En grej att kasta in i mixen är att flera av folket från Fria ligan har uttalat sig i mycket positiva ordalag kring både James Bond i allmänhet och rollspelet James Bond - Role Playing in Her Majesty's Secret Service i synnerhet.Hm, Bond igen… spelet fanns i tryck mellan 84-87, men 2003 släpptes faktiskt en ’snabbstartsmodul’ ut, baserad på From Russia etc från Victory Games! Kanske var en reboot på gång då!
Nog en krånglig licens, med många aktörer (film, tv-spel, bokrättigheter, förlag, flera delupphovsmän osv), gamla och oklara avtal som inte tänkt på framtida användning osv.
Hoppas det är den IP:n! Ser framför mig flera coola regellösningar på falska identiteter, elegans istället för lösa alla problem med vapen, jakter, exotiska miljöer, teknologi etc.
TWD ser jag väl som standardapokalyps snarare än nu. Tekniskt sätt har du naturligtvis helt rätt. Men båda två innehåller för stora förändringar för att passa in på "nu" för mig. Ett modernt Väsen hade väl varit mer vad jag tänkte på. Men det är helt på mig pga otydlig.The Walking Dead?
Twilight 2000…
och Blade Runner utspelade sig ju 2019, bara fem år sedan.
…du och jag läste de två utgåvorna av det spelet ganska olika, tror jag.det Ryssland/sovjet,romantiserande Oktoberlande
Nu ska vi inte gå helt OT här men visst handlar Oktoberlandet till stor del om klasskamp, även om den tycks inspireras av det som skedde innan revolutionen. Men de sovjeter som senare bildade union tycker jag mig absolut skymta i materialet och deras kamp fördöms ju inte, till skillnad från den sittande makten som väl målas i lite mörkare färg?…du och jag läste de två utgåvorna av det spelet ganska olika, tror jag.
Men visst, det finns säkert en hel del som inte kan skilja på ryssland och soviet, eller på ryssland och Putin, eller på ryska sagor och modern rysk imperialism.
Det här ån intressant tycker jag, har inte jättekoll på Superhjälterollspel-marknaden men det är definitivt en genre som de kan slå sig in påEn IP jag gärna hade sett hos FL är Gothham RPG. Ett upplägg inte helt olika deras övriga spel, där staden och dess invånare utgör fond/äventyr men där man inte behöver djupdyka i setting. Man spelar egenpåhittad skurk/hjälte eller tar rollen som någon redan etablerad aktör. Baserar sig på den nuvarande versionen (The Batman, The Penguin etc).
Hade varit fett coolt och helt rätt för FL!
Håller helt med om att det här hade varit riktigt rätt, men där finns det ju ett rollspel.En IP jag gärna hade sett hos FL är Gothham RPG. Ett upplägg inte helt olika deras övriga spel, där staden och dess invånare utgör fond/äventyr men där man inte behöver djupdyka i setting. Man spelar egenpåhittad skurk/hjälte eller tar rollen som någon redan etablerad aktör. Baserar sig på den nuvarande versionen (The Batman, The Penguin etc).
Hade varit fett coolt och helt rätt för FL!
Har bara läst den senaste utgåvan men tycker nog att det finns ett tydligt romantiskt skimmer och att Oktoberlandet är en skaplig imperialistisk stat. Både Snöbaronen och Baba yaga målas ju inte direkt upp som godhjärtade frihetskämpar vad jag minns, utan faktionerna är ju en glidande gråskala från tsaren högvälde ned till rena domedagskulter. Men det är ju en väldigt rörig setting så subjektivitet är ju hög.…du och jag läste de två utgåvorna av det spelet ganska olika, tror jag.
Men visst, det finns säkert en hel del som inte kan skilja på ryssland och soviet, eller på ryssland och Putin, eller på ryska sagor och modern rysk imperialism.
I tanke på hur dåliga Monolith är på att skriva regler till brädspel, så misstänker jag do k att deras rollspel är helt oförståeliga.Håller helt med om att det här hade varit riktigt rätt, men där finns det ju ett rollspel.
Det tror jag också, men som sagt är väl det som talar emot det att det alldeles nyss kommit ett (rätt kasst) Terminatorspel…Jag hoppas verkligen på Terminator, tror ligan skulle kunna göra något briljant av det!
ENORMT kasst skulle jag till och med vilja påstå!Det tror jag också, men som sagt är väl det som talar emot det att det alldeles nyss kommit ett (rätt kasst) Terminatorspel…
Jag har funderat mycket på hur man kan sno idéer från @Genesis Noir-spel med monologer och grejer för att bygga en regelmassa kring en inre berättarröst på samma sätt som 75% av de där filmerna har. Casino, Maffiabröder, I Skuggan av Bronx, etc. Det känns som om det finns kul grejer att göra där. Men då blir det nästan automatiskt en engångsberättelse, inte någon större "ta över staden i en hel kampanj"-story.The Irishman, The Departed, American Gangster, Donnie Brasco, Scarface... japp det finns att bygga på...
Nu har ju jag mer erfarenhet av filmerna än av det faktiska spelet, men med inspiration från dem så borde det inte vara så bökigt;Uppenbarligen ligans nästa licens. Lite svårt att se hur det spelet skulle funka dock.
Det om något känns som det hade kunnat bli en hel kampanj! Både Maffiabröder och Casino utspelar sig under flera årtionden och det känns som att varje session hade kunnat bli en ganska bra grej för att göra den djupdykning. Man skulle också, om man vill ha mer "traditionell" struktur på det kunna göra som i Casino (framförallt) att man byter berättarröst. Så då turas monologerna om, där de är med och etablerar scener och händelser, där man sedan får tid att spela ut dem. Då hade det kunnat fungera bra för att under kampanjen bygga sitt imperium, se det växa och tillslut falla.Jag har funderat mycket på hur man kan sno idéer från @Genesis Noir-spel med monologer och grejer för att bygga en regelmassa kring en inre berättarröst på samma sätt som 75% av de där filmerna har. Casino, Maffiabröder, I Skuggan av Bronx, etc. Det känns som om det finns kul grejer att göra där. Men då blir det nästan automatiskt en engångsberättelse, inte någon större "ta över staden i en hel kampanj"-story.
Kanske kan bli något om jag får den där berömda tummen ur vagnen.