Recent content by mrund

  1. mrund

    Vad driver dig till att spelleda?

    Jag lägger upp en Doodle och jagar spelarna med blåslampa att fylla i den tills vi har några datum med minst fyra av åtta medlemmar på plats. En eller två av de andra brukar också ramla in sedan.
  2. mrund

    Vad driver dig till att spelleda?

    "Jo förstår du, Bifur, här har jag nio datum på förslag som funkar för mig som spelar alven i gruppen. Vilka av dem kan du spelleda?" "Inga."
  3. mrund

    Vad driver dig till att spelleda?

    Det tycker jag. SL är den ende som måste vara med för att det skall bli en spelsittning. SL planerar själva spelet, så det vore meckigt om hon/han inte också hade överblick över platser och datum för sittningarna. I min grupp är jag dessutom den som håller reda på det roterande matansvaret.
  4. mrund

    Vad driver dig till att spelleda?

    Fram till 25 års ålder var jag ömsom spelare, ömsom spelledare. Så lade jag av, och återkom till rollspelen efter en paus på 20 år när mitt yngsta barn kom upp i tonåren. Jag fick snabbt kontakt med flera spelgäng som välkomnade mig och var jättesnälla. Men jag insåg att det är spelleda jag vill...
  5. mrund

    Rollspelsutbud GothCon & LinCon 2025

    Jajamen, tackar.
  6. mrund

    Delta Green på 90-talet: The Conspiracy

    Vem är den här tanten? Var ligger den här platsen? Vad säger UFO-troende om platsen? Vad betyder den här symbolen? Vilken världsdel kommer den här statyetten ifrån? Är den här snubben tidigare straffad? Allt detta är information som jag vill kontrollera tillgången till i ett skräck-utredarspel.
  7. mrund

    Delta Green på 90-talet: The Conspiracy

    Inte för att jag har någon överblick över hur folk faktiskt spelar. Men det finns inget i de publicerade scenarierna som säger att "det här är för början av kampanjen när de känner sig mäktiga" eller "det här är avsett att knäcka dem helt i slutet av kampanjen".
  8. mrund

    Delta Green på 90-talet: The Conspiracy

    Det beror på om man spelar Delta Green mera som Bourne-filmerna där huvudpersonen är extremt kompetent eller som en Lovecraft-berättelse där huvudpersonen är rädd, isolerad, får veta obegripliga saker och till sist går under. Båda är fullt möjliga.
  9. mrund

    Delta Green på 90-talet: The Conspiracy

    Det låter som om du menar att det är bra för SL att ha tillgång till internet. Javisst. Men vad jag skrev ovan är att det är bra för SL att rollpersonerna inte har det.
  10. mrund

    Delta Green på 90-talet: The Conspiracy

    Vårt mest SAN-skadliga scenario i den förra Delta Green-kampanjen var Shane Iveys utmärkta "Observer Effect" från samlingen A Night at the Opera. Rollpersonerna begick flera mord, misslyckades med uppdraget och upplevde universums undergång flera gånger i rad innan de återbördades till sin...
  11. mrund

    Midgårda scenario från 1995

    Du har helt rätt, och det var klokt av redaktören att inte ta in scenariot i boken. Problemet var litegrann att jag hade fått ett område i Gondor att skriva om som Tolkien knappt nämner och där absolut inget intressant händer i någon av hans böcker. Av det drog jag slutsatsen att de äventyr man...
  12. mrund

    Rollspelsutbud GothCon & LinCon 2025

    Jag antar att jag automatiskt är anmäld som deltagare när evenemanget jag arrangerar har blivit godkänt?
  13. mrund

    Midgårda scenario från 1995

    Hittade ett fanzine från 1995 med ett scenario som inte kom med i Southern Gondor-böckerna till MERP. Kopplingen till Midgård är ytterst lös. Kopplingen till MERP är helt obefintlig -- ingen spelmekanik omnämns! (Jag jobbar likadant idag.) Scenariot bygger på James K. Campbell's bok Honour...
  14. mrund

    Delta Green på 90-talet: The Conspiracy

    Vi drar igång med "Convergence", det första publicerade DG-scenariot från 1992. Den version man kan köpa online idag utspelar sig 1996. Om originalet gjorde det också så var det framtidsspekulationer då!
  15. mrund

    Delta Green på 90-talet: The Conspiracy

    Minns ni hur det var att köra bil i obekanta trakter utan GPS?
Top