Nekromanti Älskade TSOY

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kattenpasta ur https://www.rollspel.nu/threads/59269

Cogitare said:
wilper said:
Det kommer att öppna en helt ny värld för er. Ni kommer att finna metoder och ideer som kommer att revolutionera alla andra spel ni spelar.
Jag har gjort detta (och faktiskt fler än tre spelmöten).

TSOY/Solar System är bra MEN det är inte så bra och i varje fall TSOY känns att det är ganska mycket ett enmannaprojekt och känns lite styltigt på sina ställen.

Det är min känsla att du ger TSOY/Solar System lite *för* mycket cred här även att det är helt ok spel/system...

Cog.
OK. Nu är jag inte på ett korståg att konvertera världen till TSOY/Solar System. Men när vi spelade det fick jag en serie aha-upplevelser. Insikter och ideer som jag tagit med mig till andra spel senare.

TSOY har haft minst lika stor påverkan på mig som rollspelare som Universalis hade, som var det första spelledarlösa rollspelet jag testade.

Genesis

Ni dés ni maître
Coolt. Jag kanske borde prova det någon gång. Två saker har hindrat mig från att försöka.

1: Det är lite för traddigt för min stil. Jag gillar inte så centrerad spelledarmakt.
2: Jag spelade med nycklar i ett annat spel (en version av Matiné) och jag tyckte att det funkade rätt dåligt. Det var så godtyckligt när man fick ta en XP och när man inte fick det att det mest baserades på hur framfusig man var som spelare. Kan dock tänka mig att det var dåligt formulerade nycklar som låg bakom. Jag har ju spelat Keep it Sunny, som har en sorts nycklar, och där funkar det halvhyfsat, även om det ofta råder oenighet om vad som ska ge n plupp och vad som inte ger det (fast i det spelet spelar det mindre roll, så man brukar bara säga "Visst, ta en!" även om man inte håller med).

Är det något mer än bara nycklarna som är bra/smart i spelet?

wilper

The Gift of Dice är fantastiskt bra.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">
The Gift of Dice

At the beginning of each session of the game, every player including the Story Guide receives a number of gift dice equal to the number of players at the table. At any point during the game, one of these dice can be given to another player to be added as a bonus die to that player's current Ability Check. This is most often used when a player's character is attempting something especially dangerous, or the player describes his character's intention in a cool way.

These gift dice are an important part of play and should not be forgotten. They encourage cooperation among the players as much as among the characters.
</div></div>

Uppenbart för oss nu. Men det var inte uppenbart för mig när vi först spelade TSOY.

Mogger

Hipsteranka
TSOY är rätt traddigt, för att vara Story Now, men det var ett av de första spelen jag spelade där RP:na blev intressanta mångbottnade personer samtidigt som det påverkade spelet något oerhört. Om jag skulle välja ett spel som skulle förklara Story Now så skulle jag nog välja TSOY.

Keys är bra, men jag gillar refreshment scenes mer. Det är de som gör, för att använda ett klassiskt exempel, så att Samson råkade klippa sig. Det är ett ögonblick av mänsklig svaghet där hjältekepsen för en stund ligger på hyllan.

Troberg

Sinister eater
OK, jag fattar att du gillar TSOY/Solar System. Jag är dock inte riktigt tillräckligt intresserad för att orka läsa det än, och ännu mindre spela det.

Kan man få en kort sammanfattning av vad som gör det så lysande?

wilper

Eftersom du nu ändå inte har tid att spela så...

TSOY är fantastiskt för:

* The gift of dice, kattenpastad ur reglerna längre upp i tråden.
* Man bryr sig inte om spelbalans, och spelet fungerar ändå.
* Refreshment scenes är ett brilliant sätt att få till läkning/återhämtning i berättelser.
* Keys, som aktiverar spelarna.
* Konfliktresolution i stället för stridsregler, plötsligt kan en politisk debatt bli lika spännande som en knivstrid i en regnig gränd.

Fast jag tror att de flesta kommer att ögna genom listan, säga "Skitspel, det skall jag husregla om vi någonsin testar det." och missa hela poängen.

Nej, TSOY är inte svaret på alla rollspelandets frågor, men det borde definitivt vara med i "allmänbildningen".

w176

Förlorad dotter
Reflektion: Vilka spel som får en att tänka stort och nytt beror nog på från vilket håll man kommer. Vad för erfarenheter man har i bagaget är det som är avgörande vad för nya insikter ett spel kan ge.

wilper

Helt riktigt.

För att vara riktigt tydlig: Mina råd är naturligtvis tänkta till de som spelar fel.

