Samiska världar och närvaro

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,767
Location
Göteborg
Det finns väl ett hyfsat antal rollspelare med samisk bakgrund? Jag tänker att det blir mycket bättre om någon av dem skriver ett sådant spel än om någon av oss andra skriver det för representationens skull.
(Nedanstående kan låta konfrontativt och kritiserande av dig, vilket inte är meningen. Använder citatet som referens, men vill inte tillskriva dig några specifika åsikter utan talar om en generell tendens.)

Det är detta jag tycker så problematiskt. Alla får skriva rollspel om majoriteten, men bara ett försvinnande litet antal får* skriva om minoriteten. Så då kommer inga spel om det, och rollspelen osynliggör istället för att lyfta fram. Otaliga rollspelare är experter på medeltida krigföring eftersom det lyfts fram i rollspelen. Samma sak om viktorianska England. Vad hade det inneburit för kunskapen om samisk kultur om det fanns ett samiskt rollspel som spelades av flera? Åtminstone för mig handlar det inte om ”representation” utan om nyfikenhet och intresse. De Mauvais rêves har gjort en del för att väcka intresse hos mig, även om det tyvärr slipat bort serienumren och istället bara är samiskinspirerat (och väldigt långt ifrån kulturspel). Jag håller på att skriva ett rollspel om kantonesisk historia utan att ha någon kantonesisk bakgrund annat än att kunna språket och ha bott i södra Kina. Hur många svenska rollspelare med kantonesiskt påbrå finns det som dessutom är rollspelsmakare? Speciellt inom min smala genre finns det väl ett halvdussin personer som verkar överhuvudtaget, och förutom att @Murmelgnu
väl har lite finskt påbrå så är det väl kört att få några spel alls som inte handlar om svenskar, europeer eller amerikaner (för alla kan ju skriva om dem).

Och skulle det finnas en samisk rollspelsmakare kanske hen inte alls vill skriva om samer, utan hellre om samurajer.

Nu verkar det ju iofs finnas en hel del spel som åtminstone behandlar ämnet, även om det enda nämnda spelet som primärt handlar om samer istället för att ha dem i bakgrunden är franskt.

* I en ganska bred bemärkelse av ordet, såklart. Jag är fullt medveten om att inga explicita förbud finns.
 
Joined
26 Aug 2007
Messages
859
(Nedanstående kan låta konfrontativt och kritiserande av dig, vilket inte är meningen. Använder citatet som referens, men vill inte tillskriva dig några specifika åsikter utan talar om en generell tendens.)

Det är detta jag tycker så problematiskt. Alla får skriva rollspel om majoriteten, men bara ett försvinnande litet antal får* skriva om minoriteten. Så då kommer inga spel om det, och rollspelen osynliggör istället för att lyfta fram. Otaliga rollspelare är experter på medeltida krigföring eftersom det lyfts fram i rollspelen. Samma sak om viktorianska England. Vad hade det inneburit för kunskapen om samisk kultur om det fanns ett samiskt rollspel som spelades av flera? Åtminstone för mig handlar det inte om ”representation” utan om nyfikenhet och intresse. De Mauvais rêves har gjort en del för att väcka intresse hos mig, även om det tyvärr slipat bort serienumren och istället bara är samiskinspirerat (och väldigt långt ifrån kulturspel). Jag håller på att skriva ett rollspel om kantonesisk historia utan att ha någon kantonesisk bakgrund annat än att kunna språket och ha bott i södra Kina. Hur många svenska rollspelare med kantonesiskt påbrå finns det som dessutom är rollspelsmakare? Speciellt inom min smala genre finns det väl ett halvdussin personer som verkar överhuvudtaget, och förutom att @Murmelgnu
väl har lite finskt påbrå så är det väl kört att få några spel alls som inte handlar om svenskar, europeer eller amerikaner (för alla kan ju skriva om dem).

Och skulle det finnas en samisk rollspelsmakare kanske hen inte alls vill skriva om samer, utan hellre om samurajer.

Nu verkar det ju iofs finnas en hel del spel som åtminstone behandlar ämnet, även om det enda nämnda spelet som primärt handlar om samer istället för att ha dem i bakgrunden är franskt.

* I en ganska bred bemärkelse av ordet, såklart. Jag är fullt medveten om att inga explicita förbud finns.
Jag håller i sak med dig här, så länge minoritetskulturer är skrivna respektfullt så tänker jag att det är fördelaktigt att få mer inblick i andra kulturer istället för att det "reserveras" åt medlemmarna av den kulturen, som kanske inte ens har något intresse av att skriva något.

Det är väl som lite ideen med konst/skrivande att kunna sätta sig in i något annat än en själv.

Men jag kommer inte att göra det i någon större utsträckning när jag skriver offentliga grejer. Jag menar att om det ska bli snack om något jag skrivit så ser jag ju hellre att det handlar om språk, scenarion eller regler.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,418
Location
Rissne
Jag har länge tänkt att jag skulle vilja ge ut något till typ Kutulu där samisk kultur får finnas lite mer i förgrunden, men det har inte blivit av. Dels för att jag själv haft så många andra projekt (det är inte en slump att alla hittills utgivna Kutuluäventyr är skrivna av någon annan än mig) och dels för att jag gått runt och hoppats på att någon med samepåbrå och koll skulle skriva något och sedan göra som Gabbie och Johan och höra av sig. Eller göra som Moa och Johanna och köra sitt scenario på konvent så jag får veta att det finns och sen kan ta kontakt och tjata om att få göra produkt av det.

