Hellraiser-rollspelet som inte finns (vad jag vet)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,594
Location
Rissne
Jag håller ju på och ser Hellraiser-filmserien just nu. Det verkar inte finnas något licensierat Hellraiser-rollspel, så min hjärna har – helt oombedd – börjat skissa på hur jag skulle göra ett sådant. Egentligen har det nog knappt verkshöjd, men jag behöver skriva ner det för att kunna släppa det (jag har ju andra projekt på G) så här är hur jag skulle göra det.

Rollpersonerna är överlevare. Alltså, de har överlevt en cenobit-inkursion. Eventuellt låter man första äventyret vara den inkursion de överlever. Jag kan också tänka mig att man kör en inkursion per rollperson, där övriga spelare får spela SLP:er. Eller så skapar man ett antal rollpersoner och den som överlever få bli någons permanenta?

Men i alla fall. Man är inte en del av någon organisation, men har inga resurser eller någon backup att kalla på. Det finns en Hunter: The Reckoning-style BBS nånstans där traumatiserade överlevare delar med sig av mer eller mindre korrekt information. Och där man kan få tips om nya inkursioner att undersöka.

För givetvis drivs man att undersöka mer. Nyfikenhet, sjukligt begär att upprepa sitt eget trauma, önskan att rädda världen, vad det nu kan vara – nån motivation har man att gång på gång söka upp händelser kopplade till LeMarchand-kuberna.

Det här är, ungefär, riktlinjerna som BBS:ens åldermän pusslat ihop. De enforcas naturligtvis inte, men de som inte följer dem brukar sorteras bort förr eller senare:
  • Finns en omedelbar, pågående inkursion? Är det nån som just nu öppnar kuber eller är på väg att göra det? Försök stoppa inkursionen, med minimal förlust av människoliv. Men var inte rädd att offra fåtalet för flertalet; kuben brukar kräva ett och annat liv innan den stängs.
  • Cenobiter? Försök inte besegra dem, det går inte. Gör inga deals. Möjligen kan de distraheras, eller överlistas.
  • Identifiera alla offer – alla som dött för en cenobits hand eller av någon som flytt från dem. Bränn eller förstör deras kroppar och föremål deras blod rört vid. Annars kan de komma tillbaka.
  • Hitta alla kuber, och förstör dem. Om de inte kan förstöras, oskadliggör – men var medveten om att de tenderar att hittas igen, oavsett om de gjuts i cement eller kastas i djuphavsgravar.
Spelledarkapitlet skulle, om jag skrev det, såklart bygga på att man först genererar en situation – nån öppnar eller har öppnat kuben, oskyldiga har dragits med, förbered miljön, osv. Sedan gör man ett vanligt Krankskt spindelnät av platser och ledtrådar. Målsättningar för cenobiterna; de vill alltid ha folk att leka med – att visa fantastiska upplevelser för. Kan man ge dem det finns också möjligheten att få dem att ge sig av.


Nåt sånt, kanske.
Världens mest fantasifulla rollspelsidé? Nä. Kan det lika gärna göras i Kult/Hunter the Reckoning/Bortom/Whatever? Ja.
Men nu är det nedskrivet, och lämnar kanske mig ifred =)

(Om jag skulle göra det så skulle jag nog inte försöka få licensen; jag skulle äldra kuberna precis tillräckligt mycket och så skulle jag döpa spelet till typ "Such Sights To Show You" eller nåt)
 
Last edited:

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,250
Location
Uppsala
Hade inte detta kunna funka som en hack till aliens rollspelet? Spelar ingen roll vem du är eller vilken utrustning du har, du är ändå obetydlig mot det du kan möta. Funkar nog bra som enstaka korta scenarion . Kanske svårt för längre spel såvida man inte kört hårt på att sakta utreda saken.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,227
Det här låter superkul! Jag gillar att det är bundet till just första filmen/storyn och att det är så tydligt i ”pågår en inkursion just nu?”. Så det är som en aktiv del av spelet och en inaktiv del.

Jag hade haft med att personer som dött eller försvunnit under en inkursion kan gå full Lord of Ilusions om de kommer tillbaks också och vara riktigt bad news själva (men inte cenobit nivå dåliga).
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,594
Location
Rissne
Nu efter att ha sett Hellraiser (2022) igen så tycker jag fortfarande om den här idén. Och den nya filmens mytvärlds-tillägg tycker jag funkar finfint här också. Klart det cirkulerar ritningar på mönster com sägs ha funkat för att stänga inne, eller ute, Cenobiter. Klart det finns minst en lista med konfigurationer i omlopp, men också en massa vittnesmål om folk som stött på helt andra former, fler och underligare. Eller där kuben inte alls bytt form. Finns det olika "klasser" av former? Kommer alla från samma plats, har alla samma funktion?

