Senaste 5 årens rollspelhändelser

Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Jag har varit i dvala när det gäller rollspel de senaste dryga 5 åren. Visserligen har jag varit spelare i ett par kampanjer, men det har bara varit i gamla tradspel med gamla :) spelare. I stället har jag ägnat mig mycket åt brädspel (blev indragen i två aktiva brädspelsgrupper) vilket varit enormt roligt.

Men, nu börjar jag tröttna på att "bara" spela brädspel (och dessutom har de några av de aktivaste spelarna gått och fått barn vilket minskat frekvensen avsevärt) och vara spelare i en "dammig" kampanj. Så jag håller på med att sätta ihop en ny värld (med regler) för att leda ett par kampanjer som jag klurat på under åren som gått. Att klura på kampanjer, världar och regler slutar man ju aldrig med :)

Men efter att ha gjort ett studiebesök på SF-bokhandeln, lånat lite rollspel på biblioteket (upptäckte av en slump att de faktiskt hade rollspel) och läst här på forumen så inser jag att det hänt otroligt mycket på rollspelsfronten. Jag är i behov av att fräscha upp mina rollspelsfärdigheter!

Nu undrar jag hur ni som har kolla på alla trender i rollspelsvärlden skulle sammanfatta de senaste 5-10 årens utveckling? Nya trendsättande spel? Hur har rollspelspoddar och dylikt påverkat branschen? Vad har hänt i övrigt?

Jag vore även tacksam över länkar till bra läsning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,843
Location
Ereb Altor
Jag har varit i dvala när det gäller rollspel de senaste dryga 5 åren. Visserligen har jag varit spelare i ett par kampanjer, men det har bara varit i gamla tradspel med gamla :) spelare. I stället har jag ägnat mig mycket åt brädspel (blev indragen i två aktiva brädspelsgrupper) vilket varit enormt roligt.

Men, nu börjar jag tröttna på att "bara" spela brädspel (och dessutom har de några av de aktivaste spelarna gått och fått barn vilket minskat frekvensen avsevärt) och vara spelare i en "dammig" kampanj. Så jag håller på med att sätta ihop en ny värld (med regler) för att leda ett par kampanjer som jag klurat på under åren som gått. Att klura på kampanjer, världar och regler slutar man ju aldrig med :)

Men efter att ha gjort ett studiebesök på SF-bokhandeln, lånat lite rollspel på biblioteket (upptäckte av en slump att de faktiskt hade rollspel) och läst här på forumen så inser jag att det hänt otroligt mycket på rollspelsfronten. Jag är i behov av att fräscha upp mina rollspelsfärdigheter!

Nu undrar jag hur ni som har kolla på alla trender i rollspelsvärlden skulle sammanfatta de senaste 5-10 årens utveckling? Nya trendsättande spel? Hur har rollspelspoddar och dylikt påverkat branschen? Vad har hänt i övrigt?

Jag vore även tacksam över länkar till bra läsning.
Ett axplock ur ett svenskt perspektiv:
  • Drakar och Demoner
  • Mörk Borg
  • Ereb Altor (är på gång till DoD)
  • Fria Ligan dominerar fullständigt ur det här perspektivet
  • Massor av små förlag som Bläckfisk m.m. ger ut vackra och bra spel (som Heroes of Cerulea)
Utifrån detta skulle jag tro att du är nere i ett kaninhål som det kommer ta dig flera år att komma upp ur :)

I USA har omåttligt populära spelfenomen på nätet gjort att D&D har fått ett enormt uppsving, hjälpt på traven av Stranger Things m.m.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Ett axplock ur ett svenskt perspektiv:
  • Drakar och Demoner
  • Mörk Borg
  • Ereb Altor (är på gång till DoD)
  • Fria Ligan dominerar fullständigt ur det här perspektivet
  • Massor av små förlag som Bläckfisk m.m. ger ut vackra och bra spel (som Heroes of Cerulea)
Utifrån detta skulle jag tro att du är nere i ett kaninhål som det kommer ta dig flera år att komma upp ur :)
Snarare veckor :)

Det jag slogs av under mitt studiebesök på SF-bokhandeln var just hur mycket vackra/snygga spel det finns numera. Det estetiska har definitivt utvecklats. Finns det någon speciell orsak till det, eller är det bara en stegvis utveckling?

