Fan visste inte du var poddare. Ska börja lyssna på er podd.Ja, det blev ju finfint @Zeedox! Kul att få ta del av din superslimmade version av reglerna också. Passade jättebra.
/Caron
Vilken podd är detta?Fan visste inte du var poddare. Ska börja lyssna på er podd.
Nå, flitig bisittare i alla fall. Hoppas du hittar något givande i arkivet!Fan visste inte du var poddare. Ska börja lyssna på er podd.
Nordnordost (där nog Eon mest nämnts som orsaken till att @wilper började skriva andra spel, eller som nåt jag tänkt jag borde pröva nu när det slagit in lite på dramasvängen sedan version IV)Vilken podd är detta?
Hur ser de superslimmade reglerna ut? Hade varit kul att se!Ja, det blev ju finfint @Zeedox! Kul att få ta del av din superslimmade version av reglerna också. Passade jättebra.
/Caron
Bättre att @Zeedox förklarar hur han tänkt. Men de var anpassade för formatet för tillfället, dvs kongress där spel ska ta 3-5 timmar och folk utan erfarenhet ska förstå snabbt. Jag har noll erfarenhet av tidigare Eon.Hur ser de superslimmade reglerna ut? Hade varit kul att se!
Jag kallar dem lite skämtsamt för "Eon Zero" i referens till Coca Cola Zero och spelet Tenra Bansho Zero, som jag alltid pratar omHur ser de superslimmade reglerna ut? Hade varit kul att se!
Ah intressant när man får helhetsbilden av din tanke.Jag kallar dem lite skämtsamt för "Eon Zero" i referens till Coca Cola Zero och spelet Tenra Bansho Zero, som jag alltid pratar om.
De har testats några gånger nu och fungerar ganska väl för både konventsspel, och kampanjspel för den som inte orkar dra fram kompletta regler. Ofta gör jag dock justeringar med specialregler och undantag för det specifika scenariot.
EON ZERO
En rollperson börjar med:
Som scenarioskapare: Viktigt att inte alla rollpersoner har samma färdigheter, och det ska vara gott om Eons knasiga specialfärdigheter, som expertiser, hantverk, kännetecken, förmågor, som Se oskyldig ut. En Färdighet kan i vissa lägen vara mer kittlande än att se samma text i Beskrivningen eller bland hemligheterna!
- Namn & Beskrivning
- 3 poäng Fokus
- En färdighet på rang 5, två på rang 4, samt fyra på rang 3
- 2-3 Hemligheter
Färdighetsslag är som i Eon: obegränsade T6-or, och det går att spendera Fokus.
För att få tillbaka Fokus: ha en kort scen/samtal med en annan rollperson där en av rollpersonernas Hemligheter avslöjas. Båda spelarna får 2 fokus. Fokus kan även delas ut av gudar, magiska väsen, och andra fantastiska upplevelser.
- Om något ger fördel på slaget ges +T6, tex en annan person som hjälper till.
- Om utmaningen är svår, höj istället svårighetsgraden.
- Aktiva kunskapsslag bör alltid ge något. Först bara culture gaming stämningsbeskriving. Bassvårigheten är 5-10, och varje +5 Övertag ger sedan successivt mer information. 2 eller fler övertag ger en definitiv ledtråd om vad spelaren undrar om.
- Om ett misslyckande är långvarigt skadligt för en rollperson, ge den Smärta som ger -T6 beroende på situation. Smärta kan vara både mental, social, fysisk, etc.
- Vid magiska misslyckanden, rulla på dissipationstabellen eller läs i förväg och låt dig bli inspirerad. Även lyckad magi utan övertag bör ha element av dissipationer.
På passet under MunkCon 4 kom vi även på regeln att det går att spendera fokus och ge andra spelare fler tärningar, samt att göra det efter slaget rullats. Det blev riktigt kul! Jag hann inte heller dela ut färdigheter till alla rollpersoner, så spelarna fick välja sina färdigheter under spelets gång, med lite blandad framgång.
Snyggt!Jag kallar dem lite skämtsamt för "Eon Zero" i referens till Coca Cola Zero och spelet Tenra Bansho Zero, som jag alltid pratar om.
De har testats några gånger nu och fungerar ganska väl för både konventsspel, och kampanjspel för den som inte orkar dra fram kompletta regler. Ofta gör jag dock justeringar med specialregler och undantag för det specifika scenariot.
EON ZERO
En rollperson börjar med:
Som scenarioskapare: Viktigt att inte alla rollpersoner har samma färdigheter, och det ska vara gott om Eons knasiga specialfärdigheter, som expertiser, hantverk, kännetecken, förmågor, som Se oskyldig ut. En Färdighet kan i vissa lägen vara mer kittlande än att se samma text i Beskrivningen eller bland hemligheterna!
- Namn & Beskrivning
- 3 poäng Fokus
- En färdighet på rang 5, två på rang 4, samt fyra på rang 3
- 2-3 Hemligheter
Färdighetsslag är som i Eon: obegränsade T6-or, och det går att spendera Fokus.
För att få tillbaka Fokus: ha en kort scen/samtal med en annan rollperson där en av rollpersonernas Hemligheter avslöjas. Båda spelarna får 2 fokus. Fokus kan även delas ut av gudar, magiska väsen, och andra fantastiska upplevelser.
- Om något ger fördel på slaget ges +T6, tex en annan person som hjälper till.
- Om utmaningen är svår, höj istället svårighetsgraden.
- Aktiva kunskapsslag bör alltid ge något. Först bara culture gaming stämningsbeskriving. Bassvårigheten är 5-10, och varje +5 Övertag ger sedan successivt mer information. 2 eller fler övertag ger en definitiv ledtråd om vad spelaren undrar om.
- Om ett misslyckande är långvarigt skadligt för en rollperson, ge den Smärta som ger -T6 beroende på situation. Smärta kan vara både mental, social, fysisk, etc.
- Vid magiska misslyckanden, rulla på dissipationstabellen eller läs i förväg och låt dig bli inspirerad. Även lyckad magi utan övertag bör ha element av dissipationer.
På passet under MunkCon 4 kom vi även på regeln att det går att spendera fokus och ge andra spelare fler tärningar, samt att göra det efter slaget rullats. Det blev riktigt kul! Jag hann inte heller dela ut färdigheter till alla rollpersoner, så spelarna fick välja sina färdigheter under spelets gång, med lite blandad framgång.
Hej! Jag gillar också dissipationer och magiska missöden!Hi @Zeedox!
Could you elaborate a bit more on your magic rules for dissipations? As someone who come from Warhammer Fantasy rpg, I would like that more dissipations appear during game sessions. Sadly, from the one hand, failing casting a spell is rare at my table (may be my players are too cautios?) and when a spell is failed, the mage still has the option to Harmonize, which often means the resulting dissipation effect is very low (<10 o <5).
Cheers
I have implemented some house rules inspired by Warhammer rpg in my lasts games. So far they have not come to happen (and I have two mages at my table), but at least on the paper I like them. They include increasing the dissipation intensity by +5.Hej! Jag gillar också dissipationer och magiska missöden!
Jag har inget bra och robust system uttänkt i nuläget, tyvärr. Jag läser på tabellerna i förväg eller samtidigt som spelaren beskriver hur deras magi ser ut, och försöker då antingen välja en av resultaten eller låta mig bli inspirerad av en mix. Går förstås också bra att fråga spelarna själva, de kommer ibland med riktigt spännande förslag! Typ: ”XYZ händer precis som du hoppades, och de magiska energierna sliter i verklighetens maskor… Spelare B, vad får den här magin för oväntad sidoeffekt?”