Varför tar det så lång tid nu för tiden?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,122
Location
The Culture
Här kommer en fråga som ni antagligen inte kan svara på, men i alla fall spekulera om.

I och med att det nyss släppts en trailer för en tv-serie om skurken Pingvinen, från filmen The Batman, såg jag kommentaren att det är märkligt att den kommer nu, i och med att det är långt kvar till den uppföljande filmen. Jag kollade, och den är planerad till 2026. The Batman kom 2022. Det är alltså 4 år mellan dem, om nästan film inte blir försenad, såklart.

Jag upplever att det idag tar väldigt lång tid mellan säsonger av tv-serier och filmer och deras uppföljare. Det är ju fullt begripligt när det handlar om att någon gjort en film, och sedan några år senare kommer på att det vore kul att göra en uppföljare. Men så är inte fallet idag. Uppföljaren, eller nästa säsong, är redan planerad innan den tidigare filmen/säsongen släpps, men ändå går det många år mellan dem.

Det är inte heller så att jag bara inbillar mig att det går längre tid idag än förr i tiden. Efter filmen Dr. No (1962), tog det ett år till uppföljaren From Russia With Love (1963). Sedan kom det Bond-filmer 1964, 1965, 1967, 1969, 1971, 1973, 1974, 1977, 1979, 1981, 1983, 1985, 1987 och 1989, innan det blev en längre paus. Alltså ungefär en film vartannat år, och flera gånger bara ett års mellanrum. Och när det gäller tv-serier så var det standard att det kom en säsong per år.

Så nu kommer frågan: Varför tar det idag mångdubbelt så lång tid som förr i tiden att producera nästa film eller säsong?
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
Kvalitetskraven (de tekniska alltså, manus får tydligen vara vad skit som helst) är mycket högre. Då tar det längre tid.

(Utöver det har man väl också mycket mer administration? En del säkert onödig, men annan som hanterar saker som att man inte skadar folk eller inte plågar djur.)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
Inte på manuskripten...
Du scoopade mig på exakt den editen på mitt inlägg! :) Absolut sant - jag kan inte för mitt liv begripa hur man lägger hundratals miljoner dollar på något men inte verkar bry sig ett skit om manus (*host*Star Wars*host*). Samtidigt som det är övertydligt att manus spelar stor roll!
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,903
Jämför vi med andra Batman-filmer så tog det tre år mellan Batman och Batman Returns, sen tre år till Batman Forever, sen två år till Batman & Robin men den filmen var ju usel. Sen kom Batman Begins, sen The Dark Knight tre år senare, och sen The Dark Knight Rises fyra år senare. Så tidsspannet mellan The Batman och uppföljaren är inte så jättemycket längre än andra Batmanfilmer
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
En annan grej är hur ofta publiken känner för det. Det krävs inte mycket numera för att orsaka trötthet kring Spider-man, Batman eller James Bond. Kanske toleransnivån har sjunkit?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,122
Location
The Culture
Jämför vi med andra Batman-filmer så tog det tre år mellan Batman och Batman Returns, sen tre år till Batman Forever, sen två år till Batman & Robin men den filmen var ju usel. Sen kom Batman Begins, sen The Dark Knight tre år senare, och sen The Dark Knight Rises fyra år senare. Så tidsspannet mellan The Batman och uppföljaren är inte så jättemycket längre än andra Batmanfilmer
Jag tror (utan att vara säker) att filmproduktionen såg lite annorlunda ut när de första Batman-filmerna kom. Då gjorde man en film, sedan gjorde man en film till. Idag talas det om trilogier redan innan den första filmen haft premiär, och skådisarna har skrivit kontrakt för flera filmer. Då skulle man kunna tro att det fanns någon sorts plan för de kommande filmerna, och att det därmed skulle gå snabbare att producera dem.

Jag vet inte, det finns ett antal filmer om James Bond som du själv har som exempel som har rent bedrövliga manus.
Jag har inte heller sagt att manusen var bra förr, bara att de är dåliga nu. (Sedan kan det vara så att jag har lättare att acceptera darriga manus i äldre filmer med tafflig action och taffliga specialeffekter. Idag, när allting ser så snyggt och slipat ut, är det tråkigt och märkligt när manuset inte är det.)
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,903
Jag tror (utan att vara säker) att filmproduktionen såg lite annorlunda ut när de första Batman-filmerna kom. Då gjorde man en film, sedan gjorde man en film till. Idag talas det om trilogier redan innan den första filmen haft premiär, och skådisarna har skrivit kontrakt för flera filmer.
Vad gäller just Batman som kom 1989 så tackade Billy Dee Williams ja till att spela Harvey Dent för att han visste att karaktären skulle bli Two Face i senare filmer. Så nog tror jag att kommande filmer var planerade.

