Nekromanti © neogames

Ziir

Veteran
Jag skall göra en hemsida och vill lägga upp matrial från böckerna, vilket är olalgligt p.g.a. ©-lagen.

Är det möjligt att få ta med det ändå och isf hur gör jag för att få ett tillstånd att ha med matrialet?

Jag undrar vad ni tycker om mitt hemsidekonsept?
Man kommer till startsidan och blir välkomnad av en munk, som visar en runt i klostret. Inne i klostret kan man finna lite roliga saker till eon.

Staffan

Myrmidon
Skriv till någon ansvarig (antagligen Carl Johan Ström) på Neogames och fråga om du får citera ur Neogames böcker. Säger de nej så är de enda alternativen att låta bli, eller att bryta mot lagen. I det läget skulle jag rekommendera alternativ 1.

Kherzam-Roghan

Veteran
Det låter bra... Bara du får till låtelse av NG.../images/icons/cool.gif
Meddela när sidan är klar!/images/icons/laugh.gif

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag undrar vad ni tycker om mitt hemsidekonsept?
Man kommer till startsidan och blir välkomnad av en munk, som visar en runt i klostret. Inne i klostret kan man finna lite roliga saker till eon. "

Visst låter det trevligt, om det nu går att genomföra. Det är inte helt ovanligt att man har större ambitioner än ork och kunskap. Ska du göra en hemsida så ska du sett till att den lever. Det finns redan alltför många rollspelshemsidor som inte uppgraderas mer än en gång vartannat år och det är sorgligt.

Steeltoe

Veteran
Om det rör sig om enstaka citat så tror jag att det är lättare att få tillstånd än om du vill lägga upp betydande delar av regler och moduler på hemsidan.

IPR (intelectual property rights) lagstiftningen fyller egentligen två syften dels att ägaren till rättigheten får betalt för dess användade/ sitt arbete och dels att ägaren har en viss styrning över hur den används. Varumärket, EON som det här rör sig om, vill man antagligen ska uppfylla vissa kvalitetskrav när produkten publiceras i olika former så att inte innehållet blir urholkat.

Om du vill genomföra den form av publicering du talar om måste du på ett bra sätt kunna presentera din idé för NG. Då det rör sig om upphovsrättskyddats material kanske de vill ha betalt för att du får publicera det på nätet. Eller så kanske de ser din sida som bra reklam, och går med på att du får lov att lämna ut delar av materialet.

Men ta kontakt med dem och hör om de är intresserade.

Ziir

Veteran
Ork finns det gott om, tid aningen mindre och kunskap om att göra hemsidor är inte stor(simpla sidor går att fixa), men jag har goda vänner med en hel del kunskap om det.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det kan också vara bra att rekrytera några medhjälpare så att inte allt ansvar vilar på din axlar. Stress och tidspress kan mycket väl ta död på all skaparlust.

Ziir

Veteran
Låter klokt.

Var hittar man sådana och hade inte du någon sida för rollspel?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Var hittar man sådana och hade inte du någon sida för rollspel? "

Hehe. Vilken lömsk vändning det hela tog helt plötsligt./images/icons/wink.gif
Jo, det stämmer jag har en hemsida om staden Rampor. Det är inte helt omöjligt att jag kan hjälpa dig någon gång längre fram men just nu så är jag hårt piskad att göra en hemsida till vår nystartade rollspelsförening. Annars är det bara att fråga runt på forumet. Det brukar alltid finnas någon som ställer upp.

mat

Veteran
Bar en liten fråga. Denna förening. HAr styrelsengått igenom utseendet till hemsidan osv. Inte så, kanske de är lite intresserade av att veta detta. Men vad vet jag, det är ju bara en tanke /images/icons/spook.gif

Lan

Veteran
OT

Off the topic kan jag ju säga att det bara är en tillfällig. Blir den bra får den vara kvar. Tillägg kan alltid göras./images/icons/king.gif

Ziir

Veteran
Det var inte så jag menade. Men jag hade för mig att du hade en rätt ny sida för andra rollspels sidor. Men det kanske var någon annan.