I USA har omåttligt populära spelfenomen på nätet gjort att D&D har fått ett enormt uppsving, hjälpt på traven av Stranger Things m.m.
Vilka fenomen på nätet syftar du på?

Stranger Things, ja, hade inte tänkt på hur mycket det kan ha påverkat. Antar att det har dragit in mycket ungdomar till hobbyn.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,935
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
OSR blir mainstream och får en boost. Men även därmed en bunt olika tolkningar om vad det innebär.

PbtA får en andra andning och är nu mainstream.

… att sitta och titta på eller bara lyssna till folk som spelar (actual play) peakar och dalar ner till en normalnivå. Fortsatt populärt. Ger förväntningar om hur man förväntas spela.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,375
Location
Göteborg
OSR och PbtA är väl de största grejerna jag känner till, plus Critical Role (på YouTube, tror jag).

Sedan har det hänt en massa spännande saker i mitt lilla hörn av indiespelsvärlden, men det är inget som har haft något inflytande på allfarvägarnas rollspel, och antagligen inget som skulle intressera dig.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
707
Location
Göborg
Två saker som jag skulle säga revolutionerat är
  1. Dungeons and Dragons har blivit jättestora – om inte störst!😲 – i Sverige, troligen främst pga poddar etc. ifrån USA. Det har verkligen skakat min världsbild. Jag har flera (!) kollegor som har D&D-tänket med rollspel = D&D. Fråga runt bland dina kollegor på lunch och fika och bli inte förvånad om du hittar ett par rollspelare och då D&D!
  2. Pandemin gjorde att spel över t.ex. Discord eller Roll20 har blivit norm och det är inte ovanligt att folk hittar andra spelare i helt andra länder. Har en kompis som gör något som jag tycker är helt perfekt för Shadowrun: Någon SL lägger ut på ett forum (reddit?) att "en fixer söker runners till uppdrag som går ut på…", de som vill vara med och spela skickar in sina rollpersoner och SL:n väljer ut vilka som blir uttagna för uppdraget och de spelar sedan via Discord e.dl. Den gruppen ses sedan aldrig mer utan nästa gång blir det andra rollpersoner – och spelare!

Det jag slogs av under mitt studiebesök på SF-bokhandeln var just hur mycket vackra/snygga spel det finns numera. Det estetiska har definitivt utvecklats. Finns det någon speciell orsak till det, eller är det bara en stegvis utveckling?
Jag tror det är stegvis utveckling och att det numera är lätt(are) att hitta bra illustratörer över nätet och att betala för deras jobb samt ren konkurrens mellan bolagen – det går inte att komma med något fult, köparna kräver fyrfärg som är professionellt designat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,843
Location
Ereb Altor
Snarare veckor :)

Det jag slogs av under mitt studiebesök på SF-bokhandeln var just hur mycket vackra/snygga spel det finns numera. Det estetiska har definitivt utvecklats. Finns det någon speciell orsak till det, eller är det bara en stegvis utveckling?
Det är mycket enklare idag. Själv har jag lärt mig layouta spel på egen hand och vi har gett ut Kopparhavets hjältar och Sirenens klagan. Och kommande Ereb Altor (till DoD23). Sedan finns det mer pengar i rollspel idag så det går att köpa bilder och kontraktera illustratörer. Kickstarter har förändrat hur rollspel ges ut.

Vilka fenomen på nätet syftar du på?
Critical Role. Men jag är själv helt ointresserad av detta, och liknande, fenomen. Så här har jag väldigt dålig koll. Men de har en jättepublik.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
309
Jag har varit i dvala när det gäller rollspel de senaste dryga 5 åren.
Skall vi prata om de fem senaste året så kommer vi ju tillbaka till sensommaren 2019, och mycket av det som definierar rollspelhobbyn idag var ju redan väl etablerade då.

Vi får inte glömma att tiden går fort. Saker som Critical Role hade redan vart igång i 7 år då, Stranger Things var inne på sin tredje säsong, Dungeons & Dragons 5e hade varit ute i fem år, och Fria Ligan hade nyligen lanserat Alien: The Roleplaying Game.
OSR hade varit en aktiv strömning i en bra bit över ett decennium och hade redan haft sina första stora kommersiella framgångar, samma sak med PbtA (även fast det största spelet inom det fortfarande låg ett par år in i framtiden).

