Nekromanti ÄlvCon 2013 konventsrapport

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
The daughters of Verona

Gizmo, dnalor, anth, ickeforumiten Erik, Vicotnik, Mekanurg och jag.

Jag shanghaiade en grupp forumiter och körde TDoV. Det slutade med bröllop och kalas.

wilper

Love in the Time of Seid

Efter Mekanurgs världsmakarföreläsning hamnade vi i en diskussion om resolutionsmekaniker. Det ena ledde till det andra och plötsligt körde jag en demo av LitToS.

Det blev dnalor, anth, Vicotnik, Mekanurg och jag, och vi körde två tre scener var innan vi blev tvungna att bryta. Det blev ett trevligt återbesök till ett spel jag inte rört på länge.

anth

Vetefan
Re: The daughters of Verona

Ett tag såg det riktigt illa ut med de unga hjältarna i fängelse, men allt slutade lyckligt när de schweiziska barbarstammarna kom nedrusande från alperna skövlade Veronas åkrar och hjältarnas investering i nötkreatur gjorde dem till miljonärer samt räddade Verona från svält. De blev t.o.m. dubbade till riddare för att ha räddat Verona.

Arfert

Facit
Är hemma idag, utmattad efter att demat F! för kobolder i två dar. Men kul! 10-åringar är grymma!

wilper

Det var kul att skaka tass. Jag får påminna nästa gång jag kommer ner så får vi sätta oss och vara fotonördar ett tag.

Arfert

Facit
wilper said:
Det var kul att skaka tass. Jag får påminna nästa gång jag kommer ner så får vi sätta oss och vara fotonördar ett tag.
Jup, får ta med några 30-talskameror. :gremsmile:

wilper

Zombie Cinema, världens bästa finska zombiefilms..

...rollspel.

6 nykomlingar till spelet bestämde att de skulle spela en vanlig dag på ICA. Det blev rätt gonzo, och zombisarna var bara med de sista 2 3 scenerna. Men spelarna verkade över lag nöjda.

ZC regerar.

wilper

Något om konventet.

Fredag: Vi hamnade i konventets mest avlägsna del, inga spelare hittade fram så efter att ha suttit och väntat i några timmar packade vi ihop för dagen.

Lördag: Jag vet inte om det blev ett plötsligt bortfall av spelare och spelledare, men det var ganska kaotiskt på morgonen. Men så efter lite vändande och vridande fick jag och Dnalor ett gäng på tiotalet spelare. Vi pitchade Lady Blackbird och Dnalor tog de som var intresserade av det. De som var kvar fick välja på TDoV och ZC som var de spel jag hade som rymde så många deltagare. Tydligen var zombies coolare än bröllop.

Mekanurg körde en föreläsning om hur han bygger spelvärldar. Det var intressant att se, även om det inte var så jättemycket från den som jag kommer att använda rakt av.

Vi spelade TDoV och LitToS.

Jag gick till Lekbergs som hade släpat med sig en väldig massa coola saker, men de hamnade också i den där avkroken där Indierummet var på fredagen, så jag vet inte hur mycket trafik de egentligen fick till sin butik. Nå, jag köpte ett Return to Castle Ravenloft i alla fall, så nu har jag hela sviten. Och något rollspel som Arfert rekommenderade, det såg ut som något som Enhörning eventuellt skulle gilla.

På söndagen var det inte planerat några spelpass, så när jag blev trött på lördagskvällen tackade jag för mig och åkte tillbaka till hotellet.

--

Lokalerna var intressanta. En kyrka och samlingslokaler i en byggnad. Massor med små rum och några större. Musik är nog viktigt för de vanliga aktiviteterna för vart man än gick var det rätt mycket efterklang. Dvs det låter pampigt som katten om man sjunger, men det blir rätt tröttsamt att föra samtal. Jag blev rejält trött efter två pass på lördagen.

Maten var bra. Riktigt bra, jag tror köket bemannades av församlingsbor, men jag är inte säker. Bra var det i alla fall.

Organisationen var entusiastisk. Jag tror det hade blivit mindre kaos och mer spelat om man bara samlade alla var 4e timme och lät spelledarna pitcha sina aktiviteter. Nu blev det en del förvirring kring vem som skulle göra vad och var.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Love in the Time of Seid

wilper said:
Efter Mekanurgs världsmakarföreläsning hamnade vi i en diskussion om resolutionsmekaniker. Det ena ledde till det andra och plötsligt körde jag en demo av LitToS.

