Lite så, tanken att resor både är en ansträngning och tar tid i anspråk.
Kopplat till det hela tänker jag att tideräkning kommer bli en del av kampanjen. tidigare har jag handviftat både resor och tid men funderade på att den här gången vara mycket mer noga med att hålla reda på hur tiden...
Jag vet inte riktigt var datorer kom in idet hela men vad jag avsåg var att många av de meningsfulla valen gör man emellan tärningsslagen inte under slaget. Exempelvis så väljer man om man ska stanna och slåss eller fly... tärningsslagen simulerar ju det i mellan intentionen och resultatet så...
Jag förstår vad du menar men samtidigt så har du ju också beskrivit en strid med och det genomförs ganska ofta...
Second edition så skrev man om resereglerna så att det blev färre slag och färre händelser. Jag tänker att dylika reseregler gör både så att karaktärerna använder färdigheter och...
Det kanske hade varit bättre med en säker plats alternativt en hel dygnsvila där man vilar alla skiften för att få återhämtning. Tanken är väl att resor ska vara en belastning ifall man reser långt eller har bråttom. Spelarna får göra avvägningen mellan att komma fram snabbt och ha färre...
Kanske det här skulle fungera?
Vid varje reseslag slår rp:na ett slag mot antal hexrutor som ett motståndsslag. Svår terräng dubblar antalet hexrutor och gå längst en stenlagd väg halverar antalet hexrutor. Lyckas slaget får de ingen utmattning, drakslag ger fördel vid nästa reseslag...
Jag har lurat på att gamefiera DoD lite mer i riktning mot TOR. Jag menar att uppdelningen i resor, äventyr, sociala möten och downtime skulle passa Dod och skapa ett ramverk för kampanjspel...
Jag har börjat att titta på resereglerna först då jag inte är förtjust i uppdelningen i regelboken...
Jag skulle förmoda att man med GE gränser på släkten inte slår fram en specifikt släkte utan GE en specific rollperson har blir avgörande huruvida du kan bli ett släkte eller inte.
Det beror lite på hur du lägger gränserna. Ex måste en orch ha 14 styrka eller räcker det med 9. Tittar vid på...
Med GE krav är ett sätt att inte alla karaktärer väljer alven för magiker, halveringen för tjuv osv. Spektrat för de olika kraven är satta mot min - max i det generella GE värdet. Inte det specifika släktets egen interna fördelning av GE. Den enda gången det då skulle vara aktuellt att ha den...
Jag tror att jag kommer fördela hjälteförmågor vid 18 i FV och låta karaktärerna köpa med förbättringspoäng. Kostnaden är lite knepig att komma fram till men magkänslan säger mer än vad man kan förväntas få under ett spelpass. Så antingen 7 eller 10 för en hjälteförmåga. Jag tror att endast...
Slår du fram en Orch som slp hade jag bara höjt och sänkt de värdena som hade påverkats Ex du slog styrka 13 och behöver 14, höj Styrka till 14. Orcherna som släkte har en egen fördelningskurva som är annorlunda än den vanliga kurvan. GE kraven simulerar den skillnaden i fördelning av värden som...
Min tolkning är att det är lite svårt utöver de rent mekaniska fördelar och nackdelar GE ger den specifika karaktären. Det är i grund och botten ett ganska arbiträrt värde man använder med en fördelning efter en "bell curve". Det är många andra faktorer som spelar in... Inte minst hur spelaren...
Om jag skulle vilja differentiera mellan släkten i DoD så skulle jag välja att behålla 1 till 18 för alla släkten och sätta krav på grundegenskaper för att kvalificera sig till det specifika släktet. Ex kanske halvlingar har max 14 STY och min 9 i SMI. Ungefär som BECMI hade det en gång i tiden...
I den riktiga världen finns det en koppling mellan storlek och styrka som man inte hittar i nya Drakar och Demoner. Jag ser det inte som ett stort problem då världen i DoD är baserad på magi och inte våra naturlagar...
Det finns i så fall betydligt större problem i DoD än att alla släkten har...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.