Jag gjorde ett litet utkast för att försöka göra något mer än endast en utmaning av en matematik- eller lärdomsduell mellan Kopparhavets intellektuella. Lite som att en strid mellan två skepp blir mer än endast en utmaning och så är det klart.
INTELLEKTUELL UTMANING
Framför allt i större städer, intellektuellt - inte nödvändigtvis storleksmässigt, utförs ibland dueller mellan lärda men inte med svärd eller pata som riddare och en del rika borgare tenderar att göra. I stället hålls debatter och utförs problemlösning. Detta följer ett ganska etablerat mönster vilket, som med så många seder, varierar något runt Kopparhavets städer.
Det första som händer om någon vill platta till en annan lärd är en privat utmaning som kan leda till en ordväxling. Denna går ibland över i en publik ordväxling men kan ibland göras publik redan från början lite beroende på taktik i utmaningen. Att lägga sig i det här stadiet, särskilt om det inte blivit publikt, är mindre pinsamt än senare. Att lägga sig under en publik ordväxling är förstås mer pinsamt än en privat men fortfarande mindre än senare då det visar på någon form av självinsikt. Även en privat utmaning är dock skriftligt dokumenterad och kan flyta upp till ytan när någons dödsbo gås genom, mindre nogaräknade personer för ett inbrott eller annan genomsökning av någons ägodelar. Steg 0
Om båda parter är kvar sker den faktiska utmaningen. Nu lämnar den utmanande parten in ett antal problem eller frågeställningar till en utsedd notarius publicus. Valet av denna bör göras med viss omsorg då det kan påverka en anseende i utmaningen. Om den valda notarius publicus anses partisk eller korrupt av en majoritet av omgivningen kan detta påverka negativt. Utmaningen består normalt sett av ett antal problem. Tjugo, trettio problem är inte ovanligt. Känner man till något motparten inte känner till, exempelvis en ekvationslösning i en matteutmaning kan man använda detta för att få en fördel. Vill man spela fult kan man lämna in en eller flera problem som anses olösbara för att ge intryck av att man kan detta. Skulle det framkomma skulle det vara ytterst genant och säkerligen få patroner och mecenater att distansera sig från den som spelar fult. Den utmanade lämnar in sina motproblem til notarius publicus. Så här långt har ännu ingen av duellanterna sett den andrres problem. Steg 1.
Om den utmanade när denne får problemen av notarius publicus känner sig oförrätt utmanad eller utmanad på orimliga grunder kan denne publikt debattera riktigheten i utmaningen. Ett högt spel som någon part kommer lida av. Detta kan även initieras av utmanaren rörande den utmanades uppgifter. Steg 1,5.
Om utmaningen står kommer huvudmomentet i utmaningen, problemlösningen. Duellanterna löser problemen de fått av notarius publicus. Problemen skall lösas inom en tid som satts av utmanaren, oftast flera veckor. Steg 2.
När tiden gått ut eller tidigare lämnas svaren in till notarius publicus. Denne räknar antalet rätta svar och utlyser en vinnare (den som vann den motsatta utmaningen). Skulle någon av duellanterna vilja ifrågasätta riktigheten i genomförandet eller blivit misstänksam kring riktigheten i utmaningen, notarius publicus eller liknande opartiskhet kan denne ta detta till en publik debatt. Steg 3.
Vid ifrågasättande av genomförandet vid olika steg under förloppet av utmaningen är det värt att tänka på att motståndaren hypotetiskt sett skulle kunna ha en lösningsmetod som man själv inte känner till.
PROCEDUR
Steg 0, upptakt
För att utföra upptakten till en faktisk utmaning, som alltid är publik men kanske inte välkänd, görs en motsatt utmaning bestående av tre slag bestående av Status, Förleda och Lärdom. Här försöker man få den andre att känna sig okunnig och osäker medan man själv framstår som inspirerad av muser och så lärd att det lika bra är att ge upp. Om en spelare utvecklar innehåll som passar för de två involverade eller passar i kampanjen och spelvärlden så kan detta öppna två på Status eller Förleda.
* Undermålig kvalitet; deltagande i steg 1, utmaning, stängs 5 för sociala färdigheter.
* Begränsad kvalitet; deltagande i steg 1, utmaning, genomförs omodifierat.
* God kvalitet; deltagande i steg 1, utmaning, genomförs med öppning på 2 i sociala färdigheter
* Överlägsen kvalitet; deltagande i steg 1, utmaning, genomförs med öppning 5 i sociala färdigheter. En motståndar-SLP ger sig om inte denne är mycket mycket, mycket motiverad.
