Nekromanti "Äckligt många syskon"?

Ghúnan

Veteran
Okiedokie, mitt första inlägg. *blyg bugning*

Precis som ämnesrubriken lyder så tänkte jag ta upp en lustig liten företeelse. Just det, abnorma syskonskaror... Jag satt just och knåpade ihop en rollperson och kladdade förnöjsamt ned ditt och datt, intet ont anandes vad som komma skulle. Rätt som det var hade jag bläddrat mig fram till familjeavsnittet, och började lugnt slå fram antal äldre respektive yngre syskon, varvid det omöjliga (nåväl, osannolika) hände; den yngre syskonskaran hamnade på 18 individer! Hoppsan...

Allright, troligtvis har fadern flera fruar/älskarinnor, och i egenskap av att vara Raun, synnerligen välsignad av en specifik varm gud. Men hur ser då rauner på månggifte, etc.? I nuläget saknar jag boken om religioner, och Barbarer och Människofolk har ju inte släppts, så... Förslag? Fler än två fruar? De flesta syskonen är omkring de tjugo, så antingen blir det en helsikes massa tvillingar, eller så hade fadern kanske en vansinnig röjarperiod där flera kvinnor var inblandade. Utan djupare insikt i raunernas kultur vet jag varken in eller ut. Ska man se de flesta av syskonen som halvbröder/-systrar som fadern producerat under röjartåg? Kan mannen tänkas ha/haft en seralj/harem? Vad är troligast?

Jag misstänker för övrigt starkt att denna mångfald kommer leda till en släkt av vansinniga proportioner. Av de tio(!) systrarna är nio gamla nog att vara gifta. Och bröderna är alla över tjugo! Argh! Sacka om att fadern säkerställt släktens fortlevnad... :gremtongue:

Hursomhaver! Vad sägs?

Blasphemy

Swashbuckler
Med en viril fader är allt möjligt.
Annars brukar jag yrka omlsag om det blir allt för bisarra siffror.

Ghúnan

Veteran
Haha, jotack, det verkar gå i släkten... Slog bland annat fram "Nymfoman", "Karismatisk" och "Skicklig"(Förföra?). Och dessutom "Familjen är mycket omtalad då en av medlemmarna är mycket känd.". Undrar varför...

Det verkar luta åt månggifte samt ett och annat nyp vid sidan av. På tok för många tvillingar/trillingar som det är... :gremtongue:

Ymir

Liten kantbaron
Ju fler desto bättre?

Raunerna praktiserar säkerligen månggifte, det gör åtminstone zhanerna som är deras avlägsna släktingar. Dessutom kan man förvänta sig att såväl zhaniska som raunländska herremän har en bunt konkubiner/slavinnor som de sätter på vid sidan om. Allt som allt kan det leda till en sjuhelsikes barnaskara - 18 borde inte vara en särskilt anmärkningsvärd siffra, egentligen. Dock bör du tänka på att långtifrån alla barn som föds i Mundana når vuxen ålder - speciellt med raunlänningarnas nomadiska livstil och karga stäpper borde barnadödligheten vara relativt hög.

Det här inlägget skrev jag för länge sedan, och det är inte helt korrekt längre, men det borde ändå ge ett humm om hur jag tänkte mig att zhanernas storfamiljer fungerar.

- Ymir, påminner om den smaskiga intrigpotentialen i stora syskonskaror

Blasphemy

Swashbuckler
Ja fast då verkar det ju som att din rollperson blev korrekt trots det abnormt höga syskonslaget...
Det är skönt när det funkar

Ghúnan

Veteran
Re: Ju fler desto bättre?

Ah, det var lite det jag hade i huvudet; den höga dödligheten på stäppen/tundran... Hursomhelst, ditt inlägg gav mig en del insikter, och förmodligen så är flera av syskonen varken 'äkta' eller 'fullblodssyskon'. Familjens huvudnäring visade sig vara plundring, så fadern har troligtvis en eller annan slavinna vid sidan av sina legitima sängkamrater. Hur viktigt 'giftemål' anses vara i rövarkretsar kan väl variera, men jag gillar idén med rangordningen/ränkspelet, á la 'Röda Lyktan'. Kusligt bra film för övrigt...

Som jag ser det hela i nuläget så har fadern antagligen en eller två legitima fruar, en eller två favoriter bland de fria raunerna, samt ett gäng slavinnor... Hmmm... Precis som du påpekar, Ymir, så kan 18 verka en aning lågt, men räknar man in spädbarnsdöd, etc., så...

Nåja, tack för hjälp och tips! :gremlaugh:

P.S. Jäklar, glömde helt bort att 16 av 18 syskon mycket väl kan ha skaffat sig ungar de också! Jösses, jag kan tänka mig framtida släktträffar; förmodligen långt mycket dödligare än mundant äventyrande. Alla vill skaffa sig fördelar och privilegier och man skyr inga medel för att få dem... :gremgrin:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Den torra semi-antropologen påpekar...

Om dom lever under karga förhållanden med lite resurser så är det ett ganska säket på att de faktiskt inte praktiserar månggifte (polygyni. Dvs en man som tar många fruar, vilket säkerligen är det Ymir tänker på). Om vi jämför på jorden så kan vi konstatera att kulturer som har gott om mat och resurser har en tendens att ramla in på polygyni. Medan kulturer med väldigt lite mat och resurser tenderar att ha monogami eller i extrema fall polyandri, alltså att en kvinna gifter sig med flera män. (OBS. Inte matriarkalt, vilket många tänker när dom hör det). Detta för att hålla barnafödandet på en så låg nivå som möjligt så att resurserna räcker till. Ett sådant samhälle är t.ex. Niyimba-folket i Nepal. Men det bör påpekas hur extremt ovanlig denna äktenskapstyp är på jorden. Nu minns jag inte namnet på det, men det är ett stort arkiv som lagrar data över jordens alla kulturer. Endast 4 av 800 av de lagrade enskilda kulturerna idkar polyandri. Och de gör de nästan alltid vid stor resursbrist.

