Eftersom
@Zeedox taggade in mig, kan jag ju förklara lite hur jag tänkt med min nystartade rollspelskampanj.
Låt oss börja i: vad menas med
urban fantasy? Jordskott säsong 2 är urban fantasy (säsong 1 är i en liten ort, så knappast
urban). En hel del tantsnusk där den kvinnliga huvudpersonen dejtar varulvar och drakar i sin hemstad är urban fantasy. Persona-serien är urban fantasy. Disney's Enchanted är någonstans mellan portalfantasy och urban fantasy. Men vad rollpersonerna gör, och vilka spelmekaniker som bäst simulerar handlingen är ju olika.
Jag ville ha något inspirerat av Persona. Det vill säga, det är en urban miljö där huvudpersonerna är vanliga människor som lär sig frammana en inre arketyp/ande/psykologiskt ideal och i dungeon-aktiga miljöer får välja om de vill slåss mot - eller bli vän med - demoner. Och de kan under spelets gång låsa upp fler personor (eller
eidola, som det heter i mitt spel). Förutom det ockulta temat med demoner och tarot-kort, så dras det in lite psykologi: jungianska arketyper, undermedvetna önskningar, relationer!
Det jag ville ha var just formatet med grundegenskaper + färdighet som finns i många rollspel, men där det är extra tydligt i År 0-motorn. Färdigheterna skulle kännas vardagliga och inte vara alltför många olika.
Min lilla egna idé var att
eidolon-egenskaperna (dvs, magi), skulle rullas på grundegenskap + grundegenskap. Detta skulle dels göra det tydligt att magin var annorlunda från vanliga färdigheter, men också simulera Persona-spelens mekanik att olika personae matchar olika personer.
Efter lite snack med spelarna, huruvida de var mer intresserade av att spela vuxna människor med yrken eller tonåringar, så bestämde vi oss för gymnasieungdomar.
Jag har, när det gäller handling, tagit en del idéer från andra källor: Sailor Moon, Archive 81, Animorphs, Ночной Дозор (Night Watch), Pokémon, Cirkeln. För många av dessa finns det färdiga fangjorda rollspel (Girl by moonlight, Princess: the Hopeful, Idiot Teenagers With A Death Wish, osv), meningen av dem hade en tillfredställande mekanik för att just frammana en Persona, tyckte jag.
Så jag utgick mycket från Flodskörden, som är 90-tal och om tonåringar men bytte ut en del regler och ändrade rollformuläret. Struntade också totalt i Flodskördens setting med robotar och luftskepp. Min setting är helt enkelt Stockholm 1999 - med tillägget att det finns en mystisk alternativ dimension rollpersonerna kan råka hamna i. Kikade på andra År 0-spel för idéer, så som Nordiska Väsen, Mutant och Coriolis. Istället för "typer" (som i Flodskörden/Ur Varselklotet) skapade jag nya kategorier i form av stjärntecken, för att jag ville få in det där lite new age-ockulta temat tidigt.
Huruvida det här hjälper dig att skapa din urban fantasy-kampanj beror på vad det är för sorts urban fantasy du är ute efter. Är rollpersonerna vanliga personer som råkar på fantastiska saker (t ex troll och drakar) i sin vardag? Är rollpersonerna fantasy-varelser som råkar bo i en storstad? Är rollpersonerna för det mesta vanliga personer, men lär sig använda magi eller portaler eller dylikt?
Det kräver nog helt olika typer av regler, är jag vad menar.
Bifogar iaf mitt hemmasnickrade rollformulär och några exempel på
eidola!