Christoffer
It's all pig.
Och om specifikt Fernaverken då, kunde inte posta som meddelande då det inte gick att hiva in PDFer där, så här får du lite om min prepp och vad jag hade med mig in, länkar till spelrapporterna osv. Fritt fram att fråga om något är oklart. Och detta är ETT sätt att göra det på, inte rätt, kanske inte ens bäst, men fungerande och blev riktigt fett.
Fernaverken tar avstamp från byn Färna, en liten by jag växte upp i. Jag inspirerades av viss historik och minnen men också mycket av vad det talades om i byn och om byns historia. Tex. figurerade alltid greven i berättelsen om Färna, så som det varit förr, en Greve som var känd för att han hade en plats i riksdagen (sant) och det sades att han före fram ett förslag att alla icke arbetsföra, gamla, sjuka, galna, osv. skulle avlivas för övrigas bästa. En icke så sympatisk herre med andra ord.
Så, jag spånade ihop ett startdokument för att som introducera platsen, lite situation och konflikt där, och måla upp något för spelarna att ta spjärn gentemot. Laddar upp PDFen i posten.
Från detta skapades sen två karaktärer, vi använde The pool som system och karaktärer blev dessa:
Spelmöte 1
Oscar Stiernbrink har privatlärare men har under sina 12 år på jorden aldrig visat talang för något (+2). Han hör röster som andra inte hör (+1) och är kvick att gömma sig (+1) för vuxna. Som son till stångjärnfabrikens förman har han lätt att be om tjänster (+1), eftersom ingen vill göra sig ovän med familjen.
Startpool 8
Pool efter spelmöte 0
Tuomi Pärnänen är en tjurnackad (+2) förvärvsarbetare som aldrig känt sig hemma (+1) någonstans. Utan Isak och Johanna (+1) så hade han sökt sig vidare för länge sedan. Så fort hans läspande finlandssvenska (+1) ger sig till känna tvingas han ta till knogarna (+1) mot sina verksbröders okväden, och när inte knogarna räcker tar han till flaskan.
Startpool 8
Pool efter spelmöte 6
---
Så från dessa karaktärer har jag ju en förman, en mamma, någons röst som pojken här, vem vilkas? För Toumi har jag kollegor, Isak och Johanna, deras mor. Flera SLPs rakt av. Vissa kommer från min prepp som den är, greven, en arkitekt, lite annat folk, jag skissade upp dem lite i ett dokument men sen listade jag mest namn och skrev om dem när det behövdes, vissa var lite mer utvecklade från början (ett par tre meningar) andra bara ett namn och ett yrke. Relationstabellen ändrades allt eftersom stup i ett, nedan är ett exempel på hur den såg ut ett par spelmöten in.
Utöver detta, en karta över byn, lite porträtt och sen spelade vi bara karaktärerna. Vidare hade jag några större händelser, grevinnans födelsedag och militärerna som anländer för att fira henne bland annat. En liten tidslinje med små externa skeenden.
Spelrapporter: här, här, här och här
Ibland pushade jag saker som spelledare för att det var det enda rimliga som skulle ske, en SLP måste agera på ett visst sätt efter att det där gjorts, tex. Men väldigt mycket är spelare som säger vad deras karaktärer gör, vi placerar dem i scenen "ok, du kommer till smeden, ser ut såhär, smeden crona står utanför svettig och dricker ur en flaska... vad gör du?" och sen bara vanligt jävla rollspel liksom. Läser man spelrapporterna kommer man se hur slutet blir ett resultat av allt som är, ageranden och reagerandes och utfall.
Fernaverken tar avstamp från byn Färna, en liten by jag växte upp i. Jag inspirerades av viss historik och minnen men också mycket av vad det talades om i byn och om byns historia. Tex. figurerade alltid greven i berättelsen om Färna, så som det varit förr, en Greve som var känd för att han hade en plats i riksdagen (sant) och det sades att han före fram ett förslag att alla icke arbetsföra, gamla, sjuka, galna, osv. skulle avlivas för övrigas bästa. En icke så sympatisk herre med andra ord.
Så, jag spånade ihop ett startdokument för att som introducera platsen, lite situation och konflikt där, och måla upp något för spelarna att ta spjärn gentemot. Laddar upp PDFen i posten.
Från detta skapades sen två karaktärer, vi använde The pool som system och karaktärer blev dessa:
Spelmöte 1
Oscar Stiernbrink har privatlärare men har under sina 12 år på jorden aldrig visat talang för något (+2). Han hör röster som andra inte hör (+1) och är kvick att gömma sig (+1) för vuxna. Som son till stångjärnfabrikens förman har han lätt att be om tjänster (+1), eftersom ingen vill göra sig ovän med familjen.
Startpool 8
Pool efter spelmöte 0
Tuomi Pärnänen är en tjurnackad (+2) förvärvsarbetare som aldrig känt sig hemma (+1) någonstans. Utan Isak och Johanna (+1) så hade han sökt sig vidare för länge sedan. Så fort hans läspande finlandssvenska (+1) ger sig till känna tvingas han ta till knogarna (+1) mot sina verksbröders okväden, och när inte knogarna räcker tar han till flaskan.
Startpool 8
Pool efter spelmöte 6
---
Så från dessa karaktärer har jag ju en förman, en mamma, någons röst som pojken här, vem vilkas? För Toumi har jag kollegor, Isak och Johanna, deras mor. Flera SLPs rakt av. Vissa kommer från min prepp som den är, greven, en arkitekt, lite annat folk, jag skissade upp dem lite i ett dokument men sen listade jag mest namn och skrev om dem när det behövdes, vissa var lite mer utvecklade från början (ett par tre meningar) andra bara ett namn och ett yrke. Relationstabellen ändrades allt eftersom stup i ett, nedan är ett exempel på hur den såg ut ett par spelmöten in.
Utöver detta, en karta över byn, lite porträtt och sen spelade vi bara karaktärerna. Vidare hade jag några större händelser, grevinnans födelsedag och militärerna som anländer för att fira henne bland annat. En liten tidslinje med små externa skeenden.
Spelrapporter: här, här, här och här
Ibland pushade jag saker som spelledare för att det var det enda rimliga som skulle ske, en SLP måste agera på ett visst sätt efter att det där gjorts, tex. Men väldigt mycket är spelare som säger vad deras karaktärer gör, vi placerar dem i scenen "ok, du kommer till smeden, ser ut såhär, smeden crona står utanför svettig och dricker ur en flaska... vad gör du?" och sen bara vanligt jävla rollspel liksom. Läser man spelrapporterna kommer man se hur slutet blir ett resultat av allt som är, ageranden och reagerandes och utfall.