de utvalda spelen. Har recenserat det tidigare. Har en väldigt medveten approach till sin mechkonstruktion som använder sig av flera metoder för att filtrera hur mycket "stuff" du får att hålla koll på åt gången. Börjar väldigt uppstyrt och enkelt och fortsätter sedan in i mängder av varianter.
Mechspel galore!
Som del i research för egna projekt vill jag testa att bygga lite mechs/meka i olika regelsystem och se vad de erbjuder. Min takeaway från ett liknande projekt med rymdskepp för några år sedan var att system tenderar att vara extremt lika varandra, men ibland kan ha intressanta saker som sticker ut. Föreställer mig att det blir likadant nu.
Börjar med dessa fyra:
Mekton II (R Talsorian, 1987)
Enligt utsago den "bästa" versionen av Mekton-spelen, sett ur perspektivet crunch vs spelbarhet. Kan inte själv uttala mig om det, eftersom det är den enda version jag läst, men det är också första R Talsorian-spelet som använder sig av lifepaths och överlag bara ett riktigt coolt rollspel. Återkommer till varför senare.
Mecha! (Seventh Street Games, 1991)
Mer figurspel än rollspel, men med rollspeliga kampanjregler och pilotfokus. Hittade det i samband med jakt på mechrollspel och blev nyfiken på om det sticker ut på något sätt.
Jovian Chronicles (DreamPod 9, 1997-1998)
Förvånansvärt hård science fiction som utspelar sig i vårt egna solsystem. Använder Silhouette-systemet, som jag inte har någon koll på alls, men är det utan tvekan crunchigaste av spelen jag lyft fram. Kan närmast liknas vid The Expanse, men med mechs. Har ett svinhäftigt "design-first"-system för att skapa fordon, inklusive mechs.
Lancer (Massif Press, 2019)
Det nyaste av de utvalda spelen. Har recenserat det tidigare. Har en väldigt medveten approach till sin mechkonstruktion som använder sig av flera metoder för att filtrera hur mycket "stuff" du får att hålla koll på åt gången. Börjar väldigt uppstyrt och enkelt och fortsätter sedan in i mängder av varianter.
Mechspel galore!