Delta Green på 90-talet: The Conspiracy

mrund

Warrior
Joined
12 Jul 2013
Messages
245
Location
Fisksätra
Nästa helg drar vi igång med Delta Green på 90-talet med kampanjhandledningen The Conspiracy.

En kul grej med att spela under den perioden är att organisationen blev nedlagd 1970 efter en katastrofal insats i Kambodja. Den existerar nu som en informell olaglig sammansvärjning inom de amerikanska myndigheterna, utan budget. Rollpersonerna är alltså en del av en Deep State, 20 år innan amerikaner på landets högerkant började oroa sig för en sådan. Det gör dem extremt sårbara för krockar med landets vanliga myndigheter. Nobody's going to cover your ass when you mess up.

En annan bra grej med mitten av 90-talet är att folk har inga smartphones ännu, snabb bredbandskoppling är sällsynt utanför stora institutioner, wifi är helt okänt och Wikipedia finns inte ännu. Det betyder att rollpersonerna har extremt dålig tillgång till information jämfört med dagens läge. Som spelledare i ett skräckrollspel blir man ju alldeles varm om hjärtat av all denna panikslagna hjälplöshet och okunskap! :D
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,583
Location
Rissne
En annan bra grej med mitten av 90-talet är att folk har inga smartphones ännu, snabb bredbandskoppling är sällsynt utanför stora institutioner, wifi är helt okänt och Wikipedia finns inte ännu. Det betyder att rollpersonerna har extremt dålig tillgång till information jämfört med dagens läge.
Just den här grejen har alltid förbryllat mig lite. Visst, en del information har man väl tillgång till – men sällan sånt man behöver, väl? Ofarlig info kan du hitta mycket av på wikipedia, om nu den sida du kollar på inte är vandaliserad och du har bra uppkoppling. Men… Jag vet inte. Några saker som kan sätta käppar i hjulet för DG-agenter anno 2025:
  • Dålig täckning. Sverige har i internationella sammanhang otroligt bra IT-infrastruktur. Vi utgår ofta för att samma sak gäller även i t.ex. alla delar av USA. Men nä, du har inte tillgång till snabbt bredband och 5G ute på vischan alla gånger.
  • AI-döden. Allt du hittar när du googlar är tio tusen artiklar skrivna av AIs som kopierar varandra i en oändlig döds-oroborous.
  • Döda länkar. Informationen du söker finns bara på ett gammalt svenskt rollspelsforum som lades ner 2009. Sorry, archive.org har inte arkiverat tråden där ditt svar finns.
  • Otroliga mängder falsk info, spridd av ryska, kinesiska, amerikanska etc desinformationscentraler och trollfabriker.
  • Virusfyllda sidor som lovar svar men bara talar om hur du kan göra snoppen längre.
  • Folk som sprider falska "declassified reports" för att få creds eller för att få politiska motståndare att se fåniga ut.
Och så vidare, och så vidare. Jag är inte alls övertygad om att saker och ting blir lättare att hitta (korrekt) kunskap om för rollpersoner 2025. För vanligt folk som bara vill ha receptet till en schysst lasagne? Maybe. Men inte för den som researchar monster eller militära installationers historia etc etc.


Det sagt gillar jag också 90-talet som setting. Och 80-talet. Och 00-talet. Jag gillar moderna settings överlag, oavsett årtionden. De har alla sin särskilda smak och sina unika sätt att ge en känsla av panikslagen hjälplöshet och okunskap =)
 
Last edited:

Necronauten

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
41
Kommer ihåg att jag spelade Delta Green för första gången när jag gick gymnasiet (2001-03). Kampanjen vi körde utspelade sig runt 1994 i staterna. Minns att våra karaktärer ofta besökte bibliotek för att kolla mikrofilmer och använda datorer. Vi hade även någon kontakt i "Programmet" som vi faxade uppdateringar till. Vill även minnas att det var lite enklare att gå runt med falska FBI-brickor... det var svårare att kontrollera om de var äkta då vi hade en fake-nummer som gick till vår handler som täckte upp för våra dumheter. Hade gärna kört en 90-tals kampanj igen nu när jag tänker på det.
 