Det viktigaste jag skulle säga har skett sedan dess är att det hände en pandemi som gjorde att rollspelandet över nätet via VTTs som Roll20 växte enormt. Vilket nog gett mycket blod till den nuvarande stora VTT-satsningarna med saker som Foundry VTT, Alchemy och framförallt WotCs "Project Sigil". Digitaliseringen av rollspelandet är nog den största omvälvning hobbyn kommer gå igenom någonsin, men merparten av det är fortfarande framför oss, pandemin skyndade på utvecklingen ett par år.

Det näst viktigaste som skett är nog OGL-skandalen, som har gett en enorm boost och tillflöde av intresserade spelare till mid-tier utgivare som Paizo, Chaosium, Modiphius och Fria Ligan.

Det viktigaste som skett i Sverige är nog att Drakar och Demoner hamnat hos Fria Ligan och fått en ny utgåva, som förmodligen är det bäst säljande svenskspråkiga rollspelet sedan iaf 90-talet, och har skapat en egen inhemsk småindustri av tredjepartsutvecklare som ger ut material till spelet.

Att Call of Cthulhu Sverige släppts hoppas jag är viktigt, det är ändå världens (typ) näst största rollspel. Men det är jag för nära projektet själv för att verkligen avgöra vilken påverkan det har haft. Det har ju i vart fall gett upphov till att vi fått ett nytt konvent i Sverige, iom Lund 1920.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,935
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Tänker att du har full koll på brädspel som glider mellan brädspelande och rollspelande, som Fiasco, Kingdom Death Monster, Gloomhaven, Vast, Root, Everdell och så vidare. En del mer brädspel än rollspel och vise versa. Men nog om det …

Men om du inte har koll på dessa (rollspel) så se till att du har det. Inte för att de är bäst eller mest aktuella .

Gumshoe

Dogs in the Vineyard

Blades in the Dark

Bluebeards wife

Knave

(Mörk Borg)

Inte för att de nödvändigtvis är det senaste, men är aktuella.
 
Last edited:
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Två saker som jag skulle säga revolutionerat är
  1. Dungeons and Dragons har blivit jättestora – om inte störst!😲 – i Sverige, troligen främst pga poddar etc. ifrån USA. Det har verkligen skakat min världsbild. Jag har flera (!) kollegor som har D&D-tänket med rollspel = D&D. Fråga runt bland dina kollegor på lunch och fika och bli inte förvånad om du hittar ett par rollspelare och då D&D!
Bara bräd- och dataspelare bland mina kollegor. Ena brädspelsgänget är just en bunt kollegor (visserligen från flera arbetsplatser).

  1. Pandemin gjorde att spel över t.ex. Discord eller Roll20 har blivit norm och det är inte ovanligt att folk hittar andra spelare i helt andra länder. Har en kompis som gör något som jag tycker är helt perfekt för Shadowrun: Någon SL lägger ut på ett forum (reddit?) att "en fixer söker runners till uppdrag som går ut på…", de som vill vara med och spela skickar in sina rollpersoner och SL:n väljer ut vilka som blir uttagna för uppdraget och de spelar sedan via Discord e.dl. Den gruppen ses sedan aldrig mer utan nästa gång blir det andra rollpersoner – och spelare!
Ah, så klart. Det är ju en logisk utveckling. Tänkte inte på det även om jag stött på några referenser till det.

Fungerar spel över Discord och Roll20 (som jag inte känner till) bra? Är det (lika) kul?
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Det är mycket enklare idag. Själv har jag lärt mig layouta spel på egen hand och vi har gett ut Kopparhavets hjältar och Sirenens klagan. Och kommande Ereb Altor (till DoD23). Sedan finns det mer pengar i rollspel idag så det går att köpa bilder och kontraktera illustratörer. Kickstarter har förändrat hur rollspel ges ut.
Något speciellt program som du använt för att layouta?

Critical Role. Men jag är själv helt ointresserad av detta, och liknande, fenomen. Så här har jag väldigt dålig koll. Men de har en jättepublik.
Critical Role är ett namn som jag stött på, men inte vet vad det är. Ska googla och läsa.

