OSR Ruin

NSM

Ruin
Joined
3 Jan 2019
Messages
117
Jag hade ju tänkt vara med på @Beastslayers karttävling (https://www.rollspel.nu/threads/karttävlingen-nr-1-är-igång.84327/) men föll på att jag inte klarar lösryckt design på det sättet, jag måste alltid krångla till allt och göra det mer jobbigt. Gjorde 4-5 platsbeskrivningar innan jag började fundera på världen i övrigt så att platserna kunde ha nåt gemensamt och ja men ni förstår vart det är på väg. Det blev för mycket och inget blev gjort istället.

Så det låg på is men alla idéer som kom då har har legat till sig och klonkat ner i huvudet som en del av ett större projekt som känns jättekul. Fick lite skjuts i inspirationen i en tråd i Symbaroum-forumet där GLOG nämndes - läste på om det och det är ju superbra. Har ingen aning om det nånsin blir nåt mer än en idé jag gillar eller vad som kan komma ur det men tänkte i alla fall höra vad ni får för associationer, tankar eller annat. Letar alltså inspiration, stort eller smått, särskilt till settingen. Platser, händelser eller annat. Vilken typ av äventyr kan man spela som inte bara är splatter, hur kan man spela det här så att det verkligen blir spelbart men att världen ändå är väldigt farlig. Vad skulle det finnas för anledningar att vara äventyrare?

Det kanske blir en arbetsdagbokstråd om projektet fastnar i roligt-spåret i huvudet.

Mina inspirationskällor är främst tv-serien From, boken/filmen The Watchers, bokserien The Painted Man och Symbaroum.

Mitt projekt heter Ruin just nu och det är ett OSR-rollspel grundat i gammel-D&D. Så här är min pitch så långt:

--

Thirteen years ago the Mora, creatures of malevolence and hunger, crept up from the underground, tearing, rending and feasting. Every night they emerge from the dark places of the world. Nowhere is safe, all you can do is hide and hope that they will not find you.

In all the world, there are few settlements left. The largest, Vesna (city of spring) is the only city that can be considered a sanctuary but the Mora lure in the outskirts, waiting for a chance to tear the cracks open. The light of the walls flicker and the cost of maintaining it takes a heavy toll on its people. It wanes in the night and falters during eclipses, storms and when the people despair. The city’s survival depends on blood rituals that invoke the favor of Saulė to light the walls.

The Mora wait in the shadows beyond those walls, drawn to the despair of broken refugees who arrive from the outside world. At night, the Moras whispers seep through the light and into peoples minds to lure them beyond the fickle safety of the walls.

In other places there are ancient artifacts hidden in the deep places of the world that can keep the Mora away at night. These artifacts are few, have limited reach and requires blood and corruption to function.
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
918
Location
Uppsala
Låter spännande! Jag upptäckte GLOG för ett tag sedan och gillar verkligen systemet. Kan tipsa om bloggaren och spelskaparen Skerples versioner som jag nog tycker är de bästa versionerna av GLOG i min mening.
Finns här och UVG versionen här, som är en liten mer kondenserad och fokuserad version.

Kanske kan vara något att inspireras av!
 

NSM

Ruin
Joined
3 Jan 2019
Messages
117
Ja! Håller med om Skerples, har kollat mest på GLOG 2. Ska kolla de andra varianterna också.
 
Joined
26 Aug 2007
Messages
875
Kul! GLOG (och mycket av materialet runt omkring) är ju väldigt charmigt. Jag spelar en lite lätt husreglad version med ett gäng just nu. Jag får hålla koll här
 

NSM

Ruin
Joined
3 Jan 2019
Messages
117
...UVG versionen här, som är en liten mer kondenserad och fokuserad version.
Jätteintressant resonemang på den här sidan om vilket system för XP som är rätt, har funderat precis i de här banorna. Gillar XP for treasure men i min setting känns det inte helt rätt, tänkte spåna på hur man får till XP for survival.
 

NSM

Ruin
Joined
3 Jan 2019
Messages
117
Kul! GLOG (och mycket av materialet runt omkring) är ju väldigt charmigt. Jag spelar en lite lätt husreglad version med ett gäng just nu. Jag får hålla koll här
Ah, kul, vad är det ni har husreglat?
 
Joined
26 Aug 2007
Messages
875
Ah, kul, vad är det ni har husreglat?
Det vi medvetet husreglat är levlarna. Så istället för att det bara finns fem levels så kan man leva ditt yrke upp till level fem och sin art/folkslag upp till fem. Sen är to-hit-bonusen kopplad till yrke och hp-bonusen kopplad till folkslag. Sen har jag skrivit ihop egna yrken och folkslag .

