Nekromanti Ämne 1: Boktips

Nightowl

Champion
Jag har länge föresatt mig att sätta upp en litteraturlista till Gondica. Nå, här kommer två böcker som kommer att vara med:

Gloriana, or the Unfulfil'ed Queen av Michael Moorcock
Att döma av ett och annat namn utspelas detta i en av Moorcock's Million Spheres, men huruvida någon av huvudpersonerna representerar The Eternal Champion är ifrågasatt. Iaf är detta en sorts alternativhistorisk variant på Elisabeth I av England och intrigerna runt hennes hov. Utmärkt för hovraffel, av det lite mer dekadenta slaget - jag kan utan att spräcka några överraskningsmoment avslöja att "Unfulfilled" syftar på att drottning Gloriana aldrig haft orgasm, trots ett antal födslar... något som i sin tur är tecken på annat i drottningens psyke, vilket i SIN tur hotar hela Albion och med det hela världsfreden... Kom nyligen ut in nyutgåva i Fantasy Masterworks-serien.

OK, någon annan som har några lästips - förutom de rent uppenbara, som Alexandre Dumas (De Tre Musketörerna, Greven av Monte Christo), Rafael Sabatini (Kapten Blod, Scaramouche) eller Baronessan Orczy (Röda Nejlikan-serien)?

Nightowl

Hybris

Veteran
Jag har för mig att Machiavelli har skrivit någon stanns om hur en hovman ska agera och uppträda för att bli framgångsrik och inte ställa till med några fadäser men jag har ingen aning om var det finns, dock är det inte från fursten.
Olaus Magnus reseskilldringar genom norden kan kanske vara av värde?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Olaus Magnus "Historia om de nordiska folken" kan kanske inspirera till spelande i någon av de mer perifera regionerna¨, typ bland ötermalierna. Dock är den rätt så fullspäckad med småtråkigt material, som oändliga beskrivningar av gruvdrift och liknande. Speciellt beskrivningarna av djur är mycket bra ("Om björnens och igelkottens nappatag").