Jag kommer att ha mycket att läsa på... men det är kul att det hänt så mycket! När jag gick in dvalan så kändes lite som att hobbyn stagnerat så jag hade förväntat mig att det inte hänt så mycket när jag nu kom tillbaka. Men av det jag hunnit ta del av på forumet så insåg jag att jag är hopplöst out-of-date.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Skall vi prata om de fem senaste året så kommer vi ju tillbaka till sensommaren 2019, och mycket av det som definierar rollspelhobbyn idag var ju redan väl etablerade då.
Det var ungefär då jag slutade att spelleda, men jag var nog lite ouppdaterad sen ett par år redan då. Hade inte riktigt tid att hänga med pga flytt till hus med renoveringsbehov, småbarn och sånt. Livets olika stadier.

Det viktigaste jag skulle säga har skett sedan dess är att det hände en pandemi som gjorde att rollspelandet över nätet via VTTs som Roll20 växte enormt. Vilket nog gett mycket blod till den nuvarande stora VTT-satsningarna med saker som Foundry VTT, Alchemy och framförallt WotCs "Project Sigil". Digitaliseringen av rollspelandet är nog den största omvälvning hobbyn kommer gå igenom någonsin, men merparten av det är fortfarande framför oss, pandemin skyndade på utvecklingen ett par år.
Intressant. Och jag fick söka reda på vad VTT betyder :)

Det näst viktigaste som skett är nog OGL-skandalen, som har gett en enorm boost och tillflöde av intresserade spelare till mid-tier utgivare som Paizo, Chaosium, Modiphius och Fria Ligan.
OGL-skandalen? Ingen aning om vad det är. Länk?

Det viktigaste som skett i Sverige är nog att Drakar och Demoner hamnat hos Fria Ligan och fått en ny utgåva, som förmodligen är det bäst säljande svenskspråkiga rollspelet sedan iaf 90-talet, och har skapat en egen inhemsk småindustri av tredjepartsutvecklare som ger ut material till spelet.
Läste faktiskt DoD eftersom den fanns på biblioteket.

Att Call of Cthulhu Sverige släppts hoppas jag är viktigt, det är ändå världens (typ) näst största rollspel. Men det är jag för nära projektet själv för att verkligen avgöra vilken påverkan det har haft. Det har ju i vart fall gett upphov till att vi fått ett nytt konvent i Sverige, iom Lund 1920.
Såg att den också fanns på bibblan men har inte hunnit läsa den ännu. Ligger på listan.

Är det världens nästa största spel? Det trodde jag inte.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,843
Location
Ereb Altor
Något speciellt program som du använt för att layouta?
Jag använder Adobe Indesign.


Jag kommer att ha mycket att läsa på... men det är kul att det hänt så mycket! När jag gick in dvalan så kändes lite som att hobbyn stagnerat så jag hade förväntat mig att det inte hänt så mycket när jag nu kom tillbaka. Men av det jag hunnit ta del av på forumet så insåg jag att jag är hopplöst out-of-date.
Ffa tycker jag att det är kul att svenska spel står ut även internationellt. Att Fria Ligan gett ut spel som Alien, Bladerunner, Twilight 2000. Att Stålenhag ligger bakom världens dyraste SciFi-serie. Att Drakar och Demoner nu är ett internationellt fenomen!

Och såklart Stockholm Kartell m.fl som också måste betraktas som en sensation.

För egen del är Ereb Altors återkomst så oerhört stort. En dröm jag närt i 30 år blir sann och jag är en del av det. Det är rätt coolt.

Så ja, det händer väldigt mycket. Kan väl också vara värt att nämna att det mesta nu sker över Discord i enskilda kanaler. Rollspel.nu är typ lertavlor :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,771
De största (och redan tidigare nämnda) rollspelshändelserna de senaste fem åren skulle jag säga är:
  • Pandemin som gav ett uppsving åt digitalt rollspelande och utvecklingen av verktyg för detta.
  • OGL-skandalen (länk till slumpmässig artikel om detta) som gav bränsle åt DnD:s konkurrenter. Det tydligaste exemplet är kanske Shadowdark.
  • Fria Ligans Drakar och Demoner som rönt stor framgång både nationellt och internationellt och där tredjepartsutgivningen fullständigt exploderat.
Sedan tycker jag mig ha sett en trend med allt fler mindre rollspelsevent så som MunkCon, ÖrkKon och SchtaanCon samt Fria Ligans Spelkongress.

