Jag kallar dem lite skämtsamt för "
Eon Zero" i referens till Coca Cola Zero och spelet
Tenra Bansho Zero, som jag alltid pratar om

.
De har testats några gånger nu och fungerar ganska väl för både konventsspel, och kampanjspel för den som inte orkar dra fram kompletta regler. Ofta gör jag dock justeringar med specialregler och undantag för det specifika scenariot.
EON ZERO
En rollperson börjar med:
- Namn & Beskrivning
- 3 poäng Fokus
- En färdighet på rang 5, två på rang 4, samt fyra på rang 3
- 2-3 Hemligheter
Som scenarioskapare: Viktigt att inte alla rollpersoner har samma färdigheter, och det ska vara gott om Eons knasiga specialfärdigheter, som expertiser, hantverk, kännetecken, förmågor, som
Se oskyldig ut. En Färdighet kan i vissa lägen vara mer kittlande än att se samma text i Beskrivningen eller bland hemligheterna!
Färdighetsslag är som i Eon: obegränsade T6-or, och det går att spendera Fokus.
- Om något ger fördel på slaget ges +T6, tex en annan person som hjälper till.
- Om utmaningen är svår, höj istället svårighetsgraden.
- Aktiva kunskapsslag bör alltid ge något. Först bara culture gaming stämningsbeskriving. Bassvårigheten är 5-10, och varje +5 Övertag ger sedan successivt mer information. 2 eller fler övertag ger en definitiv ledtråd om vad spelaren undrar om.
- Om ett misslyckande är långvarigt skadligt för en rollperson, ge den Smärta som ger -T6 beroende på situation. Smärta kan vara både mental, social, fysisk, etc.
- Vid magiska misslyckanden, rulla på dissipationstabellen eller läs i förväg och låt dig bli inspirerad. Även lyckad magi utan övertag bör ha element av dissipationer.
För att få tillbaka Fokus: ha en kort scen/samtal med en annan rollperson där en av rollpersonernas Hemligheter avslöjas. Båda spelarna får 2 fokus. Fokus kan även delas ut av gudar, magiska väsen, och andra fantastiska upplevelser.
På passet under MunkCon 4 kom vi även på regeln att det går att spendera fokus och ge
andra spelare fler tärningar, samt att göra det efter slaget rullats. Det blev riktigt kul! Jag hann inte heller dela ut färdigheter till alla rollpersoner, så spelarna fick välja sina färdigheter under spelets gång, med lite blandad framgång.