Nekromanti "#¤!%¤...

Zavage

Veteran
Joined
22 Feb 2001
Messages
43
jag stör mig på striderna i d&d...
om jag typ är på en bra level och har 19 i parering. då kan man ju typ inte bli skadad. om man har 23 i attack borde det ju vara svårare att blockera/parera eller hur?
snälla kom med en förklaring.
 

Grillmästaren

Veteran
Joined
15 Jan 2001
Messages
71
Location
Västerås
Dod är meningen att det ska vara Snabbt och Simpelt. Om ni vill ha ett VÄL utvecklat stridssystem så tycker jag ni ska spela Eon, dock tar striderna längre tid i det, men dom är ca 1000% mer realistiska och har lika många % valmöjligheter.

Du ska Hoppa innan du landar - SiGGy
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Lösning

Låt det vara så.... de har väl fler, sämre attacker och parader efter den första..... eller så använd dig av ett diff system slå FV-1t20 för båda parter högst värde lyckas (eller ganska ofta minst skitdåligt)...

And
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Om två kämpar med sånna höga FV möts i envig kan man kanske halvera FV'na.
Då händer det nog saker!

'Beter man sig dumt får man respekt'
 

S_o_C

Veteran
Joined
29 Sep 2001
Messages
32
men vad händer när din/dina vapen och sköldar går sönder eller om han/hon som attakerar har fler attaker?????.


SoC
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
"<EM>snälla kom med en förklaring.</EM>"
Regelbugg? Näe, allvarligt talat, vad gör det svårare att parera ett slag från en skicklig än från en oskicklig? Jo, att den skickligare fintar.

Sätt in regeln att man kan finta. Ju mer man drar av på sitt egen FV (/SV) så dras det också av motståndarens FV på att parera.
Ex. Olgar (FV 17) slåss mot Zot (FV 11). Olgar är drar av 5 på sitt FV när han attackerar för att han vill finta och stackars Zot får bara parera m FV 6.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker Zots namn påminner om Zapp
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
I rollspelet "Paladium", som har liknande stridsregler som DoD, löste de det hela på följande sätt: Om både parering och anfall lyckas, måste pareringsslaget lyckas med en högre differens än anfallet. Om det hela gjorde det så mycket bättre, eller om det skulle funka i DoD eller ej, vet jag inget om.

/Anders
 
Top