GnomviD

Heresiark
En sak om Keys, bara, som jag inte setts skrivas rakt ut: det fina med Keys är att de inte är uppdelade i fördelar/nackdelar, utan att de är egenskaper/övertygelser som definierar rollpersonen. Huruvida de hjälper eller stjälper beror helt på situation. Key of the Berserker är supertacksam när du är ute och slaktar vättar, men inte lika när du blir förolämpad på en taverna, för att ta ett enkelt exempel. De ger inte belöningar för att du spelar ut nackdelar eller sätter dig i skiten, utan för att du rätt och slätt spelar din rollperson. För mig hjälpte denna obryddhet att lättare spela keys även när de var negativa för rollpersonen.

cogitare

Swashbuckler
wilper said:
OK. Nu är jag inte på ett korståg att konvertera världen till TSOY/Solar System. Men när vi spelade det fick jag en serie aha-upplevelser. Insikter och ideer som jag tagit med mig till andra spel senare.

TSOY har haft minst lika stor påverkan på mig som rollspelare som Universalis hade, som var det första spelledarlösa rollspelet jag testade.
Toppen! Verkligen! Och jag gillar TSOY/Solar men min upplevelse är inte alls som din.

Vi kämpade ganska mycket med systemet. Specifikt med multipla motståndare när det kom till 'Bringing down the Pain', hur Keys var designade och vad och hur enkelt vissa av dem gav xp kontra andra som gav ett mycket sämre utfall. Det var några år sedan så jag kommer inte ihåg alla diskussioner vi hade.

Ville mest ge en lite annan bild än att TSOY/Solar är det bästa för rollspelandet sen skivat bröd även om det är bra. Det håller jag helt med om.

För vissa saker var det skitbra. Vi körde det just för Vampire och att motstå Besten och i detta kunna gå in i BdtP i detta var riktigt riktigt fiffigt och gav kampen mot Besten en trevlig udd. Bara som exempel :gremsmile:

Delar av problemet vi hade var/är nog att vi som grupp tenderar att bättre gilla spel som har lite mer crunch och det fanns definitivt ett inslag från spelarna att försöka gejma hur Keys var designade för att fånga in "lätta" xp som säkert skulle vara annorlunda i en annan grupp...

Cog.

cogitare

Swashbuckler
wilper said:
Helt riktigt.

För att vara riktigt tydlig: Mina råd är naturligtvis tänkta till de som spelar fel.
Hahaha :gremlaugh: Klockrent inlägg! Jag skrattade till så min sambo tittade upp från TV:n lite frågande på mig :gremsmile:

Cog.

wilper

Visst, det kan finnas grupper som upplever ett problem med att vissa roller XP:ar fortare än andra.

Men själva principen: Jag vill spela någon som är en blodtörstig krigare, jag väljer Key of Bloodthirst, sedan får jag poäng varje gång jag spelar min roll som en blodtörstig krigare. Den är otroligt elegant. Man kan måla in sig i ett hörn och välja "dåliga" keys, men det går att göra suboptimala builds i alla system från OD&D och uppåt i komplexitet. När du ledsnar är det bara att göra buyoff, låta din roll utvecklas och välja en annan key.

Att rollpersonerna taktar olika i kompetens är inget långsiktigt mål, efter fem spelmöten är det fullt möjligt att göra transcend med din rollperson om du optar hårt. Sedan är den historien slut, rollen lämnar kampanjen på ena eller andra sättet och du går in med en ny roll.

Björn den gode

Swashbuckler
Ok, så efter den här tråden så tänkte sig min wrnugrupp ge sig på att spela TSOY/Solar system (efter att ha prövat Archipelago III, The object, och nu tagit paus i >Humankampanjen för att en spelare försvinner i sommar), det där är också ungefär den indieerfarenheten vi har även om jag spelat lite mer på konvent.

Min fråga är nu, då jag verkar fått ansvaret att spelleda om hur viktigt det är att köra TSOY. Om jag förstått det rätt så är skillnaden att TSOY är lite äldre och att det innehåller en kampanjvärld. Jag har läst lite i solar system men inget i tsoy. Om man inte känner sig jätteinspirerad av kampanjvärlden och därför inte väljer det av den anledningen är det fortfarande bättre att börja med det, får man hjälp där med att hitta bra keys, abilities, secrets osv så att jag som nybörjar sl kommer får det enklare, eller borde jag istället ta en setting som jag finner väldigt inspirerande (oklart vad än dock) och försöka köra den generiska biten av solar system?

Vad säger experterna?

Krille

Super Moderator
Björn den gode said:
Min fråga är nu, då jag verkar fått ansvaret att spelleda om hur viktigt det är att köra TSOY. [snippeti]

Vad säger experterna?
Som o-expert, inte ett dugg. Spelvärlden i TSOY är i mina ögon mest en ursäkt att ha mekaniken i.

wilper

https://www.rollspel.nu/threads/0site_id/1#import

Vi spelade inte i Near, utan ägnade första spelmötet åt att spåna ihop en spelvärld själva. Vi tog de nycklar och hemligheter som passade ur TSOY och gjorde ev några egna också.

Den där tråden dokumenterar i stort min övergång från tradspelare till indiespelare. Jag kikar på den nu och blir påmind om hur många a-ha-upplevelser det var. (Och om hur unga och vackra vi var, huga, har det redan gått 6 år sedan dess?)