This really is it! I min erfarenhet eftera tt ha spelat en mängd Discworldäventyr är att en liksom måste ta världen på största allvar. Det finns ingen humor i världslogiken. Saker är inte roliga FÖR att vara roliga, de är roliga för att logiken dikterar att saker är absurda eller förvånande...
Jag menade inte att de alltid är i opposition till varandra. Men det finns bara så mycket fokus att få, så en punkt där alla har lika mycket fokus nollar liksom ut varandra. Jag menar precis så som det du antyder här att de olika vektorerna har olika relation till varandra ibland opposition...
Precis, och även om en kanske inte reflekterar över papperskvalitet som konst så har ett papper definitivt estetiska kvaliteter som i sig är viktiga för upplevelsen av vad man än gör med pappret i fråga.
Jag uppskattar att du säger det. Vi har ju alla olika infallsvinklar och intresseområden.
Jag insåg efter jag postade inlägget med förklaringen att jag missade kopplingen till det vi inledningsvis skrivit. Alltså hur olika delar av ett regelsystem kan ses som vektorer. Hur mycket fokus en viss...
Ok, ska se om jag kan förklara hur vektor blir rimligt begrepp för mig i detta sammanhanget. Det är lånat från kvantitativ sociologisk forskning kring sociala rörelser och grupper.
- Temporality in social movement theory: vectors and events in the neoliberal timescape
Vektorer i speldesign...
True men det innebär inte att jag ger upp att göra papper för ett specifikt ändamål? Eller att det är poänglöst att förstå hur jag gör det bästa pappret för ett specifikt ändamål?
I don't necessarily mean that the decision spaces that the player finds themselves in is disconnected from their everyday lives, but I believe that if I was given precisely the same decision space as I am on an day to day basis navigate I might find it disengaging. I believe that there must be...
Det känns lite som om vi pratar förbi varandra när jag läser detta. Det är precis det jag menar är konstformen gällande spel. Att medvetet och avsiktligt vet vart man behöver ge riktlinjer, vart man ska låta saker vara osagda, hur man med andra ord skapar förutsättnignarna för att den typ av...
Det är precis det fältet (som jag kallade beslutsutrymme) som jag tänker på att en kan se som en samlig vektorer. Jag använder vektorer här liiiiite frikopplat från ren matematisk innebör. Lånade ordet från intersektionell analys mer än matematik.
Jag gillar "fält", då det ger en sorts rumslig...
Ok, i min arbetsdagbok skrev jag lite lösa tankar och det spann vidare och blev lite av en diskussion, tänkte vi drar igång en ny tråd kring det.
Här är den ursprungliga posten:
Ett spels regelverk är alltid avsett att placera dig i ett specifikt beslutsutrymme. Det estetiska i ett spel är...
Jo, det är så jag ser spelandet. Alltså det aktiva interagerandet med spelet. Sen känns det inte helt motsatt. Det känns snarare som att vi pratar utifrån olika grundpremisser. Om jag tillexempel målar en tavla så göra jag konst av betraktarens upplevelse av att se min konst. Jag styr ju inte...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.