Nekromanti Ädelmetallers inbördes värden

Dewil

Skrivbordsgeneral
I detta gamla inlägg från Eon-forumet diskuteras ädelmetallernas inbördes värden i Eon, i vår värld just nu samt olika "idealvärden" i en antik, medeltida eller fantasyrollspelsmiljö.

Tyvärr hänger jag inte riktigt med i diskussionen eftersom det blandas friskt mellan värde-per-massenhet och värde-per-volymenhet för olika mynt och metaller.

Känner någon till olika metallers ungefärliga inbördes värden för olika tidsepoker i vår värld? (Om ni vill blanda in massa och volym så begränsa er till metallernas densiteter.)

Dewil

Olle Linge

Snigel
Det enda jag kan säga på rak arm är att guld var ungefär femton gånger dyrare århundradena kring 1200-talet. Jag har inte kvar boken ifråga och kan inte kolla exakt. Det lär ha ändrats radikalt efter spanjorernas invasion av syd- och centralamerika.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
IIRC, under 1800-talet var värdekvoten guld:silver för det mesta kring 16:1 räknad på massa.

Den kvoten överförde jag till Gondica. Där har man bas 8 i talsystemet och det blev därför rätt praktiskt med 1 gulddukat = 16 silversekiner. Mynte väger like mycket, men är olika stora i diameter.

G

Guest

Guest
Nu är det här fel värden men iallafall:
Koppar har god ledningsförmåga av värme och el rent av bättre än silver under 5 grader celsius.
Silver är under vanliga förhållanden den industriellt bästa metallen då den har bäst egenskaper iomed under koppar nämnda faktan.
Guld är gult och gult är fult eller för att vara seriös, det är lätt att smälta, bearbeta och därmed göra litet och så är det relativt resistant mot korrosion.
Platina är en katalysator till de flesta reaktioner vilket innebär att vid kontakt med olika kemikalier reagerar kemikalierna hellre med varann än att behöva vara nära platinan samt att det då är oerhört resistant mot korrotion.
Har hört en del om palladium också men är ej säker på att den är ädel, men dyr är den.
kollar man på ett periodiskt system med atomorbitaler förstår man dock de flesta egenskaperna om varför ädelmetaller har sina egenskaper (om man är insatt).