Necronauten

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
41
Vi drar igång med "Convergence", det första publicerade DG-scenariot från 1992. Den version man kan köpa online idag utspelar sig 1996. Om originalet gjorde det också så var det framtidsspekulationer då!
Var tvungen att dubbelkolla, men det var Convergence som jag spelade i gymnasiet. Vill minnas att det var riktigt roligt och spännande, dessutom hade jag en väldigt bra SL. Även första gången en karaktär jag spelar når 0 i SAN.
 

mrund

Warrior
Joined
12 Jul 2013
Messages
245
Location
Fisksätra
första gången en karaktär jag spelar når 0 i SAN.
Vårt mest SAN-skadliga scenario i den förra Delta Green-kampanjen var Shane Iveys utmärkta "Observer Effect" från samlingen A Night at the Opera. Rollpersonerna begick flera mord, misslyckades med uppdraget och upplevde universums undergång flera gånger i rad innan de återbördades till sin tidigare verklighet, kraftigt traumatiserade. Allihop fick i fortsättningen panikångest varje gång de hörde låten "Macarena". :D
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,897
Location
Maastricht
Och så vidare, och så vidare. Jag är inte alls övertygad om att saker och ting blir lättare att hitta (korrekt) kunskap om för rollpersoner 2025. För vanligt folk som bara vill ha receptet till en schysst lasagne? Maybe. Men inte för den som researchar monster eller militära installationers historia etc etc.
Min egen ställning till detta är, "Uh vad gött att slippa att ens behöva tänka på det hela!".

Det är en mängd andra saker som kan kollas upp och som spelarna/rollpersonerna också ofta tänker på men som man glömmer som SL.
Internet blir lite som magi kan bli i fantasy, en genväg förbi problem som SL kanske inte tänkt på.
Det är skönt att slippa detta tycker jag själv.
 
Last edited:

mrund

Warrior
Joined
12 Jul 2013
Messages
245
Location
Fisksätra
Det är en mängd andra saker man kan kolla som spelarna också ofta tänker på men som man glömmer som SL.
Internet blir lite som magi kan bli i fantasy, en genväg förbi problem som SL kanske inte tänkt på.
Det låter som om du menar att det är bra för SL att ha tillgång till internet. Javisst. Men vad jag skrev ovan är att det är bra för SL att rollpersonerna inte har det.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,897
Location
Maastricht
Det låter som om du menar att det är bra för SL att ha tillgång till internet. Javisst. Men vad jag skrev ovan är att det är bra för SL att rollpersonerna inte har det.
Nej, det var inte så jag menade.
Jag borde använt rollspersonerna, men de gestaltas ju av spelarna, och jag menade in-game. Men självfallet är det väl bra att some SL kunna kolla saker på nätet om man känner att det är ett hjälpmedel man behöver eller vill använda?
Klantigt skrivet.

Borde vara tydligare nu.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,583
Location
Rissne
GPS håller jag till viss del med om som störande/förenklande, för såna funkar ju även t.ex. ute på vischan till skillnad från internet. Och även om man absolut kan integrera GPS och störningar i scenariot så känns det kanske lite krystat om man måste göra det ofta.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,212
En annan bra grej med mitten av 90-talet är att folk har inga smartphones ännu, snabb bredbandskoppling är sällsynt utanför stora institutioner, wifi är helt okänt och Wikipedia finns inte ännu. Det betyder att rollpersonerna har extremt dålig tillgång till information jämfört med dagens läge. Som spelledare i ett skräckrollspel blir man ju alldeles varm om hjärtat av all denna panikslagna hjälplöshet och okunskap! :D
En av Deltagreen böckerna har en hel sektion om att det här tänket är onödigt. För information hjälper dig inte i Deltagreen. Tror du saker är lättare när folk gör PDF:er av sina trollböcker?!
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
748
Min egen erfarenhet av att spela Delta Green i modern nutid är att för mig som spelledare har internet, mobiltäckning och modern teknik inte varit ett problem överhuvudtaget.

