Som jag skrev i en annna tråd så har jag börjar kolla lite på Dinoblast igen efter att sist har gjort något 2012.
Men jag har fastnat och börjar tveka...
Jag vill ha ett system där merparten av alla slag istället lyckas automatiskt genom att spendera färdighetspoäng (Skill points SP) för att köpa lyckade slag.
SP återfås vid slutet av en episod (tänk ett oneshot långt äventyr).
SP per Skill
I det nuvarande systemet så har man X antal SP på en färdighet som kan användas för att köpa lyckade slag för att representera hur bra man är.
Har man slut på SP eller inte vill använda så kan man istället slå 1T6 som lyckas på 3-6.
Exempel:
25 SP distributeras vid start
Eldstrid 10
Närstrid 5
Hacka 5
Rida (dinosaurie) 5
Men det känns som att det blir för mycket att hålla koll på olika SP per skill.
SP Pool, Kostand per Skill
Ett alternativ tänkte jag var att ha en och samma SP pool och att varje skill kostar olika för att köpa lyclade slag, på så sätt representera hur bra man är.
Desto lägre de kostar desto bättre är man.
Har man slut på SP eller inte vill använda så kan man istället slå 1T6 som lyckas på 3-6.
Exempel:
SP pool 25.
Eldstrid 1
Närstrid 2
Hacka 3
Rida (dinosaurie) 3
Men här blir det lite mer att räkna om man behöver flera lyckade slag så kanske det kostar 3x2 eller3x3 osv.
Sedan så blir det lite konstigt att det alltid, oavsett nivå går att lyckas på 3-6 med en tärning istället.
SP Pool, Tärning per Skill
Ytterligare ett förslag är att ha det mer "traditionellt". Man har en SP pool där man kan köpa lyckade slag men det kostar olika beroende på hur många man vill ha.
Varje färdighet har ett antal tärningar som ger lyckat slag på 3-6.
Köpa 1 lyckat slag kostar 1SP, köpa 2 lyckat slag kostar 2SP, köpa 3 lyckat slag kostar 4SP, köpa 4 lyckat slag kostar 6SP osv (eller något sådant).
Exempel:
SP pool 25.
Eldstrid 3T6
Närstrid 2T6
Hacka 1T6
Rida (dinosaurie) 1T6
Behöver hjälp att välja vilket, eller något helt annat men vill egentligen inte lägga massa tid på detta. Har massa projekt som fastnar på just att bygga eller välja regelsystem. Jag vill ha ett som typ passar spelet, och funkar, behöver inte vara nytänkande.
[DINOBLAST] Alpha version 0.6
Det här är lite av en återupplivning av ett gammalt projekt från 2012 kallat Dinoblast som jag höll på med en del. Har börjat kolla lite på det igen och tänkte kolla om någon är intresserad av att komma med lite feedback. https://www.rollspel.nu/threads/dinoblast-pre-alpha-version-0-2.54747...
www.rollspel.nu
Men jag har fastnat och börjar tveka...
Jag vill ha ett system där merparten av alla slag istället lyckas automatiskt genom att spendera färdighetspoäng (Skill points SP) för att köpa lyckade slag.
SP återfås vid slutet av en episod (tänk ett oneshot långt äventyr).
SP per Skill
I det nuvarande systemet så har man X antal SP på en färdighet som kan användas för att köpa lyckade slag för att representera hur bra man är.
Har man slut på SP eller inte vill använda så kan man istället slå 1T6 som lyckas på 3-6.
Exempel:
25 SP distributeras vid start
Eldstrid 10
Närstrid 5
Hacka 5
Rida (dinosaurie) 5
Men det känns som att det blir för mycket att hålla koll på olika SP per skill.
SP Pool, Kostand per Skill
Ett alternativ tänkte jag var att ha en och samma SP pool och att varje skill kostar olika för att köpa lyclade slag, på så sätt representera hur bra man är.
Desto lägre de kostar desto bättre är man.
Har man slut på SP eller inte vill använda så kan man istället slå 1T6 som lyckas på 3-6.
Exempel:
SP pool 25.
Eldstrid 1
Närstrid 2
Hacka 3
Rida (dinosaurie) 3
Men här blir det lite mer att räkna om man behöver flera lyckade slag så kanske det kostar 3x2 eller3x3 osv.
Sedan så blir det lite konstigt att det alltid, oavsett nivå går att lyckas på 3-6 med en tärning istället.
SP Pool, Tärning per Skill
Ytterligare ett förslag är att ha det mer "traditionellt". Man har en SP pool där man kan köpa lyckade slag men det kostar olika beroende på hur många man vill ha.
Varje färdighet har ett antal tärningar som ger lyckat slag på 3-6.
Köpa 1 lyckat slag kostar 1SP, köpa 2 lyckat slag kostar 2SP, köpa 3 lyckat slag kostar 4SP, köpa 4 lyckat slag kostar 6SP osv (eller något sådant).
Exempel:
SP pool 25.
Eldstrid 3T6
Närstrid 2T6
Hacka 1T6
Rida (dinosaurie) 1T6
Behöver hjälp att välja vilket, eller något helt annat men vill egentligen inte lägga massa tid på detta. Har massa projekt som fastnar på just att bygga eller välja regelsystem. Jag vill ha ett som typ passar spelet, och funkar, behöver inte vara nytänkande.