Vi var några i vrålan som diskuterade det här med Mutant år Nolls grundkampanj - den som följer med till boxen med muterade människor.
Vi kom fram till att vi var sugna på att se en ny kampanj! Bland annat föreslogs:
- Kampanj med plats för djurmutanter, robotar, och muterade människor
- Ny Metaplot
- Fortsatt fokus på zonkrälande
- Uppgraderbar Ark, men som kanske har jakt och jordbruk på gång redan
- Mer fokus på ett sammanhängande världsbygge
Hade du velat se en ny grundkampanj i den stilen? Vad hade du velat ha med?
När jag var med och skrev Mutant År Noll, Genlab Alfa och zonkompendierna hade jag ett par idéer som det aldrig blev något av. En av dem var Grisrepubliken. Minns inte riktigt allt, men grundidén var följande:
- Några hundra (eller kanske fler än tusen) muterade grisar från ett annat genlab (Omega?) har kommit lite längre i sitt civilisationsbygge. De har skapat en tidig statsbildning, en allians av olika bosättningar kallad Grisrepubliken. I de flesta av de bosättningar som ingår i republiken bor det muterade grisar men även andra klasser har inkluderats. Vid spelstart ingår ca 10 bosättningar i Grisrepubliken, men efter hand blir de fler.
- Vid spelstart känner invånarna i RP:s Ark inte till Grisrepubliken. Dess bosättningar ligger för långt bort. Men Snutarna, som Grisrepublikens vakt- och milisstyrka kallas, dyker upp när de sätter upp en vägspärr i närheten. Snart flyttar de in i några hus någon kilometer ifrån Arken. Därefter etablerar sig fler Snutar i trakten. Arkens invånare behöver snart förhålla sig till dem.
- Grisrepubliken är alltså mäktigare än alla de grupperingar som finns i Zonen. Deras statsbildning är en militärdiktatur med uniformerad Snutchef i toppen av hierarkin. Han är auktoritär men inte entydigt ond. I likhet med de andra i Grisrepubliken är han ute efter att bygga upp en fungerande civilisation. Helst ser han att Arken införlivas i hans union av bosättningar. Men närmandet sker först genom någon form av handelsavtal. Han kan erbjuda något väsentligt som Arken saknar. Handeln förändras sedan över tid. Tanken är att RP själva ska kunna påverka hur det går. Grisarna kan bli deras fiender men också allierade. Några i Arken väljer en annan väg än den RP väljer.
- Ganska långt bort från Arken ligger Snutön, Grisrepublikens största bosättning där Snutchefen håller till. Det är en väl utbyggd skrotfästning full av resurser. Här finns ett välstånd som RP aldrig har sett förut. Dessutom håller Snutchefen och huvuddelen av den uniformerade Snutstyrkan till här. De bär gamla polisuniformer, har batonger, kravallhjälmar och kör mer eller mindre funktionsdugliga polisbilar. Dessutom följer de Lagen, en skriven lagbok.
- Allt i Grisrepubliken fungerar inte. En växande gruppering vill störta Snutchefen. De kallar sig Demokraterna, även om de egentligen inte vill införa demokrati i vår tids mening. RP kommer att träffa på dem en bit in kampanjen. Förmodligen blir Demokraterna mäktigare efter hand. De kan vara en utbrytargrupp som skaffar sig kontroll över flera egna bosättningar. En del av Demokraterna är grismutanter, men inte alla. Några av ledarna är psi-mutanter, men döljer åtminstone inledningsvis det. Någon har kanske en unik, mycket mäktig mutation.
- Det här är tänkt att vara en form av prequel till MUA. Någonstans ska det finnas bosättningar som är föregångare till Pyrisamfundet och/eller Hindenburg (RP:s Ark?), Göborg, Gotland och andra stater och platser som finns med i MUA. Men Grisrepubliken är alltså något annat (de är ju inte människor!) och det finns förmodligen fler bosättningar som inte är kända i MUA:s lore. Exakt hur allt hänger ihop är upp till spelgruppen. Det finns ju mycket man kan ta med eller skippa i intrigerna kring Grisrepubliken - Hydran, enklaverna, de pyriska adelsätterna etc.