Läste för en tid sedan en recension/analys (i SvD?) av Zodiac-filmen, och hur begränsande och tungrodd tekniken runt 60/70 var, för polisiärt utredningsarbete.
Men 90-talet både känns och är ju närmare "vår" tid, och är väl inte alltför "svårgestaltat"?
Bra era! Minns med kusel 90-talsscenariot The Convergence från Pagans Unspeakable Oath, som väl var grunden till DG, och dessutom fångade X-Files-känslan, INNAN den serien ens sänts.
Just äventyr i komisk riddarseriemiljö passar ju också om det (bara) är två spelare med. En spelar den godhjärtade och rättrådige (och ibland naive) väpnaren/"hjälten in spe" och den andra en mer burlesk, matglad, "dampig" trubadur/komisk sidekick. Klassisk duo som bevisligen funkar bra i...
Obs artikeln är inte bara Johan & Pellevin och Smurf-inspirerad, utan även av Theobalds Äventyr, Percevan m fl komiska riddarserier.
Men intet nytt under solen, redan 1989 kom det första DoD-äventyret med samma "inspirationskällor"..
Artikeln kan förhoppningsvis fungera som just det. Finns lite regelförenklingar/- läs förslag & tolkningar för att minska blodigt våld till seriernas "råkurr", hur man seriemässigt rollspelar tillstånd, är unga väpnare boendes på ett slott osv. Syftet är att göra det lite lättsammare och mindre...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.