Det blev dnalor, anth, Vicotnik, Mekanurg och jag, och vi körde två tre scener var innan vi blev tvungna att bryta. Det blev ett trevligt återbesök till ett spel jag inte rört på länge.
Jepp, det där var ett kusligt och engagerande parti. Jag har inte spelat något liknande förr. Många dystra scener, mörk magi, spöken och illavarslande repliker. Om vi hade blivit klara hade det slutat illa för många rollpersoner.

anth

Vetefan

Mekanurg said:
Jepp, det där var ett kusligt och engagerande parti. Jag har inte spelat något liknande förr. Många dystra scener, mörk magi, spöken och illavarslande repliker. Om vi hade blivit klara hade det slutat illa för många rollpersoner.
Om jag förstod det rätt är spelmekaniken sådan att man spelar tills två av rollpersonerna är borta ur spel - så spelets idé är att de ska sluta illa för rollpersonerna.

Jag tyckte spelet vara balanserat på så sätt att man inte kunde säga vilka två av oss som skulle åka ut först.

wilper

Jepp, precis så. Spelet slutar när två roller lämnat historien.

Mia

Veteran
ÄlvCon 2013 konventsrapport från arrangörerna

ÄlvCon 2013 konventsrapport

Årets ÄlvCon gick av stapeln 25-27 oktober men söndagen innehöll inget spelande, utan var mer en avrundning. Konventet ägde rum i Älvsjökyrkan och var ett samarbete mellan equmenia Älvsjö, Qairos Games, Gamers’ Guild och Studieförbundet Bilda. Till skillnad från förra året hade årets ÄlvCon ett mer uttalat rollspelsfokus med endast ett fåtal andra aktiviteter.

Strax över 80 personer var föranmälda för helgen och endast ett par tvingades ställa in. Dessutom kom ytterligare en handfull som inte var föranmälda. På fredagen var man runt 50 personer och på lördagen över 80. Det var en ganska blandad skara med barn och tonåringar från kyrkans ungomsverksamhet, lajvare från SKUs Gröna Draken, olika äldre arrangörer och funktionärer, forumiter från rollspel.nu och medlemmar i Gamers' Guild.

Deltagarna hade i väldigt hög grad anmält sig till de fasta spelpassen. Och det var ett otroligt tryck på dessa. Det hölls ca 2-4 spelpass vardera för Star Wars, Hjältar & Legender, Pompedia, Mutant -84 och Fantasy!. I många av passen var det också riktigt många deltagare - uppemot 10 personer. Lekberg's gjorde en välgärning när de gick in och höll ett extra pass med Fantasy! och därmed bidrog till att alla som ville spela Old School fick möjlighet till det.

Utöver de många spelpassen hade vi även ett uppskattat Indierum (med Wilper, Vicotnik, Dnalor). Det var dock få obokade deltagare på fredagen, men på lördagen fick flera gäng pröva på indie-spel. Det hölls också ett mini-lajv med Gröna Draken från SKU Söderköping. Vidare fanns de entusiastiska SARZ-spelbar på plats med sina spel och Lekberg's var med på lördagen. Lekberg's hade med sig ett smörgåsbord av spel, det var alltid aktivitet och besökare i butiken och det såg även ut som att de sålde en del. Det fanns också ett brädspelsrum och filmvisning. Anders blixt höll ett uppskattat föredrag om världsbygge och det hölls även en rollspelsskola.

På det stora hela har arrangemanget fungerat väldigt bra. De flesta har fått spela det de ville och de spelare som ville byta pass eller missade tider har kunnat passas in i andra eller senare pass. Maten, kiosken, reception och övernattning har fungerat mycket bra. De största problemen har varit ett "för späckat" spelschema med smärre fördröjningar och viss förvirring kring spelpassens början. Den stora mängden spelpass/anmälningar gjorde också att det var lite väl få deltagare kvar till de mer spontana aktiviteterna som brädspel och indiespel.

Huvudmålsättningen med att ha mycket spel för framförallt ungdomar och nybörjare och erbjuda en riktigt rolig spelhelg för alla deltagarna anser vi att vi nått med råge. Vi har fått väldigt mycket uppskattning från deltagare, arrangörer och även föräldrar. Vi är också mycket nöjda med blandningen av ungdomar, erfarna rollspelare och rollspelslegender som Anders Blixt och Tomas Arfert. Och framförallt är vi glada över den härliga konventskänsla som ÄlvCon 2013 bjöd på, med massor av spännande rollspel som pågick hela tiden, brädspel, lajv, föredrag, minglande, försäljning och det kanske viktigaste av allt, en riktigt trevlig stämning.

Maria, Andreas och Magnus i konventsledningen

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: ÄlvCon 2013 konventsrapport från arrangörerna

Roligt med en rapport från arrangörshåll! :gremsmile: