Varulv Paris part deux - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,796
Jag räknar med att @Anthrox @Hägerstrand och @Vimes som alla är listiga spelmekaniker ger oss intressanta och logiska förklaringar av hur kardinalerna fungerar.

Man skulle t ex kunna räkna på hur balanserat det är om kardinalerna fungerar på det ena eller andra sättet.

För övrigt gissar jag på tre ulvar. Det finns ju inget nattmord i spel (antar jag) och då borde två ulvar innebärs ett lite väl långt parti.
 

Vimes

Kungsblå
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,488
Alright! Jag har missat morgonens händelser, men eftersom jag har kvar mitt PM (där det står att jag är bybo) antar jag att det gäller.

Jag tycker en del grejer är oklara, kanske skulle jag kunna fråga i anmälningstråden, men ni mina kära medspelare kan kanske reda ut dem åt mig (och kan ni inte det tar jag dem till anmälningstråden):
1. Man har lika många röster som man har områden?
2. Ulvarna styr över kardinalgardet?
3. Kan ulvarna nattmörda?'
4. Vad kan kardinalgardet göra?

---

Så, jag tycker Brynolfs tanke om att vi som by inte nödvändigtvis vinner så mycket på att försöka gobbla upp en massa territorium. VI är redan i majoritet mot ulvarna. I senare rundor kan det vara bra att bybor sitter på flera röster, men så här i inledningen av spelet verkar det inte vara något som är så viktigt för oss. Alldeles oavsett tror jag att vi behöver - gemensamt i bybotråden - bestämma vad alla ska göra. Vilka förflyttningar om några ska göras?

Vad händer om en spelare nattmördas? Försvinner alla hans trupper från kartan (d.v.s. området blir öppet mål)?
 

Vimes

Kungsblå
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,488
Möjlig kardinalgardesmekanik:

1. För det första förutsätter jag att ulvarna kan flytta kardinalgardet (kanske som ersättning för att de inte har nattmord, om de inte har nattmord)
2. Vidare tänker jag att kardinalgardet borde ge kontroll (d.v.s. röster åt ulvarna). Vilket alltså skulle innebära att ulvarna i nuläget har två extraröster
3. Jag kan tänka mig att kardinalgardet fungerar exakt som våra soldater. Alternativt är de värda 2 inflytande, men är mer rörliga än våra soldater. D.v.s. en kardinalgardist fördriver en härold, men det krävs två för att rå på våra soldater.
'
Om det är som ovan, eller liknande, bör inte ulvarna vara 3 utan 2. I så fall sitter de på 4 röster mot 8 just nu.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,266
Alright! Jag har missat morgonens händelser, men eftersom jag har kvar mitt PM (där det står att jag är bybo) antar jag att det gäller.

Jag tycker en del grejer är oklara, kanske skulle jag kunna fråga i anmälningstråden, men ni mina kära medspelare kan kanske reda ut dem åt mig (och kan ni inte det tar jag dem till anmälningstråden):
1. Man har lika många röster som man har områden?
2. Ulvarna styr över kardinalgardet?
3. Kan ulvarna nattmörda?'
4. Vad kan kardinalgardet göra?

---

Så, jag tycker Brynolfs tanke om att vi som by inte nödvändigtvis vinner så mycket på att försöka gobbla upp en massa territorium. VI är redan i majoritet mot ulvarna. I senare rundor kan det vara bra att bybor sitter på flera röster, men så här i inledningen av spelet verkar det inte vara något som är så viktigt för oss. Alldeles oavsett tror jag att vi behöver - gemensamt i bybotråden - bestämma vad alla ska göra. Vilka förflyttningar om några ska göras?

Vad händer om en spelare nattmördas? Försvinner alla hans trupper från kartan (d.v.s. området blir öppet mål)?
Håller med allt om här.

Det viktigaste är inte rösterna, det är vad ulvarna har för förutsättningar, framförallt hur Kardinaltrupperna fungerar och om ulvarna kan nattmörda.

