Jag lägger upp en Doodle och jagar spelarna med blåslampa att fylla i den tills vi har några datum med minst fyra av åtta medlemmar på plats. En eller två av de andra brukar också ramla in sedan.
Det tycker jag. SL är den ende som måste vara med för att det skall bli en spelsittning. SL planerar själva spelet, så det vore meckigt om hon/han inte också hade överblick över platser och datum för sittningarna. I min grupp är jag dessutom den som håller reda på det roterande matansvaret.
Fram till 25 års ålder var jag ömsom spelare, ömsom spelledare. Så lade jag av, och återkom till rollspelen efter en paus på 20 år när mitt yngsta barn kom upp i tonåren. Jag fick snabbt kontakt med flera spelgäng som välkomnade mig och var jättesnälla. Men jag insåg att det är spelleda jag vill...
Vem är den här tanten? Var ligger den här platsen? Vad säger UFO-troende om platsen? Vad betyder den här symbolen? Vilken världsdel kommer den här statyetten ifrån? Är den här snubben tidigare straffad?
Allt detta är information som jag vill kontrollera tillgången till i ett skräck-utredarspel.
Inte för att jag har någon överblick över hur folk faktiskt spelar. Men det finns inget i de publicerade scenarierna som säger att "det här är för början av kampanjen när de känner sig mäktiga" eller "det här är avsett att knäcka dem helt i slutet av kampanjen".
Det beror på om man spelar Delta Green mera som Bourne-filmerna där huvudpersonen är extremt kompetent eller som en Lovecraft-berättelse där huvudpersonen är rädd, isolerad, får veta obegripliga saker och till sist går under. Båda är fullt möjliga.
Det låter som om du menar att det är bra för SL att ha tillgång till internet. Javisst. Men vad jag skrev ovan är att det är bra för SL att rollpersonerna inte har det.
Vårt mest SAN-skadliga scenario i den förra Delta Green-kampanjen var Shane Iveys utmärkta "Observer Effect" från samlingen A Night at the Opera. Rollpersonerna begick flera mord, misslyckades med uppdraget och upplevde universums undergång flera gånger i rad innan de återbördades till sin...
Du har helt rätt, och det var klokt av redaktören att inte ta in scenariot i boken. Problemet var litegrann att jag hade fått ett område i Gondor att skriva om som Tolkien knappt nämner och där absolut inget intressant händer i någon av hans böcker. Av det drog jag slutsatsen att de äventyr man...
Hittade ett fanzine från 1995 med ett scenario som inte kom med i Southern Gondor-böckerna till MERP. Kopplingen till Midgård är ytterst lös. Kopplingen till MERP är helt obefintlig -- ingen spelmekanik omnämns! (Jag jobbar likadant idag.)
Scenariot bygger på James K. Campbell's bok Honour...
Vi drar igång med "Convergence", det första publicerade DG-scenariot från 1992. Den version man kan köpa online idag utspelar sig 1996. Om originalet gjorde det också så var det framtidsspekulationer då!
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.