Att hålla motivation uppe under speluppehåll

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,453
Location
Umeå
Känner ni igen er? Hur motverkar ni sådant här?
Jag tänker det beror på vad det är för arbete man lägger ner och hur det genererar spelande. Jag spenderar ju ytterst sällan speciellt mycket tid på förberedelser mellan spelpassen. Oftast ligger de snarare som tankar under spelpass. "Aha, ok men SLP x känner ju såhär kring det här skeendet och kommer känna såhär utifrån detta...." osv. . Det största arbetet med förberedelserna ligger snarare innan spel drar igång öht, sen gör jag allt som oftast samma arbete som spelarna, jag spelar de karaktärer jag har ansvar över. Möjligt jag skriver ner lite tankar från SLPs sida om läget spelet befinner sig i för att inte glömma bort det, men jag planerar ju aldrig scener eller mer detaljerat vad en SLP ska göra. Ibland kanske jag måste fundera lite off-screen mellan spelmöten, "aha men vi gjorde allt detta, så SLP x och y har ju haft två dygn på sig att fly landet, hur långt kan de ha kommit då?"

För mig påverkar nog just att den sortens förberedelser att peppen inte faller, det är ju dels inte mycket jobb i sig, dels är det rätt naturligt och kommer inifrån karaktärerna, jag skapar ju ingen story att förmedla eller kommer på en ball scen att visa upp, utan peppen byggs ju upp på interaktionen med just de jag spelar med. Jag vill ju spela med just dem för att se hur deras karaktärer och mina interagerar och vad som kommer ut av just det.

Spontant tänker jag det gäller att hitta ett sätt att förbereda saker på som gör att man blir pepp på spelpasset som kommer. Är det att preppa en scen med vilka SLPs som kommer vara på plats och vad de vill och vad de kommer göra så kör på, tappar du peppen kanske det mer handlar om att fundera över vilken typ av prepp skapar spelpepp hos dig och sikta på att göra sådant och skita i det andra som dödar peppen?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,974
För mig påverkar nog just att den sortens förberedelser att peppen inte faller
Nu fanns det ju i frågan från @Feuflux så det är inte konstigt att du och andra svarar på det, men rent allmänt blir jag överraskad över hur många som lyfter lite prepp = mindre movitationsförlust. För min del är det stora sänket är att folk ställer in, vare sig jag preppat ett komplext mysterium eller inget alls.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,453
Location
Umeå
Nu fanns det ju i frågan från @Feuflux så det är inte konstigt att du och andra svarar på det, men rent allmänt blir jag överraskad över hur många som lyfter lite prepp = mindre movitationsförlust. För min del är det stora sänket är att folk ställer in, vare sig jag preppat ett komplext mysterium eller inget alls.
Tror mer man ska läsa det jag skrev som just "sortens prepp" än omfattningen. Ibland sitter jag och preppar mycket mer mellan sessioner också även om det inte är så frekvent, men ser det inte så hårt knutet till lite/mycket utan verkligen mer att vissa sorters förberedelser blir mer knutna till hur jag själv kan hålla igång ett intresse och motivation.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,109
Location
Linköping
Konkret exempel:

Under ett spelpass så lover rollpersonerna att hjälpa SLP A, men allierar sig sedan med dess motståndare SLP B.

Då kan jag tycka det är jättekul att mellan spelpassen grubbla på hur SLP A kommer reagera, och över andra rimliga konsekvenser.

Får jag använda det här nästa veckas spelpass är det ju toppen. Svänger spelarna tillbaka till att stödja SLP A och det jag funderat på inte längre passar så är det helt okej med.
Om det däremot inte blir spel alls så har jag ju funderat fram saker "i onödan" och det blir en frustration dels för att jag sett fram emot spelpasset och dels för att jag vill se vad som händer när jag låter SLP A göra grej X.
Blir det inställt ytterliggare en gång så trycks all rolig planering ännu längre bak i hjärnan.
Så även om förutsättingen till det kommande spelpasset är precis lika (för rollpersonerna har ju noll minuter förflutit) kommer jag in i spelpasset med borttappad inspiration.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,453
Location
Umeå
Om det däremot inte blir spel alls så har jag ju funderat fram saker "i onödan" och det blir en frustration dels för att jag sett fram emot spelpasset och dels för att jag vill se vad som händer när jag låter SLP A göra grej X.
Det jag menar lite med att hitta vad för prepp du måste göra som behåller din motivation. För egen del är det ju precis sådana saker som gör mig peppad och behåller peppen!

Exempelvis: Vi hade i Marvel Superheroes en situation där Nils karaktär fasade sig ner genom marken med en av skurkarna, lämnade honom där och fasade sig upp igen. På plats fanns också en annan SLP som spelarna lämnade kvar när de stack från platsen. Så för mig innebar det: vad innebär det att SLPn ovan mark är kvar där? Är han lojal mot karaktären som drogs ner under marken? Vad har karaktären under marken för chanser att överleva? Det var ett par tärningslag för att se lojalitet eller rädsla hos SLP 1 samt ett annat tärningslag för att se om karaktären under mark överlevde tillräckligt länge för att eventuellt kunna bli räddad. Men, svaret som det mynnade ut i blev ju att karaktären under mark blev räddad, ilskan denne bar med sig innebär ett direkt mord på karaktären som räddade honom och senare att han helt också vänder sig mot sin tidigare chef och far som att denna har vänt honom ryggen och övergivit honom. Allt det där kom natuligt med alal tärningsslag, och sen peppen på att se hur kommer det här förmedlas till karaktärerna? De är för insyltade i allt för att det inte ska märkas på ett eller annat sätt, så vi måste spela för att se hur det dyker upp och hur det kommer påverka dem framåt! Om vi ställde in kommande spelmöten skulle det ju inte varit i onödan för karaktärernas reaktion är ju fortfarande sanna. Jag är fortfarande peppad av detta utfall och vill se vart allt tar vägen. Dessa självständiga SLPs som reagerar och agerar vill jag se hur de kommer in spel genom att spela.