Om vi nu ändå ska prata röster lite kort, så är det nu elva spelare och två kardinaltrupper på tjugo områden, det innebär att alla inte kommer kunna kontrollera två områden hursomhelst i slutet. Jag ser att @StradhLestat skrev om distrikt 20 vilket bara gränsar till oss två men å andra sidan är det en gröt i mitten nära kardinaltrupperna så byns beslut om flyttning måste grunda sig på hur vi tror att kardinaltrupperna fungerar.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,266
Tror tyvärr det blir oundvikligt att vi måste spela metaspel här om omlottningen 😕 Det är väldigt tydliga tells på vissa poster.
 
Joined
8 Sep 2020
Messages
1,230
Location
Fruängen
Jag gissar....vild spekulation att de kanskew kan bnattmörda där det finns kardinaltrupper? Frågan är vad som räknas som att man är på nattmordsavstånd? Trupperna i samma ruta, Härolden i samma ruta...eller kanske en angränsande ruta?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,796
Oh! Okej då tar jag tillbaka allt jag sagt. Men den hör informationen kom väl nu? Dvs innan Fruglyx givk ut med detta fanns det inget dom tydde på att kardinaler var kopplade till nattmord?
 

Vimes

Kungsblå
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,488
Möjlig kardinalgardesmekanik:

1. För det första förutsätter jag att ulvarna kan flytta kardinalgardet (kanske som ersättning för att de inte har nattmord, om de inte har nattmord)
2. Vidare tänker jag att kardinalgardet borde ge kontroll (d.v.s. röster åt ulvarna). Vilket alltså skulle innebära att ulvarna i nuläget har två extraröster
3. Jag kan tänka mig att kardinalgardet fungerar exakt som våra soldater. Alternativt är de värda 2 inflytande, men är mer rörliga än våra soldater. D.v.s. en kardinalgardist fördriver en härold, men det krävs två för att rå på våra soldater.
'
Om det är som ovan, eller liknande, bör inte ulvarna vara 3 utan 2. I så fall sitter de på 4 röster mot 8 just nu.
Jaha, nu när jag fått svar av Feuflux faller det här

Ny hypotes: kardinalgardet är starkt! Kanske så starkt att det kan fördriva både soldat och härold. Om en spelare blir utan områden blir den nattmördad.

I så fall ska vi inte göra som Brynolf föreslår
 
Joined
8 Sep 2020
Messages
1,230
Location
Fruängen
Oh! Okej då tar jag tillbaka allt jag sagt. Men den hör informationen kom väl nu? Dvs innan Fruglyx givk ut med detta fanns det inget dom tydde på att kardinaler var kopplade till nattmord?
Nej...inget rakt av... men ditt "antagande" att det ointe fanns nattmord känns lite sus
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,266
Oj vad rörigt det blev det här 😄 Kan vi låta bli att ha två trådar igång? Dvs kan vi försöka att ta regelfrågorna till SL här i den här tråden?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,796
Hm, kul att fundera över hur nattmordet funkar!

Först tänkte jag att kardinalerna nattmördar den spelare som äger ett arrondissement. Men det håller nog inte för få har ulvarna två nattmord/runda och det känns lite väl.

Så nog något om inflytande: kanske att nattmordet hänger ihop med inflytande? Dvs om ulvsrn har inglytande dödar de någon? Kardinalerna måste hara inblandade för att inflytsndet dka vara dödligt? Men nä det känns lite otrovärdigt, blir det inte för lätt att räkna ut vem som är ulv då?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,266
Ok, om det nu är hel omlottning som gjorts och inte bara skohorn in med Big Mama betyder det i princip garanterat att minst en spelare som var ulv innan omlottningen nu inte är det.

Alltså behöver vi inte spekulera i vad kardinaltrupperna gör, de spelare som nu är bybor kan helt enkelt outa exakt hur kardinaltrupperna fungerar.

Det enda andra alternativet för att rädda det här är ju att Feuflux postar exakta reglerna för hur de funkar i anmälningstråden och så spelar vi med helt öppna kort istället.
 
Top