[Dinoblast] Summera alla säsonger och end game från början?

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,286
Location
Uppsala
Mitt actionäventyr-sci-fi-spel Dinoblast stödjer en filmisk struktur där varje fraktion fungerar som en serie, alla inom samma universum och med referenser till varandra. Jag planerar att släppa ett kompendium med en säsong för varje fraktion beskrivs med relativt öppna avsnitt. Kanske 2–4 säsonger totalt fram till slutet av spelet.

Frågan är: Bör jag inkludera, i grundspelet, en sammanfattning av alla större händelser och slutet av spelet redan innan alla säsonger är släppta? Så att spelledare kan veta vad de ska sikta mot, om de vill. Jag känner att det skulle kunna vara trevligt att ha med. Men inte tänkt att alla spelare ska läsa.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,286
Location
Uppsala
Jag tänker mig att varje föreslagen serie är episodisk där varje säsong har ett slut men med hint om kommande händelser i den större meta plotten. Det är främst bland de första och sista episoderna i en säsong som handling kopplad till den större handlingen utspelar sig. Emellan så finns det utrymme allt möjligt, även större saker som inte har något egentlig påverkan på säsongen. Känns som att många tv serier är uppbyggda på det sättet, vilket jag vill efterlikna.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,989
Location
Helsingborg
En tanke är att händelserna inte behöver inträffa, utan de är olika stämningar som spelledaren kan föra in i sin kampanj. Så att spelledaren kan göra just sin Dinoblast en unik upplevelse.

Här är ett par situationer som Dinoblast kan utvecklas på: ....​
  • Mörk katastrof: fokusera på X och ....
  • En ny värld: teknologin gör ett språng...
  • Vardagen i byn: ett isolerat samhälle...
  • Expansion via ränkspel: spioneri och mutor...
  • Fullskaligt krig: eskalering via expansionen...
Varje punkt är en egen rubrik med 2-3 stycken som förklarar vart världen är på väg och vilka fraktioner/företeelser som får världen att dra i den riktningen. Det är upp till spelledaren vilka situationer som inspirerar och välja i vilka kombinationer dom kommer att ske. Om detta är först i spelet kommer det att sätta en klar förståelse för spelet och göra resten enklare att ta in.
 
Top