Call of Cthulhu: Hur välja skada vid slagsmål?

usr

Veteran
Joined
11 Mar 2025
Messages
4
Jag undrar om någon kan förklara en grej om närstrid i Call of Cthulhu? Jag hittar Fighting (Brawl), Martial Arts och Melee Weapon som skills.
Därtill finns fighting-skills för specifika moves som Fist/Punch, Kick och Head Butt.

Jag har förstått det som att Fighting (Brawl) används mer generellt vid slagsmål, om spelaren inte specifikt säger att hen slår (Fist/Punch) eller sparkar (Kick). Men jag blir inte riktigt klok på för vilken skada spelaren slå om den använder Fighting (Brawl)? Är det upp till spelledaren om det blir 1D3 för Fist/Punch eller 1D6 för Kick?

Finns det överhuvudtaget någon anledning öka sina skills i andra närstridstekniker än just Fighting (Brawl)?

Jag undrar även om man kan använda sin Fighting (Brawl) vid slagsmål med tillhyggen, som en kniv eller baseballträ, eller är det alltid grundchans Small Knife (25%) och Baseball Bat/Poker (25%) som gäller då, förutsatt att spelaren är otränad med tillhygget? För visst är det så att om spelaren har tränat Melee weapon så är det specifika kunskaper inom t.ex. svärdsfäktning eller något annat verktyg – och inte generellt för alla typer av tillhyggen?

Supertacksam för hjälpen!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,774
Location
En mälarö
Nu blir jag lite förvirrad. Vilken utgåva använder du? För i den jag har tillgång till för tillfället, den senaste, sjunde utgåvan, så är man tydlig med att i all obeväpnad strid så använder man färdigheten Fighting: Brawl. Separata färdigheter för sparkar och knytnävar används inte. Använder man ett vapen så används däremot en annan passande färdighet som t ex Fighting: Club eller Fighting: Sword. Eller missuppfattar jag vad du frågar om?
 

usr

Veteran
Joined
11 Mar 2025
Messages
4
Jag är nog lite förvirrad mellan utgåvorna, men utgår från 2nd edition. Så om jag ska fatta mig kort: Vilken skada gör en träff med Fighting (Brawl)?
Jag bifogar en bild med de olika base chance-värdena, som kanske förklarar min förvirring.

Skärmavbild 2025-03-11 kl. 09.26.39.png
 

joth1006

rollspelskollektivet
Joined
14 Mar 2017
Messages
142
Precis som föregående talare säger så verkar du använda en tidigare utgåva, som hade ett lite klånkigare stridssystem (om du frågar mig).
 

usr

Veteran
Joined
11 Mar 2025
Messages
4
Å, jag kör ett mishmash mellan 2nd och 6th edition. Tolkar jag det rätt att fighting ger 1d3+db i skada på nyare editioner – och att det inte spelar någon roll på skadan om spelaren säger att den slår eller sparkar? Ändå kul!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,774
Location
En mälarö
Jag är nog lite förvirrad mellan utgåvorna, men utgår från 2nd edition. Så om jag ska fatta mig kort: Vilken skada gör en träff med Fighting (Brawl)?
Jag bifogar en bild med de olika base chance-värdena, som kanske förklarar min förvirring.

View attachment 22996
Utgåvan där vapentabellen ovan kommer från har separata färdigheter för olika typer av obeväpnade attacker. I senare utgåvor har man ersatt dessa med den mer generiska Brawl som används oavsett vilken kroppsdel man bonkar till någon med och gör 1d3 i skada.
 

usr

Veteran
Joined
11 Mar 2025
Messages
4
Tusen tack för hjälpen! En följdfråga: Får en spelare försöka göra flera närstrids-attacker under en runda, mot att man lägger till en extra tärning för varje attack (och väljer sämsta resultatet)?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,774
Location
En mälarö
Tusen tack för hjälpen! En följdfråga: Får en spelare försöka göra flera närstrids-attacker under en runda, mot att man lägger till en extra tärning för varje attack (och väljer sämsta resultatet)?
I alla utgåvor innan den nuvarande så är svaret "Nej". Man får göra en närstridsattack per runda och det är det. Talar man om den senaste utgåvan, 7th Ed., så är svaret "Nja, egentligen inte men ändå på sätt och vis".

Så här. Man får, precis som med tidigare utgåvor, bara göra en attack även i sjuan. Men om man själv blir utsatt för flera attacker under en och samma runda så får man försöka undvika dem var och en med, precis som du säger, kumulativa nackdelstärningar. Och om man undviker dem med manövern Fight Back så innebär varje lyckat slag även en automatisk träff på motståndarna. Så i praktiken kan man, under rätt omständigheter, träffa flera motståndare under en och samma spelrunda.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
755
I alla utgåvor innan den nuvarande så är svaret "Nej". Man får göra en närstridsattack per runda och det är det. Talar man om den senaste utgåvan, 7th Ed., så är svaret "Nja, egentligen inte men ändå på sätt och vis".

Så här. Man får, precis som med tidigare utgåvor, bara göra en attack även i sjuan. Men om man själv blir utsatt för flera attacker under en och samma runda så får man försöka undvika dem var och en med, precis som du säger, kumulativa nackdelstärningar. Och om man undviker dem med manövern Fight Back så innebär varje lyckat slag även en automatisk träff på motståndarna. Så i praktiken kan man, under rätt omständigheter, träffa flera motståndare under en och samma spelrunda.
Närstridssystemet i CoC 7th är både bättre och sämre än vad det är i tidigare utgåvor och i mkt annan BRP.
Det tidigare upplägget med att man har en handling per runda och agerar i initiativordning (vilket är SMI/DEX) ordning i CoC är både lättare att lära sig och lättare att komma ihåg, men det gav ju också upphov till både de ökända "ping-pong" striderna i BRP och resulterade i att slåss i nörstrid mot någon med högre SMI blev typ omöjligt, eftersom du blev påbankad och hela tiden behövde välja om man bara skulle ta skadan och hoppas kunna få in ett eget slag, eller bara försöka ducka hela tiden. De striderna blev snabbt ensidiga och rätt tråkiga.

Med systemet där all närstrid sker genom motståndsslag, du har framgångsnivåer och får en "gratishandling" när någon attackerar dig, plus Fighting maneuvers och Build-staten, så blir närstrid mycket mer dynamiskt, går snabbare och reglerna passar narrativet mycket bättre (många färre situationer där "nej, så kan du inte göra, du har redan gjort din handling denna runda"), men det är också rent objektivt mer crunch (nej, mer "crusch" betyder inte att saker nödvändigtvis tar längre tid) och fler komponenter att komma ihåg.

Som stridsystem för närstrid är det faktiskt riktigt bra.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
755
Är det så? Det har jag nog missat.
Regeln på engelska heter "outnumbered" tror jag, tror det är "numerärt underläge" i svenska regelboken.
För varje gång du behöver försvara dig från en attack utöver den första sker det med nackdel, vilket ökar ju fler attacker du måste försvara dig emot (du kan dock max ha två nackdelstärningar, så du slår alltså tre 00-tärningar och tar den sämsta som ditt tiotal på 1D100). Exempelvis om du blir attackerad av fler än en motståndare, eller om monstret du slåss med (exempelvis Ghouls/Likätare) har fler attacker per runda.
 
Top