Jag har inte heller sagt att manusen var bra förr, bara att de är dåliga nu. (Sedan kan det vara så att jag har lättare att acceptera darriga manus i äldre filmer med tafflig action och taffliga specialeffekter. Idag, när allting ser så snyggt och slipat ut, är det tråkigt och märkligt när manuset inte är det.)
Detta är ju fråga om tycke och smak, men nog tycker jag att den Bond-film idag med sämst manus (Spectre) ändå har bättre manus än det sämsta manus av de gamla filmerna (Diamantfeber). Och även om jag älskar Batman 89 och Batman Returns så är ju de manusen betydligt svajigare än manuset till The Batman (som verkligen inte är perfekt det heller, men inte lika svajigt)
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
155
Flera faktorer men de främsta är:
Mer specialeffekter. Alla filmer har specialeffekter idag och det tar tid att göra dessa.
Längre manus. De flesta filmer idag har längre manus med mer handling. Fler personer, mer subplots etc. Det tar tid att film och att editera.
Högre kostnader. Filmer idag har betydligt högre kostnader än för 50-60 år sedan och det gör att det tar mer tid för man vill säkerställa en bra produktion för pengarna.
Post-produktion. Inte bara specialeffekter men nästan all postproduktion är idag betydligt mer komplicerad än förr.
Reklam och marknadsföring. När du lägger 200 miljoner dollar på en film vill du ha tillbaka dessa så tidsfönstret att göra reklam för filmen är längre för att maximera att så många som möjligt ser din film.

Sedan med streaming så är det fler som konkurrerar om tiden för regissörer och skådespelare vilket gör att saker tar längre tid för du behöver få ihop alla att göra din film.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,598
Location
Ludvika
Svårt att få scheman att gå ihop. För i tiden ägdes ju i princip skådisarna av sina respektive filmbolag. De kunde trycka ut filmer för bolaget hade full kontroll på schemat. Nu är alla mer självatändiga, och filmandet tar ofta längre tid (för allt görs inte i en studio längre).

Vi vet ju alla hur svårt det är att få fem pers att komma överens om en enda kväll.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,666
En sidoreflektion: Jag upplever inte att manus idag generellt i filmvärlden håller längre nivå idag än "förr". Däremot är det uppenbart att några väldigt påkostade och profilerade amerikanska filmuniversum verkar nedprioritera det inslaget, vilket gör det väldigt synligt.

Men annars gissar jag som andra att det handlar om tekniska kvalitetskrav, fler längre filmer och fler beroenden som är skälet.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,298
Jag tror (utan att vara säker) att filmproduktionen såg lite annorlunda ut när de första Batman-filmerna kom. Då gjorde man en film, sedan gjorde man en film till. Idag talas det om trilogier redan innan den första filmen haft premiär, och skådisarna har skrivit kontrakt för flera filmer. Då skulle man kunna tro att det fanns någon sorts plan för de kommande filmerna, och att det därmed skulle gå snabbare att producera dem.
Det finns säkert oftast någon sorts plan, men delar av planen kan man inte börja genomföra förrän man ser hur den första filmen har gått.
Saker som att få ihop finansieringen, passa ihop alla inblandades tidsscheman, se om det överhuvudtaget är värt att göra en uppföljare...
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
312
En faktor kan vara att moderna storfilmer är enorma och gränsöverskridande projekt med många olika företag över hela världen som arbetar på dem i olika roller, och sedan släpps dem samtidigt överallt som en del av en koordinerad internationell lansering istället för att folk i olika länder får vänta i upp till ett år på att den lokala distributören dubbar/undertextar. Som i de flesta branscher och industrier nuförtiden, helt enkelt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tycker och tror att alla har goda idéer om varför film/serier idag tar längre tid än förr. Sen skulle jag gissa att det också är en massa byråkrati som kanske inte fanns förr(på gott och ont), som också förlänger tiden mellan nya produktioner.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,164
Såg precis om The Batman. Bra film även om den har sina svagheter (antagonisten, slutet och sånt man inte får diskutera här).

Blir nästa film om Pingvinen? Eller är det en pingvinserie som kommer?

Håller med om att det är segt att vänta. Köper inte heller förklaringarna. Manusen verkar vara skrivna av en artificiell ointelligens och det mesta är väl datoranimeringar som inte borde ta så mycket tid att knåpa ihop (jämfört med att samköra fem tusen statister i Marockos öken).
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Min filmkunnigaste kompis skriver så här:

Jag skulle säga att det i många fall beror på mindre pengar eftersom de gamla lukrativa modellerna har slagits sönder. Det är svårare att få till garanterade biosuccéer så filmstudiorna är ovilliga att ta risker. I streaming är det inte lika mycket pengar som i äldre tiders biografer eller tv-kanaler. De sistnämnda finns ju kvar och klarar av att jobba som förr (men mest med säkra kort som NCIS i sjuttioelva säsonger), men det är nog svårare också att knyta upp folk och talanger i flera år (som för Stranger Things) med en massa pengar som man gjorde förr. Strejken häromsistens handlade delvis om hur manusförfattare skulle kompenseras på ett annat sätt nu när man inte längre jobbar ”heltid” med 22 avsnitt per säsong.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Liknande iaktagelser har gjorts om musikbranschen. På 60-, 70- och 80-talen släppte artister, även stora, vanligen ett album per år. Det var dock inte ovanligt med både två och tre albumsläpp per år. Idag är det en skrattretande snabb takt. Stora artister har minst ett par år mellan varje album. Det är ingen ovanlighet att det kan dröja upp till närmare tio år med en uppföljare.

Så ja, en del saker tar absolut längre tid idag.
 
Top