Internet är verkligen inte en enkel universallösning, det finns extremt mycket information världen över som inte är digitaliserad och förmodligen aldrig kommer bli det, att hitta information på internet är en färdighet, särskilt om man måste gå utanför det uppenbara som exempelvis Wikipedia. Därtill är internet redan så översköljt av falsk info och informationsflödet är så pass massivt att saker som ser ut/verkar vara utanför det ordinära för 99% av befolkningen sorteras som påhittat. Att hitta obskyr och samtidigt tillförlitlig information på internet är väldigt svårt och i många fall omöjligt (upplever man det inte så behöver man bli mer källkritisk), att "avslöja" någonting osannolikt via internet (typ att alienmonster finns) sker tusentals gånger varje dag och ingen höjer på ögonbrynen över det.

Som spelledare har det bara underlättat för mig om rollpersonerna kan googla enklare saker på sin mobil, om de kan använda myndigheternas databaser för att få information, eller om de kan skicka in till andra agenter att centralt kolla upp något etc, det gör att jag inte behöver "plantera ledtrådar" så mycket, och spelarna kan ofta defaulta till "denna typ av information borde min rollperson veta hur den skall få tag i, så den gör på det sättet som funkar bäst" och så bara får den infon etc. Mysterierollspel handlar ju nästan aldrig om att vara återhållsam med information som SL, så jag ser inte problemet.

Däremot har det vid ett par tillfällen vart ett problem för spelarna att spela i modern tid. Vissa har älskar det, men jag har haft spelare som blivit överväldigade och fastnat i analysparalys av att de vet att de spelar i vår nutida, högteknologiska och komplexa värld och inte riktigt vetat hur de skall hantera det. De vill spela med lägre teknologi, för att de vill att ledtrådarna som avslöjar kultledarens planer är en graverad vigselring och en dagbok, inte DNA-spår, krypterade e-mail och GPS-trackers. Det finns så många olika sätt att göra ungefär samma sak på i nutid att möjlighetsrymden för en del personer jag spelat med blir för omfattande, och de kan inte välja riktning.
 
Last edited:
Joined
20 Oct 2023
Messages
748
GPS håller jag till viss del med om som störande/förenklande, för såna funkar ju även t.ex. ute på vischan till skillnad från internet. Och även om man absolut kan integrera GPS och störningar i scenariot så känns det kanske lite krystat om man måste göra det ofta.
Placera vissa grejer under marken bara så är GPS oanvändbart.
 

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,812
Mycket skräckfilm nu blir tvungen att skriva in förklaringar till varför inte alla har smartphones, men i DG finns den förklaringen inbyggd så länge man säger att det inte finns någon säker uppkoppling.

Det jag tycker är nackdelen med spel i nutid är att det hemliga utredningsarbetet inte alls blir lika roligt. Om utredarna säger "vi vill få ut den här rapporten men det får inte finnas spår av att vi utreder" så genererar det bättre spel om de behöver ta sig in i ett arkiv i en källare än om de behöver wipe'a inloggningsregistret i en digital databas. Det går att komma runt genom prepp, men att man slipper göra det på nittiotalet eftersom det uppstår organiskt är ett stort plus för mig.

Jag spelledde Gods Teeth förra året, som börjar under cowboyåren vid millenieskiftet och sen har några time skips för att sluta i nutid. Både jag och spelarna tyckte i efterhand att det kändes lite tråkigt att vi inte stannade vid millenieskiftet.
 

mrund

Warrior
Joined
12 Jul 2013
Messages
245
Location
Fisksätra
Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara ett problem att rollpersonerna har tillgång till internet?
Det beror på om man spelar Delta Green mera som Bourne-filmerna där huvudpersonen är extremt kompetent eller som en Lovecraft-berättelse där huvudpersonen är rädd, isolerad, får veta obegripliga saker och till sist går under. Båda är fullt möjliga.
 
Top