Speltestmaterial vad föredras?

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,122
Location
Uppsala
Eftersom Dinoblast RPG närmar sig att testas, undrar jag vilket material som behövs, önskas och föredras för att ni ska kunna playtesta? Självklart behövs ett spel, men vad mer?

Ett färdigskrivet scenario med färdiggjorda karaktärer?

Eller är att skriva detta en del av er testning av spelet?

Testa något specifikt eller ha allt tillgängligt på en gång?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,826
Location
Eskilstuna
Kanske kontroversiellt, men jag tycker att det är rejält överskattat att låta externa grupper speltesta. Man behöver komma upp i en så orimligt stor summa grupper för att det faktiskt ska ge något annat än subjektiva åsikter. Jag lägger hellre krutet på att speltesta mycket själv – så att spelet åtminstone funkar som jag vill att det ska funka – och sen ha redaktörer som går igenom texten.

Men om jag själv skulle speltesta något som extern skulle jag vilja ha två-tre färdiga scenarion att välja mellan, plus en tydlig punktlista på exakt vad speldesignern vill ha feedback på. Färdiga rollpersoner kan vara praktiskt, framför allt om det är ett spel där det tar över 20 minuter att skapa en rollperson, förutsatt att karaktärsskapandet inte är något som speldesignern vill ha feedback på.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,520
Location
Göteborg
Kanske kontroversiellt, men jag tycker att det är rejält överskattat att låta externa grupper speltesta. Man behöver komma upp i en så orimligt stor summa grupper för att det faktiskt ska ge något annat än subjektiva åsikter. Jag lägger hellre krutet på att speltesta mycket själv – så att spelet åtminstone funkar som jag vill att det ska funka – och sen ha redaktörer som går igenom texten.

Men om jag själv skulle speltesta något som extern skulle jag vilja ha två-tre färdiga scenarion att välja mellan, plus en tydlig punktlista på exakt vad speldesignern vill ha feedback på. Färdiga rollpersoner kan vara praktiskt, framför allt om det är ett spel där det tar över 20 minuter att skapa en rollperson.
Poängen med externa speltest är väl texten? Inte att speltesta regler, spelvärld eller vad det nu kan vara, utan att se om man lyckas kommunicera spelet som det är tänkt? Nu är jag fel person att säga det, eftersom jag själv inte gör externa speltest, men är tanken att folk ska kunna köpa spelet och spela det med endast texten som vägledning så känns det ju som en rimlig grej att testa. Det vettiga sättet att testa är att be speltestarna spela in sin omgång, så att man kan lyssna på den och se om de stöter på problem, om de misstolkar något, inte hittar rätt info, och så vidare.

Som sagt, inget jag gör, då jag inte förlitar mig så mycket på texten (jag vill att folk lär sig mina spel genom att spela dem med mig eller någon annan som kan den, inte genom att köpa mitt spel och köra en kallstart från texten), men för kommersiella spel känns det rätt vettigt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,826
Location
Eskilstuna
Poängen med externa speltest är väl texten? Inte att speltesta regler, spelvärld eller vad det nu kan vara, utan att se om man lyckas kommunicera spelet som det är tänkt? Nu är jag fel person att säga det, eftersom jag själv inte gör externa speltest, men är tanken att folk ska kunna köpa spelet och spela det med endast texten som vägledning så känns det ju som en rimlig grej att testa. Det vettiga sättet att testa är att be speltestarna spela in sin omgång, så att man kan lyssna på den och se om de stöter på problem, om de misstolkar något, inte hittar rätt info, och så vidare.

Som sagt, inget jag gör, då jag inte förlitar mig så mycket på texten (jag vill att folk lär sig mina spel genom att spela dem med mig eller någon annan som kan den, inte genom att köpa mitt spel och köra en kallstart från texten), men för kommersiella spel känns det rätt vettigt.
Ligger absolut något i det. Men då gäller det att man hittar grupper som faktiskt läser texten, vilket är mer sällsynt än man kan tro. Många spelar mest på magkänsla och som de är vana att spela, lite som många gör när de har köpt en ny hushållsapparat eller ska bygga ihop en Ikea-möbel.

Utöver antalet spelgrupper behöver man ju därför även använda sig av andra insamlingsmetoder än skrivna kommentarer – man behöver lyssna och helst titta på hela speltestet för att kunna avgöra hur man ska tolka eventuell feedback.

Jag vill rentav hävda att speltest på lekmannanivå på många sätt innebär större risk att göra mer skada än det innebär chans att göra nytta. Börjar man förtydliga saker som en person sa att hen tyckte var otydligt kan det innebära att man överförklarar saker på ett sätt som stör nio andra (och den första personen kanske inte ens var i den tänkta målgruppen för spelet).
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,292
Location
Helsingborg
Eftersom Dinoblast RPG närmar sig att testas, undrar jag vilket material som behövs, önskas och föredras för att ni ska kunna playtesta? Självklart behövs ett spel, men vad mer?

Ett färdigskrivet scenario med färdiggjorda karaktärer?

Eller är att skriva detta en del av er testning av spelet?

Testa något specifikt eller ha allt tillgängligt på en gång?
Släpp hela spelet som en beta och låt folk betala för det. Responsen du får är mycket mer än vad du kommer få från externa speltestare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,520
Location
Göteborg
Ligger absolut något i det. Men då gäller det att man hittar grupper som faktiskt läser texten, vilket är mer sällsynt än man kan tro. Många spelar mest på magkänsla och som de är vana att spela, lite som många gör när de har köpt en ny hushållsapparat eller ska bygga ihop en Ikea-möbel.
Fast om det är så folk som köper spelet kommer att spela så är det ju fortfarande relevant, för kommersiella spel.

Men jag håller med om att det ofta är meningslöst och ibland direkt skadligt att fråga folk. Det gör jag heller inte när jag speltestar själv. Mycket bättre att ge dem texten, utan annan instruktion än ”spela detta”, be dem spela in och observera vad som sker. Misstolkar någon en regel? Hittar folk på Svagheter som inte funkar bra i spel?

Det är så användartester ofta funkar i produktutveckling i industrin.
 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
213
Location
Stockholm
Externa speltest är definitivt ett måste för allt som har något annat än ett mycket enkelt system. Det du framförallt vill veta i början är "håller det?", och det behövs bara ett case för att man ska kunna dömma ut en trasig bro.

Problemet i alla flesta fall är att rekrytera testare.
 
Top