Så har nog inga tips då bortom att undersöka lite varför du känner att det blir i onödan? För någonstans har du ju kvar resultatet av utfallet hur SLP A kommer reagera, du behöver ju inte revidera det, SLP A kommer göra x och y eller tycka z om det hela och det är ju vad det är? Vad är det för arbete som skett som blev onödigt?
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
145
Location
Stockholm
Jag skulle väl påpeka att det kanske inte är frågan om "arbete i onödan", utan att man just tappar den där inspirationen, *flowet*, för varje gång det blir ett oväntat avbrott.

Jag kan uppleva samma sak med tv-serier, datorspel osv. Ett spel som är skitkul när man är mitt uppe i det, där man spelar flera gånger i veckan... kan bli som ett tråkigt arbete om man måste ta en längre paus (t ex, är bortrest) och man försöker fortsätta därefter. Att hitta tillbaka till berättelsens stämning osv blir svårt om det passerar lång tid.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,109
Location
Linköping
Det jag menar lite med att hitta vad för prepp du måste göra som behåller din motivation. För egen del är det ju precis sådana saker som gör mig peppad och behåller peppen!

Exempelvis: Vi hade i Marvel Superheroes en situation där Nils karaktär fasade sig ner genom marken med en av skurkarna, lämnade honom där och fasade sig upp igen. På plats fanns också en annan SLP som spelarna lämnade kvar när de stack från platsen. Så för mig innebar det: vad innebär det att SLPn ovan mark är kvar där? Är han lojal mot karaktären som drogs ner under marken? Vad har karaktären under marken för chanser att överleva? Det var ett par tärningslag för att se lojalitet eller rädsla hos SLP 1 samt ett annat tärningslag för att se om karaktären under mark överlevde tillräckligt länge för att eventuellt kunna bli räddad. Men, svaret som det mynnade ut i blev ju att karaktären under mark blev räddad, ilskan denne bar med sig innebär ett direkt mord på karaktären som räddade honom och senare att han helt också vänder sig mot sin tidigare chef och far som att denna har vänt honom ryggen och övergivit honom. Allt det där kom natuligt med alal tärningsslag, och sen peppen på att se hur kommer det här förmedlas till karaktärerna? De är för insyltade i allt för att det inte ska märkas på ett eller annat sätt, så vi måste spela för att se hur det dyker upp och hur det kommer påverka dem framåt! Om vi ställde in kommande spelmöten skulle det ju inte varit i onödan för karaktärernas reaktion är ju fortfarande sanna. Jag är fortfarande peppad av detta utfall och vill se vart allt tar vägen. Dessa självständiga SLPs som reagerar och agerar vill jag se hur de kommer in spel genom att spela.

Så har nog inga tips då bortom att undersöka lite varför du känner att det blir i onödan? För någonstans har du ju kvar resultatet av utfallet hur SLP A kommer reagera, du behöver ju inte revidera det, SLP A kommer göra x och y eller tycka z om det hela och det är ju vad det är? Vad är det för arbete som skett som blev onödigt?
Jag hade ju "i onödan" inom citationstecken. :)

Det är ju inte i onödan som så, men flowet tappas som @Lanina skriver. Värdet uppstår på något plan när det planerade används.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
826
Location
Göteborg
Känner ni igen er? Hur motverkar ni sådant här?
Jag har på senare tid gjort så att jag direkt (samma kväll eller dagen efter spelmötet) skriver korta stödanteckningar och funderar+skriver vad andra aktörer ska hitta på nästa gång osv. Då är både minnet och motivationen hög och förberedelserna blir bra och känns roliga att göra. Oavsett om nästa spelmöte är om 1 eller om 3 veckor går det lika snabbt att läsa igenom vad jag skrev och därmed vara förberedd.

Det pratas ibland om att man kan hålla igång rollspelet i tankarna genom att maila, messa etc om saker som relaterar till rollpersonerna och äventyret men jag är inte säker på att det är positivt. Har man en grupp som lätt bangar är risken för att de struntar i mellan-spelmöten-meddelanden ännu större och då blir man bara än mer besviken. Vet av egen erfarenhet...

Men grundproblemet är väl att det trist när något gång på gång ställs in, oavsett vilken hobby man än har eller om det är kompisar som bangar 75% av fallen eller är halvtrista i största allmänhet. Och lösningen på det är ju att försöka hitta folk som är motiverade och har tid. Att ha flera grupper kan ju också vara bra, har själv under senaste halvåret spelat i en grupp och spellett 1,5 grupper, det är perfekt. Sen tycker jag också det var smart som någon i tråden skrev, att det kan vara bättre att spela på vardagar om man vill få till regelbundenhet. Vardagar - ofta mer samma lunk hela tiden, inte lika nyckfullt som helger. Visserligen blir spelpassen kortare men det är kanske att föredra mot att slippa att de ställs in? Jag har sedan september spelat via Teams med några gamla kompisar. Tisdagar, 3 timmar. Trodde att det skulle bli typ var tredje vecka eftersom alla har mycket annat i tillvaron men det har blivit spel mycket oftare än så. Inga resor, ingen krock med andra aktiviteter, då finns det få skäl att banga. Så Teams kanske kan vara ett tips, utifrån parollen "bättre med spel via dator än inte alls".
 
Top