För mig personligen var även släppet av De fördömda en stor grej. :)
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
693
Location
Uppsala
Fungerar spel över Discord och Roll20 (som jag inte känner till) bra? Är det (lika) kul?
Jag spelar sen pandemin endast över nätet i två grupper. Jag tycker det fungerar bra. Saknar att spela i person men det är smidigt att spel vid datorn. Just nu är det D&D som spelas och det finns massor av material och spelstöd att tillgå snabbt och enkelt vilket underlättar
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
309
OGL-skandalen? Ingen aning om vad det är. Länk?
Här får du en grundläggande förklaring som skrevs ganska nära att själva stormen var igång.
Kortfattat så har WotC (som ger ut Dungeons & Dragons), haft återkommande problem med relationen med fansen. Kontentan för det nu snart två år senare är hittills att flera andra rollspelsföretag växt, och att nya har dykt upp.

Är det världens nästa största spel? Det trodde jag inte.
Extremt svårt med sådana siffror. Nära nog alla stora rollspelsutgivare (förutom Fria Ligan) är ju privat ägda företag i andra länder (främst USA, men finns några stora i England, och några från andra länder som verkligen är påväg uppåt). Det görs aldrig några riktiga marknadsundersökningar, det är svårt att få tillgång till bolagens räkenskaper för sådant är inte alltid offentliga handlingar.
Men på det tiden som Roll20 (den VTT som var störst under pandemin med drygt 10 miljoner användare) publicerade sina kvartalsrapporter (något de nu slutat med) med statistik över vad som sker på plattformen, låg Call of Cthulhu stadigt på en bekväm andraplats över antal spelare och spelade pass. Call of Cthulhu har även ett av (om inte det) största och bäst säljande sk communityprogrammet på DTRPG, som ju är världens största digitala marknadsplats för rollspel.

Så det är svårt att veta hur stort det är i relation till andra spel, men det är ju kanske nr 2, förmodligen top 3, och helt säkert top 5 största rollspel på i vart fall den engelskspråkiga marknaden (som ju är den överlägset största).

När jag gick in dvalan så kändes lite som att hobbyn stagnerat så jag hade förväntat mig att det inte hänt så mycket när jag nu kom tillbaka.
Gick du i rollspelsdvala för 5 år sedan (2019), så var redan då hobbyn påväg spikrakt uppåt sett till omsättning, antal aktörer, mängden spel, storleken på och antalen events och antal aktiva utövare, efter en period av enorm tillväxt som då pågått redan i vart fall 5 år. När pandemin kom ökade takten om möjligt ännu mer, och rollspelshobbyn är idag med magnitud större globalt än den någonsin varit och i Sverige det största den varit sedan 1980-talet (på vissa sätt större).

Rollspelshobbyn har haft sina 10 bästa år någonsin skulle jag säga :)
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Tänker att du har full koll på brädspel som glider mellan brädspelande och rollspelande, som Fiasco, Kingdom Death Monster, Gloomhaven, Vast, Root, Everdell och så vidare. En del mer brädspel än rollspel och vise versa. Men nog om det …
Vi har mest spelar brädspel som inte är rollspelsaktiga. Men jag har spelat Gloomhaven, Descent (olika versioner), Vampire the Masquerade: Chapters och ett par till lite mer skräckinspirerade som jag inte kommer ihåg namnet på. Gloomhaven avbröt vi dock, det var för jobbigt.

Brädspel med för långa kampanjer funkar lite sisådär för mig. Till skillnad från rollspel så tappar jag tråden i berättelsen av någon anledning. Antagligen för att största delen av tiden går åt till att hålla koll på spelmomenten på brädet och inte på storyn.

Men om du inte har koll på dessa (rollspel) så se till att du har det. Inte för att de är bäst eller mest aktuella .

Gumshoe

Dogs in the Vineyard

Blades in the Dark

Bluebeards wife

Knave

(Mörk Borg)

Inte för att de nödvändigtvis är det senaste, men är aktuella.
Jag tror jag måste lägga upp en att-läsa-lista någonstans...
 
Top