Då skulle jag rekommendera att du försöker med MiniScript och MiniMicro. Även om MiniScript är helt oanvändbart till något annat, så är inget förlorat om du lär dig MiniScript först.
Då tittar jag på det och börjar i den änden, jag tänker att tar man sig igenom grejerna
här så borde det vara en vettig start eller?
Om du programmerar en dag så kör du fast flera gånger, och sedan löser du ditt problem flera gånger, och varje gång får du en endorfinkick.
Ja, jag
tror det jag behöver helt enkelt är någonstans att gå igenom grunderna, och sedan hitta
just problem att lösa (gärna där det
finns ett facit tillgängligt så om jag verkligen inte fattar vad som händer så kan jag reverse-engineera svaret och sedan försöka igen själv istället för att famla i mörker och försöka googla utan att ha en aning om vad jag ens skall skriva i google).
Detta är saker nästan alla programmerare, alla problem, alla programspråk, behöver ha koll på.
Perfekt! Då vet jag i vart fall mer än innan vad jag behöver lära mig saker om.
Jag har försökt gjort en del kodövningar redan, men då har det dykt upp "skriv in <den här> variabeln", "skriv <den här> funktionen" utan att på ett bra sätt förklara vad en variabel eller funktion är, vad de används till, hur man känner igen dem, varför man använder dem vid just de tillfällena, när den ena är mer lämplig än den andra, när de påverkar varandra och på vilket sätt osv osv. Ctrl+V Ctrl+C av rader med kod kan vem som helst göra, men det lär man sig ju
ingenting på.
Men det bästa är nog att hitta någon "skyddad verkstad" som du kan experimentera i.
En sådan skyddad verkstad har tydliga begränsningar och det är både bra och dåligt.
I ditt fall är det mest bra.
Flera sådana har nämnts i tråden ovan - inte minst för spelprogrammering.
Jag nämner hackerrank.com igen, men det finns många alternativ.
Ja precis, det är ju
exakt det jag är ute efter, för det är vad jag tror att jag behöver!
Just nu
antar jag ju bara att man lär sig programmering på ungefär samma sätt som man lär sig den mesta andra färdighetsinlärningen. Att man lär sig genom grundläggande repetition av enklare övningar med någon sorts instruktion eller handledning, sedan går man in på mer avancerade övningar där man både
applicerar tillskansade kunskaper samtidigt som man tar till sin nya.
Sedan, när man gjort det, börjar man skapa egna enklare projekt som både tar avstamp från vad man kan och kommer med nya utmaningar, så löser man dessa nya utmaningar och jobbar sig steg för steg upp mot djupare och mer komplex färdighet osv.
Det är ju så jag lär mina elever att gå från totalt "aldrig någonsin ens sett ett verktyg" till yrkesmässigt kompetenta svetsare, det är så jag har lärt mig allt jag på någon nivå kan (eller har kunnat), från att cykla till att spela fotboll eller boxas eller teckna eller vad det nu kan vara. Jag inbillar mig iaf att man lär sig programmera på ungefär samma sätt.
Så jag behöver nog en skyddad verkstad där det både finns utmaningar och instruktioner, eller i vart fall en bra verkstad att vara i, någonstans där man kan hitta utmaningar att göra, och någonstans där man kan få bra instruktioner, så kan jag bygga ihop lärandet rätt ok sen.
Hackerrank är ju säkert jättebra, men jag förstod verkligen ingenting av hemsidan när jag gick in där. Det stod massor om att söka jobb, och om priser, och om certifieringar, men jag tror inte jag fattade innebörden ens av en bråkdel av det som stod på sidan. Har du något specifikt tips på vad man faktiskt
skall göra på Hackerrank om man är nybörjare?
Jag skall kolla in flera av de tips jag redan fått i tråden, och är supertacksam för all hjälp. Tack för ett mycket bra inlägg!
En del av tipsen känns dock spontant som att lära sig simma genom att hoppa in i mitten av poolen eller lära sig boxas genom att direkt börja med sparring. Det går säkert att göra, och är förmodligen oerhört bra att komma igång med, men är man på nivån "absolut precis nybörjare som behöver lära sig de mest grundläggande grunderna från början" så gör det liksom ingen skillnad, man sjunker eller blir knockad ändå.
Grunden i att lära sig simma eller boxas handlar liksom inte om
hur man skall röra armarna och benen för att åstadkomma vissa saker (inte drunkna, inte få smäll), utan grunden är
att man måste göra det och
vad syftet är, sedan när man lärt sig de grundläggande principerna om hur det hela går till och vad poängen med det är, kan man börja testa olika rörelser bara för att se hur de fungerar, sedan kan man gradvis applicera detta på en mer och mer realistisk situation, och
sen kan man testa den grunda pooländen eller röra sig runt i ringen och slå på mitsar osv.
Ja ni fattar, jag står liksom utanför badhuset och vet inte ens vart man hittar ingången, vi är
långt ifrån "testa själv" här.