Jag tänker att spelledaren framför allt förbereder en situation – någon har hittat en kub. Vem? Vad drivs de av? Vad vill de? Visste de vad kuben gjorde? Kanske kan man ha en hel struktur av "hur det utvecklar sig", det vore lite roligt att ha det som ett slags mini-solospel nästan. Välj saker, rulla tärning, se vart det tar vägen. Vi har ju jobbat med lifepaths och sånt hur länge som helsy, så varför inte för äventyr? Vi har till och med gjort det brädspeligt, som i Operatio Fallen Reichs karaktärsskapande.

Stoppa när det passar (eller när man får ett visst tärningsslag?) – det läge situationen är i när man stoppar är den rollpersonerna ska ge sig in i. SL behöver egentligen inte skapa några ledtrådar eller dubbelkolla så saker hänger ihop – saker hänger ihop för att man spelat fram det som en konsekvenskedja, och allt man behöver göra är att presentera saker för spelarna och hålla koll på sina anteckningar.

Sedan kan ju saker fortsätta utspela sig under spel, också. Och det här tänkta solo/minispelet ger då nya händelser.


Om jag kommer ihåg det här efter att Luna City Blues är klart så är jag rätt sugen på att göra ett försök.

(Och om Ligan får Hellraiser-licensen vet de var jag finns)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,227
Nu efter att ha sett Hellraiser (2022) igen så tycker jag fortfarande om den här idén. Och den nya filmens mytvärlds-tillägg tycker jag funkar finfint här också. Klart det cirkulerar ritningar på mönster com sägs ha funkat för att stänga inne, eller ute, Cenobiter. Klart det finns minst en lista med konfigurationer i omlopp, men också en massa vittnesmål om folk som stött på helt andra former, fler och underligare. Eller där kuben inte alls bytt form. Finns det olika "klasser" av former? Kommer alla från samma plats, har alla samma funktion?

Jag tänker att spelledaren framför allt förbereder en situation – någon har hittat en kub. Vem? Vad drivs de av? Vad vill de? Visste de vad kuben gjorde? Kanske kan man ha en hel struktur av "hur det utvecklar sig", det vore lite roligt att ha det som ett slags mini-solospel nästan. Välj saker, rulla tärning, se vart det tar vägen. Vi har ju jobbat med lifepaths och sånt hur länge som helsy, så varför inte för äventyr? Vi har till och med gjort det brädspeligt, som i Operatio Fallen Reichs karaktärsskapande.

Stoppa när det passar (eller när man får ett visst tärningsslag?) – det läge situationen är i när man stoppar är den rollpersonerna ska ge sig in i. SL behöver egentligen inte skapa några ledtrådar eller dubbelkolla så saker hänger ihop – saker hänger ihop för att man spelat fram det som en konsekvenskedja, och allt man behöver göra är att presentera saker för spelarna och hålla koll på sina anteckningar.

Sedan kan ju saker fortsätta utspela sig under spel, också. Och det här tänkta solo/minispelet ger då nya händelser.


Om jag kommer ihåg det här efter att Luna City Blues är klart så är jag rätt sugen på att göra ett försök.

(Och om Ligan får Hellraiser-licensen vet de var jag finns)
De olik kub typerna kan vara formade som de olika typerna av tärningar och så kan man ha att man slår matchande tärning för… Något!
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,250
Location
Uppsala
De olik kub typerna kan vara formade som de olika typerna av tärningar och så kan man ha att man slår matchande tärning för… Något!
Olika scenarion spelas med olika tärningar rak igenom så att man aldrig man få vissa typer av resultat i listor och liknande. En pyramid, max 4 okej inte så farligt. En kub risk för 6, rätt "normal" dåligt. Oktagon big no no om man får 8 och så vidare.
 

