Eon Munkcon 4 och Eon

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
48
Hej
Körde första sittningen någonsin med Eon idag på Munkcon. Vill verkligen tacka spelledaren som höll i sessionen. Var riktigt bra uppstyrt och bra snack efter.

Med varma hälsningar
Advocatus sancti, Primod Marius Lutharion
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
Fan visste inte du var poddare. Ska börja lyssna på er podd.
Nå, flitig bisittare i alla fall. Hoppas du hittar något givande i arkivet! 🙂


Vilken podd är detta?
Nordnordost (där nog Eon mest nämnts som orsaken till att @wilper började skriva andra spel, eller som nåt jag tänkt jag borde pröva nu när det slagit in lite på dramasvängen sedan version IV)
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
48
Hur ser de superslimmade reglerna ut? Hade varit kul att se!
Bättre att @Zeedox förklarar hur han tänkt. Men de var anpassade för formatet för tillfället, dvs kongress där spel ska ta 3-5 timmar och folk utan erfarenhet ska förstå snabbt. Jag har noll erfarenhet av tidigare Eon.
Kanske inte funkar för spelet normalt. Men för att få känsla för Eon och världen var den riktigt bra.
Vill inte dela @Zeedox material, känner han får göra det själv, men har bild på min karaktär.

Vet att @Zeedox uttryckte lite oro att folk inte skulle signa för Eon har ryktet om att vara regel tungt. Men vi blev 6 RP och @Zeedox och han visade att det går göra Eon för dessa format för att visa upp spelet och få en rolig upplevelse. Kanske kommer mer Eon i framtiden då i dessa sammanhang.
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,405
Location
Stockholm
Hur ser de superslimmade reglerna ut? Hade varit kul att se!
Jag kallar dem lite skämtsamt för "Eon Zero" i referens till Coca Cola Zero och spelet Tenra Bansho Zero, som jag alltid pratar om :D.

De har testats några gånger nu och fungerar ganska väl för både konventsspel, och kampanjspel för den som inte orkar dra fram kompletta regler. Ofta gör jag dock justeringar med specialregler och undantag för det specifika scenariot.


EON ZERO
En rollperson börjar med:
  • Namn & Beskrivning
  • 3 poäng Fokus
  • En färdighet på rang 5, två på rang 4, samt fyra på rang 3
  • 2-3 Hemligheter
Som scenarioskapare: Viktigt att inte alla rollpersoner har samma färdigheter, och det ska vara gott om Eons knasiga specialfärdigheter, som expertiser, hantverk, kännetecken, förmågor, som Se oskyldig ut. En Färdighet kan i vissa lägen vara mer kittlande än att se samma text i Beskrivningen eller bland hemligheterna!


Färdighetsslag är som i Eon: obegränsade T6-or, och det går att spendera Fokus.
  • Om något ger fördel på slaget ges +T6, tex en annan person som hjälper till.
  • Om utmaningen är svår, höj istället svårighetsgraden.
  • Aktiva kunskapsslag bör alltid ge något. Först bara culture gaming stämningsbeskriving. Bassvårigheten är 5-10, och varje +5 Övertag ger sedan successivt mer information. 2 eller fler övertag ger en definitiv ledtråd om vad spelaren undrar om.
  • Om ett misslyckande är långvarigt skadligt för en rollperson, ge den Smärta som ger -T6 beroende på situation. Smärta kan vara både mental, social, fysisk, etc.
  • Vid magiska misslyckanden, rulla på dissipationstabellen eller läs i förväg och låt dig bli inspirerad. Även lyckad magi utan övertag bör ha element av dissipationer.
För att få tillbaka Fokus: ha en kort scen/samtal med en annan rollperson där en av rollpersonernas Hemligheter avslöjas. Båda spelarna får 2 fokus. Fokus kan även delas ut av gudar, magiska väsen, och andra fantastiska upplevelser.



På passet under MunkCon 4 kom vi även på regeln att det går att spendera fokus och ge andra spelare fler tärningar, samt att göra det efter slaget rullats. Det blev riktigt kul! Jag hann inte heller dela ut färdigheter till alla rollpersoner, så spelarna fick välja sina färdigheter under spelets gång, med lite blandad framgång.
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
48
Jag kallar dem lite skämtsamt för "Eon Zero" i referens till Coca Cola Zero och spelet Tenra Bansho Zero, som jag alltid pratar om :D.

De har testats några gånger nu och fungerar ganska väl för både konventsspel, och kampanjspel för den som inte orkar dra fram kompletta regler. Ofta gör jag dock justeringar med specialregler och undantag för det specifika scenariot.


EON ZERO
En rollperson börjar med:
  • Namn & Beskrivning
  • 3 poäng Fokus
  • En färdighet på rang 5, två på rang 4, samt fyra på rang 3
  • 2-3 Hemligheter
Som scenarioskapare: Viktigt att inte alla rollpersoner har samma färdigheter, och det ska vara gott om Eons knasiga specialfärdigheter, som expertiser, hantverk, kännetecken, förmågor, som Se oskyldig ut. En Färdighet kan i vissa lägen vara mer kittlande än att se samma text i Beskrivningen eller bland hemligheterna!


Färdighetsslag är som i Eon: obegränsade T6-or, och det går att spendera Fokus.
  • Om något ger fördel på slaget ges +T6, tex en annan person som hjälper till.
  • Om utmaningen är svår, höj istället svårighetsgraden.
  • Aktiva kunskapsslag bör alltid ge något. Först bara culture gaming stämningsbeskriving. Bassvårigheten är 5-10, och varje +5 Övertag ger sedan successivt mer information. 2 eller fler övertag ger en definitiv ledtråd om vad spelaren undrar om.
  • Om ett misslyckande är långvarigt skadligt för en rollperson, ge den Smärta som ger -T6 beroende på situation. Smärta kan vara både mental, social, fysisk, etc.
  • Vid magiska misslyckanden, rulla på dissipationstabellen eller läs i förväg och låt dig bli inspirerad. Även lyckad magi utan övertag bör ha element av dissipationer.
För att få tillbaka Fokus: ha en kort scen/samtal med en annan rollperson där en av rollpersonernas Hemligheter avslöjas. Båda spelarna får 2 fokus. Fokus kan även delas ut av gudar, magiska väsen, och andra fantastiska upplevelser.



På passet under MunkCon 4 kom vi även på regeln att det går att spendera fokus och ge andra spelare fler tärningar, samt att göra det efter slaget rullats. Det blev riktigt kul! Jag hann inte heller dela ut färdigheter till alla rollpersoner, så spelarna fick välja sina färdigheter under spelets gång, med lite blandad framgång.
Ah intressant när man får helhetsbilden av din tanke.
 
Top