µ-fantasy

damogn

Hero
Jag har skrivit ihop ett mikrorollspel som jag testat att spela med min fru. Hon är mer van vid gamla brädspel med få regler som alla känner till, så det är så kompakt som möjligt och "brädspeligt". Har inget namn på det, så kallar det µ-fantasy här.

Inspiration var RISUS (kallar det dock arketyper istället för klyschor), sådana Solo-RPG-orakel och tabeller jag hittade här: https://www.basicfantasy.org/forums/viewtopic.php?t=4183

Har försökt få in regler till att skapa rollperson, utföra handlingar, "levla upp", resa på "kartan", resa i "grottor" samt hur man skapar ett äventyr.

Vi hade ingen SL utan båda var spelare men turades om att berätta, har inte skrivit in det i reglerna, men det var så vi spelade för att det skulle vara mer "brädspeligt" med turordning.

Vi hade väldigt kul när vi spelade, så tänkte att någon annan kanske vill prova?

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
Distribuera 5 poäng på dina tre arketyper. Ingen arketyp får ha mindre än 1 vid start.
En liten invändning, men detta innebär att man bara får 2, 2, 1 eller 3, 1, 1? Känns som ett effektivare sätt att beskriva det på.

damogn

Hero
Distribuera 5 poäng på dina tre arketyper. Ingen arketyp får ha mindre än 1 vid start.
En liten invändning, men detta innebär att man bara får 2, 2, 1 eller 3, 1, 1? Känns som ett effektivare sätt att beskriva det på.
Jo, precis. Jag var osäker på optimalt antal poäng och arketyper i början, hade fyra arketyper och 10 poäng först, men det var onödigt mäktigt vid start, så när jag minskade blev det inte så många startkombinationer siffermässigt.

Men är det effektivare att skriva "välj mellan 2, 2, 1 eller 3, 1, 1"? Blir det inte längre när man ska utveckla vad man menar? Som det står nu känns det lättare att hacka?

Rickard

Urverk speldesign
Nu har jag tid att skriva någonting mer ingående.

Sjukt intressant med hur JaNej/OchMen-tabellen används, där frågeformuleringen gör att man kan välja "Nej, och" på ett positivt sätt. Det gör i princip att tabellen som anger antal tärningar man ska slå blir meningslös, eftersom vad som är "bäst" är upp till tolkning. Jag hade nog kanske formulerat det mer som att "Slå 3T6 och välj ett resultat" kontra "Slå 3T6 och någon annan får välja ett resultat".

För att vara såpass kort är det ett solitt spel. Jag gillar verkligen din förklaring hur man ska spela ett äventyr. Tillräckligt med information och struktur för att jag skulle tycka det var spännande att bara slänga sig ut och testa.

Last edited:

damogn

Hero
Nu har jag tid att skriva någonting mer ingående.

Sjukt intressant med hur JaNej/OchMen-tabellen används, där frågeformuleringen gör att man kan välja "Nej, och" på ett positivt sätt. Det gör i princip att tabellen som anger antal tärningar man ska slå blir meningslös, eftersom vad som är "bäst" är upp till tolkning. Jag hade nog kanske formulerat det mer som att "Slå 3T6 och välj ett resultat" kontra "Slå 3T6 och någon annan får välja ett resultat".

För att vara såpass kort är det ett solitt spel. Jag gillar verkligen din förklaring hur man ska spela ett äventyr. Tillräckligt med information och struktur för att jag skulle tycka det var spännande att bara slänga sig ut och testa.
Tack! Ska formulera om.

Du har helt rätt att man egentligen inte måste tvinga någon att välja "bäst", för vad är bäst? Slå 3T6 och välj ett resultat är ju mycket bättre!
Frågan är hur man gör så att den andra personen inte bara väljer ett bra resultat. Man hade velat få det att framgå att det ändå ska vara någon framgång eller motgång, eller tänker du att spelarna löser det själva?

Last edited:

damogn

Hero
Det går också att låta grupper agera mot varandra. Summera flera spelares färdigheter och fördelar mot motståndarnas färdigheter och nackdelar, t.ex. ta sig in i en byggnad. Dansös (3) charmar Vakt (4) vid porten, medan Tjuv (2) smyger sig in genom ett fönster. Då har de tillsammans +1 i tabellen.
Vi gjorde även så med strider. I enkla strider valde vi att allt avgjordes på ett träningskast, medan större strider blev en hel scen. Var kul att inte vara låst vid rundor, brytvärden osv. och att välja tempo beroende på situation.

Rickard

Urverk speldesign
Det går också att låta grupper agera mot varandra. Summera flera spelares färdigheter och fördelar mot motståndarnas färdigheter och nackdelar, t.ex. ta sig in i en byggnad. Dansös (3) charmar Vakt (4) vid porten, medan Tjuv (2) smyger sig in genom ett fönster. Då har de tillsammans +1 i tabellen.
Vi gjorde även så med strider. I enkla strider valde vi att allt avgjordes på ett träningskast, medan större strider blev en hel scen. Var kul att inte vara låst vid rundor, brytvärden osv. och att välja tempo beroende på situation.
Det här är genialt. Normalt är det en mindre bonus om man har samma färdighet, så att kunna bidra med olika färdigheter är något jag ofta saknar i rollspel nu för tiden. En stor anledning varför jag mest spelar mina egna spel som har detta inbyggt. Just det där med strid är något jag också uppskattar att kunna använda andra färdigheter med, annars köper man den där stridsfärdigheten plikttroget.

damogn

Hero
Ny version med lite förtydliganden om hur grupper agerar samt välj ett resultat/någon annan väljer ett resultat. Behöver man nämna positivt/negativt någonstans, eller spelar det ingen roll? Dvs. välj ett positivt resultat / någon annan väljer ett negativt resultat?
Eller kanske välj ett resultat/någon annan väljer ett resultat och nämna att resultatet ska tolkas positivt/negativt?

Attachments