Steg 1, utmaning
Om en olämplig notarius publicus valts får man stängt 2 i Status i steg 2, problemlösning och ett eventuellt steg 1,5. Om man väljer svåra men lösbara uppgifter får motståndaren inga modifieringar i steg 2, problemlösning. Om man väljer uppgifter med okänd lösning får motståndaren stängt X i lärdomslag utifrån färdighetsvärde i steg 2 och eventuellt steg 1,5 samt öppnat Y i Status i ett eventuellt steg 1,5. Modifikationen Y faller dock bara ut om man spelat fult och använt olösliga uppgifter, inte om man ärligt har en lösningsmetod som många inte känner till.
Färdighetsvärde i Lärdom:
Motsatt utmaning bestående av fyra slag; Förleda, Lärdom, Språk, Status
Om utmanaren vinner står utmaningen kvar och den utmanade får stängt 2 i sociala färdighetsslag i eventuella senare steg. Om den utmanade vinner får utmanaren skamset krypa iväg med svansen mellan benen och ruva på hämnd. Detta kan eventuellt påverka ej utmaningsrelaterade slag en tid framöver (skammen och misslyckandet). Extra mycket så om man använde fulspel i utmaningen.
Steg 2, Problemlösning
Motsatt utmaning bestående av fyra slag; Förleda, Lärdom, Lärdom specifikt ämnesområdet, Språk. Förleda och Språk används för förståelse av problem som kan vara skrivna på dialekt, komplicerat eller till och med medvetet komplicerat. Lärdom är allmän läsförståelse och kunskap. Lärdom specifikt ämnesområdet är för att vikta Lärdom mer än de andra färdigheterna och för att skapa en möjlighet att öppna ett slag i utmaningen på grund av gesällskap, kunskapssektmedlemskap, överlägsna verktyg för geometri med mera.
Steg 3, avslutande debatt om riktigheten i genomförandet
Motsatt utmaning bestående av 4 slag; Förleda, Lärdom, Språk, Status. Ifrågasätter man notarius publicus och denne har gott rykte eller församlingen är partisk till denne får man stängt 2 på Status. Vinner vinnaren så står segern och förloraren får smita iväg med en än större skam, särskilt om denne ifrågasatte under steg 1,5. Att förlora kan gå att hantera genom att spinna på att man erkänner sig besegrad och att man lär sig i hela livet. Man kanske till och med är villig att gå i lära hos segraren eller skicka något av sina barn eller släktingar till denne för utbildning. Detta beror förstås på vad man haft för inställning tidigare. Ifrågasatte man i steg 1,5 är det svårare att hantera en förlust utan statusförlust. Vinner förloraren får segraren gå med skammen att ha vunnit genom fulspel.
Det kan säkert behövas lite uppstyrsel och kanske har jag missat något. I min anteckningsbok har jag 6 steg.
INTELLEKTUELL UTMANING
Framför allt i större städer, intellektuellt - inte nödvändigtvis storleksmässigt, utförs ibland dueller mellan lärda men inte med svärd eller pata som riddare och en del rika borgare tenderar att göra. I stället hålls debatter och utförs problemlösning. Detta följer ett ganska etablerat mönster vilket, som med så många seder, varierar något runt Kopparhavets städer.
Det första som händer om någon vill platta till en annan lärd är en privat utmaning som kan leda till en ordväxling. Denna går ibland över i en publik ordväxling men kan ibland göras publik redan från början lite beroende på taktik i utmaningen. Att lägga sig i det här stadiet, särskilt om det inte blivit publikt, är mindre pinsamt än senare. Att lägga sig under en publik ordväxling är förstås mer pinsamt än en privat men fortfarande mindre än senare då det visar på någon form av självinsikt. Även en privat utmaning är dock skriftligt dokumenterad och kan flyta upp till ytan när någons dödsbo gås genom, mindre nogaräknade personer för ett inbrott eller annan genomsökning av någons ägodelar. Steg 0
Om båda parter är kvar sker den faktiska utmaningen. Nu lämnar den utmanande parten in ett antal problem eller frågeställningar till en utsedd notarius publicus. Valet av denna bör göras med viss omsorg då det kan påverka en anseende i utmaningen. Om den valda notarius publicus anses partisk eller korrupt av en majoritet av omgivningen kan detta påverka negativt. Utmaningen består normalt sett av ett antal problem. Tjugo, trettio problem är inte ovanligt. Känner man till något motparten inte känner till, exempelvis en ekvationslösning i en matteutmaning kan man använda detta för att få en fördel. Vill man spela fult kan man lämna in en eller flera problem som anses olösbara för att ge intryck av att man kan detta. Skulle det framkomma skulle det vara ytterst genant och säkerligen få patroner och mecenater att distansera sig från den som spelar fult. Den utmanade lämnar in sina motproblem til notarius publicus. Så här långt har ännu ingen av duellanterna sett den andrres problem. Steg 1.
Om den utmanade när denne får problemen av notarius publicus känner sig oförrätt utmanad eller utmanad på orimliga grunder kan denne publikt debattera riktigheten i utmaningen. Ett högt spel som någon part kommer lida av. Detta kan även initieras av utmanaren rörande den utmanades uppgifter. Steg 1,5.