Men jag tänker egentligen att Genesis har en viss poäng. Jag skulle vara lika öppen för ett samekulturs-äventyr skrivet av någon utan samiskt påbrå, även om jag i det fallet nog gärna skulle vilja köra det genom något slags samisk sensitivity reader – det må vara så att dåligt är bättre än inget, men jag är ganska osugen på att ge ut saker som är dåliga =)
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
927
Vad bestod det debaklet av? Googlade lite snabbt och såg att det är en rätt ny produkt/projekt. Har noll koll på Riotminds.
Deras ganska mishmashade asiatiska världsetting fick en del negativ kritik för att vara kulturellt okänslig.
De uttalade sig bland annat på följande sätt kring det på spelets kickstarter:

"At RiotMinds, we do not tolerate racism or discrimination of any kind. We encourage and value diversity in our products. We produce pure fantasy products, not political manifests, and we understand that sometimes that is influenced by our own culture and social context, despite being a multiethnic team. We know we cannot satisfy everyone, and even though we try to be aware of how we present things we can also do wrong or say things that might offend people from different religious, cultural, sexual, political, or other backgrounds and lifestyles. That is not our intent and if that is the case, please contact us in a polite and objective manner and suggest changes, and we will listen. Do not try to polarize or start endless flame-wars or try to twist and bend every little word that is said just to win an argument. We are here to listen, we are here to do good, but we are not here to fight. Riotminds is not bound to any political opinion, religion or any other organization. Our passion is to create fantasy worlds and for that we use our artistic freedom using sources and influences throughout the galaxy or just our own imagination.

This is a project under construction and we are open to any suggestions and/or changes that will make this a more inclusive and interesting setting.
"


Utifrån Riotminds tidigare trackrecord så utgår jag från att det fanns en hel del berättigat i kritiken mot World of Kensei. Riotminds är generellt urusla på public relations och saknar en del fingertoppskänsla och kulturkännedom (och det säger jag även fast jag håller några av deras tidiga produkter från 00-talet väldigt högt).
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
4,144
Location
Stockholm
Deras ganska mishmashade asiatiska världsetting fick en del negativ kritik för att vara kulturellt okänslig
Jag har problem med det tankesättet. Om man följer det så kan man inte göra mishmash kulturer i fiktiva världar o det finner jag bara dumt och inlåsande för kreativiteten.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,418
Location
Rissne
Jag har problem med det tankesättet. Om man följer det så kan man inte göra mishmash kulturer i fiktiva världar o det finner jag bara dumt och inlåsande för kreativiteten.
Well, om man till exempel använder japanska ord som man tycker "låter balla" synbarligen utan att ens bemöda sig att göra en enkel googlesökning för att kolla vad de betyder, så kanske man får finna sig i att få kritik för det.

Det Riotminds gjorde var helt enkelt ganska tafflig exotifiering – de gjorde noll research, kollade med noll personer som kunde något om japansk kultur, gjorde verkligen synbarligen bara en 100% ren utifrån-exotifiering av asiatisk kultur.


Jag tycker att det är bra att begränsa sin kreativitet ibland. Kreativitet mår bra av ramar, och vissa kreationer bör vara låsta. Om någon till exempel skulle vilja göra ett nutida fantasy-spel där en hemlig ras av stornästa och giriga monster i hemlighet styr hela bankväsendet och bakar bröd på sina fienders blod, då tycker jag det finns goda skäl att lägga just den kreativiteten bakom lås och bom. Och den som faktiskt genomför ett sånt spel bör få kritik för det.

(Sedan har jag vagt för mig att World of Kensei dessutom använde generativ AI, vilket ju då är en separat men parallell grej som de kan och bör kritiseras för)
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Staff member
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,213
Den första versionen av Ereb Altor som publicerades i Sinkadus, och som jag tycker blev rätt orättvist sågad vid fotknölarna, hade med en kort beskrivning av alver som jag tänker nog kan ha varit inspirerat av samiskt levnadssätt, åtminstone vad gäller renar.

IMG_8842.jpeg
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,821
Location
Göteborg
Jag tänker ungefär som @krank, att någon med samisk bakgrund bör skriva boken om Sapmi till Odd Soot. Ett samarbete med en eller flera samiska författare skulle också vara trevligt - de måste inte vara rollspelsskribenter för att kunna bidra. Då kan jag stå för det speliga.

Jag satte några lösa ramar i grundboken, bland annat att befolkningen stoppade den svenska kolonisationen på 1600-talet och att landet på 1920-talet sträcker sig över norra delarna av Norge, Sverige och Finland. Det känns bra att ge Sverige (lite) på nöten och göra minoriteten starkare. Det blir ett mer intressant ”What if…” Var ligger huvudstaden? Kan kristendom och shamanism samsas? Skulle shamanistisk magi kunna vara en del av staten och universiteten? Skog, fiske och gruvor skulle skapa en välbärgad nation med stor makt. Hur används den?

Jag vill också hålla i huvudet att det finns olika synsätt hos olika samer, precis som svenskar inte har en samlad bild av sin kultur.
 
Top