Tanken är alltså att dra ut lite på levlandet, sen är jag rätt generös med levlar. (Jag kör med levlarcflr feta skatter eller uppnådda objektiva) Så ofta får de väl cirka två levlar per avklarad dungeon, fördelat på tre spelare, och vanligen spelar de klart en grotta på en till två kvällar, jag gör rätt små och kompakta grottor.

Sen tror jag vi har ett gäng ofrivilliga husregler. Jag har läst typ tre olika versioner av reglerna och arit inne och läst på Goblin punch bloggen och jag är rätt säker på att jag blandat ihop lite grejer så det är en mix upp mellan olika versioner och lösa regelförslsg
 
  • Like
Reactions: NSM

NSM

Ruin
Joined
3 Jan 2019
Messages
117
Jag intalar mig själv att jag gillar crunchiga system men när jag tänker efter så vill jag nog egentligen ha system som är enkla och snabba i spel. Vad är det då? Ja jag vet inte riktigt men jag gillar verkligen systemet i t.ex. Symbaroum (förmågorna aside), alltså att man har ett target number som modifieras upp eller ner beroende på vad man vill göra eller vem som motsätter sig det man vill göra. Mer matte än så vill jag inte ha men systemet med advantage/disadvantage som även det finns i Symbaroum ger ytterligare en dimension som är väldigt enkel att hantera utan mera matte.

Okej, det är inget revolutionerande så här långt och det är jag inte ute efter heller. Däremot vill jag att grundvärdena används till så mycket som möjligt.

I de flesta(?) spel eller i alla fall i D&D så har man samma värden att rulla mot oavsett vad man blivit utsatt för under t.ex. en strid. Alltså man har full förmåga ändå tills man blir utslagen. Jag tycker det är konstigt - blir man skadad eller mörbultad så ska det väl vara svårare att göra nåt. En del spel har nån sorts dubbla poäng för att reflektera det här men jag funderar om man kan göra det ännu enklare och låta ens grundvärde modifieras?

Till exempel Save-värdet Reaction. Om man tar "skada" på sitt Reaction-värde så blir man sämre på att reagera snabbt på saker, till exempel försvara sig i strid. Sen behöver man inte dö direkt ens värde går ner till noll, det här med Death & Dismemberment-tabeller verkar ju kul. Tänkte lägga till Scars i den tabellen, om en rollperson överlever länge kommer den ha en bra samling ärr. Som det borde vara.

Rolling dice
The player makes every roll. Roll equal to or below a target number with a d20 to succeed at the set task. The target number is based on an Attribute or Save, sometimes altered with a modifier. The default target number is always the unmodified Attribute or Save.

Opposed Rolls
Any time an action is opposed, add or subtract the saving entities modifier (10 - opponents attribute or save) from the target Attribute. The result is the target number for the roll.

Advantage and Disadvantage
A trained skill gives you advantage on the roll. Different circumstances can impose additional advantages or disadvantages on a roll. Multiple advantages or disadvantages cancel each other/sums up, potentially negating or giving several d20's for any given roll.

Skills
Pick 1 trained skill from the character template. For skills you don’t pick you simply roll the Attribute value.
Specialization. Characters of different Classes may pick subskills to which they gain another advantage die.
  • Any one weapon group is a skill (Swords, Axes, Spears, Blunt, Knives etc)
  • Stealth (Unseen, Disguise, Sleight of hand)
  • Movement (Acrobatics, Athletics, Swim)
  • Lore (History, Science, Culture)
  • Crafts (Smithing, Leatherwork, Woodcraft)
  • Alchemy (Healing, Poisons, Drugs)
  • Wilderness (Bushcraft, Beasts, Tracking)
  • Awareness (Perception, Innuendo, Orienteering)
  • Etcetera
Abilities
Roll when you happen to something.

STR, DEX, CON, INT, WIS, CHA

Modifier: 10 - Ability. Use to modify the target number when a character do something to someone and they need to Save.

Saves
Roll when something happens to you.
  • Reaction (inkl. defence rolls - dodge, parry etc. DEX or INT, whichever is higher)
  • Resilience (CON or WIS, whichever is higher)
  • Influence (STR or CHA, whichever is higher). Affects followers morale during action scenes.
Saves are also used to track health and will vary during the course of the game, for example when the character is weary, damaged by weapon, claw, spell or suffers a burst of corruption. The current value is used when the player makes a Save.
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
918
Location
Uppsala
det här med Death & Dismemberment-tabeller verkar ju kul.
Jag gillar Death and dismemberment tabellen, men tycker det är lite ointuitivt med "lethal wounds" och "fatal wounds". Har inte hittat en intressant ersättare, men antar att man kan ändra hur man slår på tabellen
 
  • Like
Reactions: NSM
Top