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,418
Jag kan tänka mig att det finns lite olika små sammanslutningar av folk som överlevt en inkursion och att de har olika agendor. Vissa är helt på cenobiternas sida och försöker hjälpa dem, antingen för lovade köttsliga belöningar eller för att de hoppas att cenobiterna kommer lämna dem ifred. Andra försöker hindra cenobiterna med väl brutala metoder, de skulle vara beredda att utplåna hela civilisationer om det dödade ens några cenobiter. Och andra är mitt emellan, som de som beskrivs i första inlägget. Kan tänka mig ännu mer med ännu mer variation.
 

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,418
Tycker för övrigt att detta är en jättebra spelidé och kan lätt föreställa mig både one shots och längre kampanjer i ett sådant spel.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,250
Location
Uppsala
Kan tänka mig kultur som är falska cenobiter, vanliga människor som gått allt längre för att återskapa vad de hört men aldrig upplevt. De kan till och med ha falska kuber som de pratar om och hittar på regler kring för att låsa fast folk i sina sekter. Men plötsligt så blir det på riktigt.
 

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,418
Kan tänka mig kultur som är falska cenobiter, vanliga människor som gått allt längre för att återskapa vad de hört men aldrig upplevt. De kan till och med ha falska kuber som de pratar om och hittar på regler kring för att låsa fast folk i sina sekter. Men plötsligt så blir det på riktigt.
Det är en jättebra idé! Jag hade ju ett liknande upplägg för ett Alienäventyr och tyckte det blev lyckat.
 

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
216
Location
Göteborg
Ett generellt tips kan vara att bara läsa första kapitlet i The Hellbound Heart. I Hellraiser är just kuberna fokus, men i boken nämns att Lemarchands puzzle box endast är ett sätt som det ryktas om lett till att dessa gudomliga väsen trängt sig in i vår värld.

Kommer inte på rak arm ihåg vad exakt som nämns, men minns jag såg möjligheter där för rpg. Möjligen att typ ett ”musikstycke” nämndes, och vore väldigt coolt att återupptäcka och spela (eller sjunga, tex som en kastrat…) en förbjuden låt skulle få klockorna att ringa!

KULT tänker jag för övrigt är väldigt Cenobitigt, men kanske en annan sorts spelstil (iaf om jag tolkar rätt). Dock har jag själv klurat lite på att köra ett Hellraisergame med just KDL
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,227
Ett generellt tips kan vara att bara läsa första kapitlet i The Hellbound Heart. I Hellraiser är just kuberna fokus, men i boken nämns att Lemarchands puzzle box endast är ett sätt som det ryktas om lett till att dessa gudomliga väsen trängt sig in i vår värld.

Kommer inte på rak arm ihåg vad exakt som nämns, men minns jag såg möjligheter där för rpg. Möjligen att typ ett ”musikstycke” nämndes, och vore väldigt coolt att återupptäcka och spela (eller sjunga, tex som en kastrat…) en förbjuden låt skulle få klockorna att ringa!

KULT tänker jag för övrigt är väldigt Cenobitigt, men kanske en annan sorts spelstil (iaf om jag tolkar rätt). Dock har jag själv klurat lite på att köra ett Hellraisergame med just KDL
Tänk om ett rollspel är en väg… DUN DUN DUN!!!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,594
Location
Rissne
De olik kub typerna kan vara formade som de olika typerna av tärningar och så kan man ha att man slår matchande tärning för… Något!
Det här är trådens sämsta hjärnfjärt och jag skulle aldrig göra det men: Man skulle kunna döpa om tärningarna. "Slå Lament plus Liminal!"

Jag tänkte en kort stund att man också skulle kunna koppla namnen på något sätt till de aktiviteter man gör, "Ok, du försöker göra något med dina sinnen, då ska du slå Liminal" men det skulle ju betyda att alla hade lika stor chans att lyckas med allt som har med ens sinnen att göra så det är en jättedum idé. Nej, jag tycker inte någon av oss ska försöka lura ut ett sätt att få det att funka; det känns väldigt mycket som en forcerad gimmick som bara blir sämre ju mer man fipplar med den.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,594
Location
Rissne
KULT tänker jag för övrigt är väldigt Cenobitigt, men kanske en annan sorts spelstil (iaf om jag tolkar rätt). Dock har jag själv klurat lite på att köra ett Hellraisergame med just KDL
Överlag tänker ju jag som vanligt att just regelsystemet är den minst intressanta delen av rollspelsdesign, men ja – annan spelstil, och annan spelvärld, och hur som helst är KDL nog inte mitt favoritsystem ens för Kult… Men det är ju ett mig-problem inte ett KDL-problem egentligen.
 
Top