Om utmaningen står kommer huvudmomentet i utmaningen, problemlösningen. Duellanterna löser problemen de fått av notarius publicus. Problemen skall lösas inom en tid som satts av utmanaren, oftast flera veckor. Steg 2.
När tiden gått ut eller tidigare lämnas svaren in till notarius publicus. Denne räknar antalet rätta svar och utlyser en vinnare (den som vann den motsatta utmaningen). Skulle någon av duellanterna vilja ifrågasätta riktigheten i genomförandet eller blivit misstänksam kring riktigheten i utmaningen, notarius publicus eller liknande opartiskhet kan denne ta detta till en publik debatt. Steg 3.
Vid ifrågasättande av genomförandet vid olika steg under förloppet av utmaningen är det värt att tänka på att motståndaren hypotetiskt sett skulle kunna ha en lösningsmetod som man själv inte känner till.
PROCEDUR
Steg 0, upptakt
För att utföra upptakten till en faktisk utmaning, som alltid är publik men kanske inte välkänd, görs en motsatt utmaning bestående av tre slag bestående av Status, Förleda och Lärdom. Här försöker man få den andre att känna sig okunnig och osäker medan man själv framstår som inspirerad av muser och så lärd att det lika bra är att ge upp. Om en spelare utvecklar innehåll som passar för de två involverade eller passar i kampanjen och spelvärlden så kan detta öppna två på Status eller Förleda.
* Undermålig kvalitet; deltagande i steg 1, utmaning, stängs 5 för sociala färdigheter.
* Begränsad kvalitet; deltagande i steg 1, utmaning, genomförs omodifierat.
* God kvalitet; deltagande i steg 1, utmaning, genomförs med öppning på 2 i sociala färdigheter
* Överlägsen kvalitet; deltagande i steg 1, utmaning, genomförs med öppning 5 i sociala färdigheter. En motståndar-SLP ger sig om inte denne är mycket mycket, mycket motiverad.
Steg 1, utmaning
Om en olämplig notarius publicus valts får man stängt 2 i Status i steg 2, problemlösning och ett eventuellt steg 1,5. Om man väljer svåra men lösbara uppgifter får motståndaren inga modifieringar i steg 2, problemlösning. Om man väljer uppgifter med okänd lösning får motståndaren stängt X i lärdomslag utifrån färdighetsvärde i steg 2 och eventuellt steg 1,5 samt öppnat Y i Status i ett eventuellt steg 1,5. Modifikationen Y faller dock bara ut om man spelat fult och använt olösliga uppgifter, inte om man ärligt har en lösningsmetod som många inte känner till.
Färdighetsvärde i Lärdom:
- 1 - 45: X = 5, Y =2
- 46 - 106: X = 9, Y = 5
Motsatt utmaning bestående av fyra slag; Förleda, Lärdom, Språk, Status
Om utmanaren vinner står utmaningen kvar och den utmanade får stängt 2 i sociala färdighetsslag i eventuella senare steg. Om den utmanade vinner får utmanaren skamset krypa iväg med svansen mellan benen och ruva på hämnd. Detta kan eventuellt påverka ej utmaningsrelaterade slag en tid framöver (skammen och misslyckandet). Extra mycket så om man använde fulspel i utmaningen.
Steg 2, Problemlösning
Motsatt utmaning bestående av fyra slag; Förleda, Lärdom, Lärdom specifikt ämnesområdet, Språk. Förleda och Språk används för förståelse av problem som kan vara skrivna på dialekt, komplicerat eller till och med medvetet komplicerat. Lärdom är allmän läsförståelse och kunskap. Lärdom specifikt ämnesområdet är för att vikta Lärdom mer än de andra färdigheterna och för att skapa en möjlighet att öppna ett slag i utmaningen på grund av gesällskap, kunskapssektmedlemskap, överlägsna verktyg för geometri med mera.
Steg 3, avslutande debatt om riktigheten i genomförandet
Motsatt utmaning bestående av 4 slag; Förleda, Lärdom, Språk, Status. Ifrågasätter man notarius publicus och denne har gott rykte eller församlingen är partisk till denne får man stängt 2 på Status. Vinner vinnaren så står segern och förloraren får smita iväg med en än större skam, särskilt om denne ifrågasatte under steg 1,5. Att förlora kan gå att hantera genom att spinna på att man erkänner sig besegrad och att man lär sig i hela livet. Man kanske till och med är villig att gå i lära hos segraren eller skicka något av sina barn eller släktingar till denne för utbildning. Detta beror förstås på vad man haft för inställning tidigare. Ifrågasatte man i steg 1,5 är det svårare att hantera en förlust utan statusförlust. Vinner förloraren får segraren gå med skammen att ha vunnit genom fulspel.
Det kan säkert behövas lite uppstyrsel och kanske har jag missat något. I min anteckningsbok har jag 6 steg.