/Naug, har dock ingen koll på hur mycket resurser stäppfolk brukar ha.

Ceram

Hero
syskon rules

Det är underbart för alla spelledare med massa syskon (utom när man ska hitta på namn). När det har inträffat hos mig har jag dock valt att ignorera åldersframslagningsregeln och istället spridit syskonen fint fördelade efter fruarnas och pappans ålder (mer än fem fruar blir det jobbigt men du behöver väl kanske bara tre).

Allt i rollpersonens närhet kommer antagligen kretsa kring familjen på något sätt typ "björnen är ungefär lika stort som den din bror Jesfan dödade förra vintern"

/Ceram, hoppas han tillförde något vettigt.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Den torra semi-historikern påpekar...

Om dom lever under karga förhållanden med lite resurser så är det ett ganska säket på att de faktiskt inte praktiserar månggifte
Säg det till mongolerna, turkarna, tatarerna, tanguterna, khitanerna, jurchenerna etc. Sedan fanns flera stenålderskulturer i polartrakterna och de kalltempererade zonerna där polygyni praktiserades, det vet jag - hos aleuternas urinvånare och bland stenåldersfolk utmed Steniga Tunguska och Jenisej-Angara-bäckenet tex.

Fast vad gäller stäppfolken är det är möjligt att jag blandar ihop nån slags slavkonkubin-system med månggifte, förstås.

- Ymir, inte 100%

Silvervarg

Warrior
18 stycken verkar lite många....
Jag skulle föreslå att sprida åldern lite. Det yngsta syskonet kanske bara är något år medan det äldsta är 25....
Sedan måste jag hålla med. Syskon är en resurs och hota med släkten kan nog vara ett ganska bra hot. :gremwink:

Så många syskon är också nyttigt för äventyr. Tex om syskon rövas bort eller dödas av en revaliserande stam...

Silvervargs rp hade 78 ungar. Han var dock av tiraksläkte.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Den torra semi-historikern påpekar...

"Säg det till mongolerna, turkarna, tatarerna, tanguterna, khitanerna, jurchenerna etc."

När jag tänker efter så var väl alla dom där pastoralister? (boskapsnomader) Dom brukar knappast karakteriseras av resursbrist :gremsmile:

/Naug, fråga:utredd

Praetori

Warrior
Re: "Äckligt många syskon"?!!

Vad är det som säger att det bara är fadern som vänstrat? :gremwink:

Ghúnan

Veteran

Vad är det som säger att det bara är fadern som vänstrat?
Tja, egentligen ingenting. Problemet ligger i att modern i så fall skulle fött "trillingar" där var unge har en enskild far (då åtskilliga syskon har samma ålder). Mycket trassligt, för att inte säga vansinnigt osannolikt. :gremwink:

Silvervargs rp hade 78 ungar. Han var dock av tiraksläkte.
Tjosan! Hur många kullar talar vi? :gremlaugh:

Ceram

Hero
Familjebandsseder

Vad är det som säger att det bara är fadern som vänstrat?
Inget men eftersom typ 80% av de mundana kulturerna räknar familjeband på mannens sida så utgick många ifrån att detta var fallet hos rollpersonen. Alltså är hans syskon de som hans far officiellt är far till oavsett vad biologin säger.

/Ceram, majoritetsbedömmer.

Praetori

Warrior
Re: Familjebandsseder

80% där fick man så man teg.

Men avser tabellen biologiska syskon eller alla möjliga
sorter? Med tanke på att syskonens ålder påverkas av Rpns ålder så är det väl troligt att det handlar om biologiska syskon. Halvsyskon borde lämpligen ha väldigt lite med Rpns egna ålder att göra. Nåja, inget system är perfekt, i våran grupp brukar jag tillåta spelarna att redigera "Mystiska" resultat.

Wictor

Warrior

Om man har äckelmånga syskon så är det nog förmodligen din far som har vänstrat. För det spelar väl ingen roll hur mycket din mor vänstrar, hon föder väl inte barn snabbare för det? Din far däremot kan göra flera kvinnor på smällen på en gång. Dock har jag hört om en kvinna i Ryssland som födde nära hundra barn under tidigt 1900-tal. Hon födde en hel massa "kullar" får man väl kalla dem, alla överlevde inte dock.

Silvervarg

Warrior
Re: "Äckligt många syskon"?!! (OT)

Din far däremot kan göra flera kvinnor på smällen på en gång.

En man kan ju rent teoretiskt göra en kvinna om dagen med barn...

Silvervarg gillar Omar den blodtörstige som lär ha haft 800 barn.

Silvervarg

Warrior
Re: Familjebandsseder

Tirakerna är ju det stora undantaget.
Och momolan kan tänkas.

Silvervar gillar tiraker

Hjalle

Swashbuckler
Hon ryskan... (OT)

Kvinnan i Ryssland födde 69 barn varav ingen var 'ensam'. Alla hade legat med minst en i magen. Sägas kan också att 66 av barnen var med samme man!

-Hjalle, vet.