God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 19,507
Andreas Lundmark har skrivit en hel magiskola med tidsmagi till nyaste Drakar och Demoner! Det är gjort som en del av utmaningen #Drakar25 som pågår här på forumet. Han är väldigt snabb, man har hela året på sig! Andreas är bara någon sorts übermench…. eller så har han riktig tidsmagi!
Tidsmagi i rollspel är… Problematiskt. Låt oss lyssna på Brennan Lee Mulligan:
https://www.youtube.com/shorts/Bl8yRJVdk_A
Tidsmagi är den bästa magin! Det är VANSINNIGT mäktigt att kunna påverka tidens gång. Det är så illa att ett vanligt råd för författare är ”Inför inte tidsresor i din bok, för då handlar allt om tidsresor”. Det här är så klart ett problem i rollspel där vi vill att saker är relativt balanserade och att inte allt handlar om tidsmagikern. Resultatet är att i rollspel är tidsmagi nästan alltid antingen för mäktigt, eller i ett försök att kompensera, skitdåligt och tråkig att använda. Kan Kronologism undvika de här fallgroparna?
JA! Ja det kan den.
Okej, så i den här boken har vi 12 sidor. Vi har en snygg framsida, vi har credits-sidan och vi har ett förord. Sedan har vi en sida med ett stycke bakgrund, tre små trolleritrick och en besvärjelseöversikt. Resten av boken, 8 sidor, är bara trollformler. Jag kommer inte gå igenom alla formlerna i detalj men vi har en massa tidsmagi du vill ha här: Du kan åldra eller spola tillbaka tiden för enskilda föremål, eller med en mäktigare formel, göra en motherfucker äldre eller yngre. Du kan göra saker som påverka initiativet eller hur handlingar händer. Du kan röra dig medan tiden är fryst (men inte anfalla eller göra något annat). Du kan dela tidslinjen och skapa ett helt nytt universum genom quantum odödlighet (vilket i tidslinjen du är i så klart ser ut som att bara slå om en tärning
). Och annat. Det du inte kan göra är att spola tillbaka eller framåt tiden eller frysa tiden längre perioder för att göra bullshit, för,det hade varit för mäktigt.
Så det här är tidsmagi som är tematiskt passande, kul att använda, mekaniskt bra och samtidigt inte förstör din kampanj. Andreas har lyckats gå på linan precis där man måste befinna sig med det här svåra ämnet.
4 av 5, du hade gärna fått spela en Kronologist i min kampanj!
Tidsmagi i rollspel är… Problematiskt. Låt oss lyssna på Brennan Lee Mulligan:
https://www.youtube.com/shorts/Bl8yRJVdk_A
Tidsmagi är den bästa magin! Det är VANSINNIGT mäktigt att kunna påverka tidens gång. Det är så illa att ett vanligt råd för författare är ”Inför inte tidsresor i din bok, för då handlar allt om tidsresor”. Det här är så klart ett problem i rollspel där vi vill att saker är relativt balanserade och att inte allt handlar om tidsmagikern. Resultatet är att i rollspel är tidsmagi nästan alltid antingen för mäktigt, eller i ett försök att kompensera, skitdåligt och tråkig att använda. Kan Kronologism undvika de här fallgroparna?
JA! Ja det kan den.
Okej, så i den här boken har vi 12 sidor. Vi har en snygg framsida, vi har credits-sidan och vi har ett förord. Sedan har vi en sida med ett stycke bakgrund, tre små trolleritrick och en besvärjelseöversikt. Resten av boken, 8 sidor, är bara trollformler. Jag kommer inte gå igenom alla formlerna i detalj men vi har en massa tidsmagi du vill ha här: Du kan åldra eller spola tillbaka tiden för enskilda föremål, eller med en mäktigare formel, göra en motherfucker äldre eller yngre. Du kan göra saker som påverka initiativet eller hur handlingar händer. Du kan röra dig medan tiden är fryst (men inte anfalla eller göra något annat). Du kan dela tidslinjen och skapa ett helt nytt universum genom quantum odödlighet (vilket i tidslinjen du är i så klart ser ut som att bara slå om en tärning

Så det här är tidsmagi som är tematiskt passande, kul att använda, mekaniskt bra och samtidigt inte förstör din kampanj. Andreas har lyckats gå på linan precis där man måste befinna sig med det här svåra ämnet.
4 av 5, du hade gärna fått spela en Kronologist i min kampanj!