Tips och råd hur man kan beskriva en by

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
197
Vad som är realistiskt i en fantasy-värld...:unsure:

Skulle tro att många TTRPG-spelare inte är etnologer/kulturgeografer/historiker/arkeologer så hur byarna ser ut i ett område bör nog beskrivas.

Dessutom kan byarnas utformning variera inom olika områden av en TTRPG-värld beroende på härskare/styresform, odlingssätt, topografi etc.

Kan vara stor skillnad att vara landbo/leilending/arrendator under en kung/kejsare på nägon bördig slätt, och fri bonde i något bergsrikt, kargt, furstendöme. Kan ge helt olika sorters byar. :)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,548
Location
Helsingborg
Om det är realistiskt beskriv det inte. Beskriv bara saker som avviker från en normal tråkig by.
...och sälj en stämning. Beskriv fisket genom lukten av fiskrens och fågelskränen, storleken som om en större stad försvunnit och liknande. Ger mer än att sätta siffror och beskriva hantverket, för spelledaren ska behöva sälja detta till spelarna också.

Undvik med andra ord geografiboksupplägg.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,596
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
En by är gårdar. Om man vill begränsa sig, bestämmer man hur en gård i trakten (oftast) ser ut. Tips kan vara https://saltarvet.se/2023/06/29/svenska-gardstyper/

Man ska väl inte glömma att det varit rätt vanligt med migrerande byar. Byar som rör sig med en grupp mellan olika återkommande platser. Byar som tillfälligt uppstår under högtid, marknad, jakt/fiskeperiod eller en del av året, av folk från olika platser. Fast boplats där delar av befolkningen bara bor där under en kort period.
 

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
197
Byar som tillfälligt uppstår under högtid, marknad, jakt/fiskeperiod eller en del av året, av folk från olika platser. Fast boplats där delar av befolkningen bara bor där under en kort period.
Som det historiska Lofotfisket. Efter skrei (betyder vandraren, den är även genetiskt åtskilt från kusttorsken har det visat sig).

Gjorde ett projekt om Fræna för många år sedan, och kom då över att Frænas fullmäktige hade sina styrelsemöten i Lofoten under fisket eftersom hela adminstrationen var där uppe och inte hemma! :D
 
Last edited:

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
197
"The Perfectly Normal Beasts are animals which migrate on the idyllic planet of Lamuella twice a year before disappearing completely."

Då ser man till att vara där de två gångarna om året! :)

Ja, det kan vara allsköns bestar, fjäderkrä och fiskar, eller andra resurser, som enbart kan utnyttjas under en kort period.

Eller religiösa vandringar. Idrottsdustar á la olympiska spelen, vatten-/regntidsfestivaler eller dylikt.

Håller med, borde finnas i alla påhittade världsbeskrivningar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,904
… efter att du noggrant och omfattande beskrivit hur byar ser ut i det området ni spelar.
Gör absolut inte detta! Det är tråkigt och inte användbart. Skriv ”Det är en by” för det och sedan ”Vissa av invånarna är mulvadar!” eller ”De bränner kol för att skapa mardrömmar de säljer”.
 

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
197
Gör absolut inte detta! Det är tråkigt och inte användbart. Skriv ”Det är en by” för det och sedan ”Vissa av invånarna är mulvadar!” eller ”De bränner kol för att skapa mardrömmar de säljer”.
Jag är nog av en annan åsikt, så jag kommer forfarande att vara intresserad av "hur man kan beskriva en by" som trådstartaren skrev i sin rubrik.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,904
Jag är nog av en annan åsikt, så jag kommer forfarande att vara intresserad av "hur man kan beskriva en by" som trådstartaren skrev i sin rubrik.
Man gör det genom att inte beskriva de tråkiga delarna som inte är användbara så man kan komma till de bra bitarna är mitt svar på den frågan. Folk kanske gömt bra saker i de generiska fantasy byarna jag skippat att läsa, men det är inte värt att ta reda på det. Vi har alla läst Homlet och det är ärligt talat mer än nog. Det är samma kategori som 20-tals stuff i Cthulhu, ingen borde gilla det.
 

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
197

Här beskrivs olika byatyper.
Kan ju vara bra att tänka på under världsskapandet.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,180
Jag tyckte den här var rätt användbar (även om man måste gräva upp den på Wayback Machine nu): https://web.archive.org/web/2020071.../get-medieval-the-village-in-the-middle-ages/

Man får förstås ha i huvudet att den beskriver byar i det högmedeltida England, dvs dels med ett feodalt länssystem och dels med stora byar, ofta med flera hundra invånare. Ska man göra något som mer liknar medeltida och tidigmoderna mellansvenska byar med bara en handfull gårdar får man förstås justera.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,894
Location
Stockholm
ingen borde gilla det.
Sluta threadcrappa.

Om du inte gillar nått, okej. Men vi har en riktlinje som säger följande:

Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.
Så för att du inte ska behöva sitta och känna att du måste påpeka att andra inte ska diskutera det de vill diskutera, så trådbannar jag dig.

/Magnus
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,776
Location
Oktoberlandet
Ge mig ditt förslag på en svensk rollspelsprodukt där en by beskrivits bra👍

Mitt förslag: första versionen av Utkante. Fina bilder, SLP med äventyrskrokar och en beskrivning som bjuder in för deltagare att fylla på vidare med eget tänk.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,548
Location
Helsingborg
Perspektiven i tråden: är detta en by eller är det din by?

Alltså, är det något spelledaren ska förhålla sig till eller är det något spelledaren får leka själv med.
 
Top